Mackie Reach PA – ääntä sekä yleisölle että esiintyjille

Saliäänikaiutin, vahvistin ja mikseri olikin jo yhdistelmänä tuiki tuttu. Integroidaan kokonaisuuteen vielä monitorointi, niin koossa onkin ihan uudenlainen laite.

Moneen muuntuvan Reach-aktiivikaiuttimen konsepti on pohjimmiltaan yksinkertainen: kotelon etuseinään asennetut kaiutinelementit on suunnattu hieman eri kulmiin niin, että saadaan laaja ja tasainen äänipeitto yleisölle. Tällä ARC-systeemiksi nimetyllä metodilla kaiutin kattaa vaakatasossa 150 asteen keilan.

Mutta ei pysähdytä vielä siihen, vaan otetaan lisäksi mukaan kotelon kylkiin upotetut ja itsenäisesti säädettävät lisäelementit, joilla suuntakeila saadaan aukeamaan peräti 250 asteen leveydelle. Jos yleisöä on kaiuttimen sivuilla, saadaan sekin väki kuulolle poikkeuksellinen rakenteen ansiosta. Mikäli sivustoilla ei ole yleisöä, voi tämän ns. EarShot-ominaisuuden valjastaa esiintyjien monitorointiin.

Tilanteen hallintaa helpottaa, että sivukaiuttimille on oma tasonsäätönsä, sekä näppäin jolla ne voi kytkeä pois käytöstä, ottaa käyttöön vain jomman kumman kyljen puolella tai vaihtoehtoisesti yhtä aikaa kummallakin sivustalla.

Sivukaiuttimien ei etenkään monitorointikäytössä tarvitse huutaa kovinkaan lujaa, sillä käytännössä kuuluvuus tehostuu merkittävästi jo yllättävän vähäisellä volumen raottamisella. Sen myötä Pa-kaiuttimen sivuille aina vääjäämättä jossain määrin säteilevä alakerta saa preesens-alueelta tarkkuutta, jolla humu muuttuu selkeäksi ja käyttökelpoiseksi soundiksi.

Sivukaiuttimille ei ole erikseen niiden keskinäistä balanssisäätöä, mutta valintakytkimen ansiosta niitä voi käyttää myös yksitellen. Salin seinille ei tarvitse ampua vaan tehot saadaan sinne missä äänelle on käyttöä.

Kun pakettiin integroidaan vielä nelikanavainen mikseri efekteineen päivineen ja koodataan sille oma applikaatio sekä iOS- että Android-mobiileille, saadaan aikaan kokonainen äänentoistojärjestelmä. Bonuksena älylaitteen käytölle tulee vielä mahdollisuus soittaa taustamusiikit Bluetooth-yhteyden kautta ja siihen tarkoitukseen on varattu mikserissä oma kanavansa.

Vajaan metrin korkuisella pönikällä on painoa alle 15 kiloa, joten sitä on helppo siirrellä, eikä nosto kaiutintelineeseenkään ole hankalaa.

 

Peruskäyttöön ilman mobiiliakin

Neljä XLR/jakki-yhdistelmäliittimin toteutettua tuloa sopivat mikrofonin tai linjatason signaalille suoraan, ja jakkipuolen sovitus passaa myös sähköbassolle ja kitaralle ilman erillistä direct boxia. Phantom-virtaa Reach ei tarjoile, joten kondensaattorimikrofonien ja aktiivisten di-boksien käyttö vaatii niille ulkoisen virtalähteen.

Peruskäyttö – eli miksaus jokaisen kanavan omalla voimakkuudensäätimellä – onnistuu suoraan kaiuttimen kylkeen sijoitetuilla namikoilla ilman älylaitettakin, mutta applikaation myötä avautuu paljon enemmän toimintamahdollisuuksia.

Kaikissa kanavissa on ensinnäkin kolmialueiset korjaimet, sekä syöttö yhdelle yhteiselle efektilaitteelle. Mausterasian tarjoomuksiin kuuluu kahdeksan erilaista kaikuohjelmaa sekä toinen mokoma viive- ja modulaatio-efektejä. Joukossa on myös muutama kahden eri mausteen yhdistelmä.

Lisäksi Reach on varustettu automaattisella kierronestolla, jonka suotimet virittyvät dynaamisesti ongelmataajuuksille silloin, kun prosessori on käytössä.

 

Nappiin osuu

Tietotaitoa ja kokemusta Mackiella on niin kaiutinsuunnittelusta kuin vahvistimistakin, eikä mikserin tai efektienkään koodaamisessa tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan. Ei siis oikeastaan ole ihme, että tuloksena on erittäin vakuuttava ja monikäyttöinen paketti.

Reachin perussoundi on terve ja miellyttävä, ja alan yleiseen konseptiin kuuluvat esiekvalisoinnit erilaisiin käyttötarkoituksiin löytyvät luonnollisestikin myös tämän laitteen valikoista. Nämä neljä eri vastetta ovat Flat, Dj, Solo ja Voice, ja niillä pääsee jo pitkälle.

Flat on yleiskäyttöisin musiikin toistossa, spesifimpi Dj puolestaan sopii taajuusalueen reunoista korostettuine vasteineen hyvin taustamusiikin soittoon. Solo-vaihtoehdossa bassotaajuuksia vaimennetaan suotimella, kun taas Voice keskittyy nimensä mukaisesti puheäänen selkeyden kannalta keskeiseen rekisteriin.

Kun jokaisen kanavan soundia voi vielä erikseen muokata niiden omilla ekvalisaattoreilla, on miksaajalla tarjolla varsin kattavasti työkaluja. Kanavakorjainten vaikutustaajuuksia ei pääse itse muuttamaan, mutta kiinteille taajuuksille täsmätyt suotimet ovat kyllä hyvin yleispäteviä.
Alakerran suodin korostaa tai siivoaa nimellisesti alle 80 Hz:n aluetta, keskimmäisen korjaimen vaikutus osuu 2,5 kHz:n kohdalle ja ylimmän kaistan hyllykorjaimen vaikutus kohdistuu yli 5 kHz:n alueelle.

Tehoa on jokaisessa yksikössä +/- 12 desibeliä eikä vääntöä ainakaan enempää mielestäni kaivata. Rajut muokkaukset hoituvat näillä korjaimilla helposti, hienovaraisten säätöjen tekeminen mobiilialitteen pienellä näytöllä vaatii puolestaan jo hieman keskittymistä. Hiuksia ei näillä korjaimilla tosin kyllä halotakaan, sillä teho muuttuu jo lähtökohtaisesti kolmen desibelin portain.

Kierronestosuodin taltuttaa esimerkiksi akustisen kitaran kopan resonansseja tehokkaasti, mutta suhteellisuudentajuaan ei saa tässä kohden kadottaa. Automatiikan suoman edun voi kyllä ulosmitata yhdellä reilulla volumesäätimen käännöllä, mutta silloin ulvahdus on käyttäjän vika eikä laitteen puute.

 

 

Efektiosasto on anneiltaan runsas ja sävykäs. Kaikuvalikoimassa on vaihtelua niin jälkisoinnin pituuden kuin sävynkin suhteen, eikä myöskään kaiun syttymistapaa ole jätetty huomiotta. Kahdeksasta vaihtoehdosta löytyy riittävän erilaisia niin instrumentti- kuin laulukäyttöönkin, kulloisenkin tilan ja genren vaatimukset huomioiden.

Modulaatioilla saa perushöysteet vaikka akustiselle kitaralle ja muutamille yhdistelmäefekteillekin löytynee käyttönsä.


Mackie Reach

Aktiivinen PA-kaiutin mikserillä

• toistoalue 55 – 17 000 Hz (-3 dB)
• toistoalue 50 – 20 000 Hz (- 10 dB)
• pääkaiuttimien säteilykulma 150° × 50°
• sivukaiuttimien sätelykulma 50° / puoli
• maksimiäänenpaine hetkellisesti 126 dB (SPL)
• nimellisteho 360 W (hetkellisesti 720 W)

Pääkaiuttimet:
• kolme yhden tuuman diskanttielementtiä
• kaksi 6,5 tuuman bassoelementtiä

Sivukaiuttimet
• yksi neljän tuuman kartioelementti per puoli

Miksausapplikaatio iOS- ja Android-laitteille
• kanavien sekä pää- ja monitorilähtöjen voimakkuudensäädöt
• kanavien korjaimet sekä efektisyötöt
• efektien valinta
• automaattisen kierronestosuotimen kytkin

Hintaluokka alle 1000 euroa

Lisätiedot: Soundtools
 

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2016. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa. Tämäkin laite on edelleen ajankohtainen, joten avasimme jutun myös nettiin vapaasti luettavaksi. 

Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä voit lukea tästä.

 

 

27.01.2018
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy