Proel M1622USB – analogimikseri pitää pintansa

|
Image

Asiallinen ääni, tarkoituksenmukaiset toiminnot ja nopeasti hahmottuva käyttöliittymä. Siinä keskeiset valtit, joilla Proel perustelee edullisen hintaluokan analogimikserinsä.

Proel on koonnut pakettiin kahdeksan runsaammin varusteltua monokanavaa ja neljä niukemmin työkaluin ladattua stereokanavaa, jotka kaikki kuitenkin soveltuvat niin mikrofoni- kuin linjasignaaleiden miksaamiseen.

Runsaampi varustelu pitää sisällään ensinnäkin XLR-ja jakkitulojen lisäksi inserttiliitännän ulkoisten muokkauslaitteiden kytkemistä varten. Lisäksi näissä kanavissa on kolmialueinen ekvalisaattori puoliparametrisella keskialueen yksiköllä.
Hyllytyyppiset basso- ja diskanttikorjaimet vaikuttavat nimellisesti alle 100 Hz:n ja yli 12 kHz:n alueisiin, kun taas keskialueella vaikutustaajuuden voi kohdistaa 100 Hz:n ja 8 kHz:n välillä.
Kaikilla kaistoilla vaikutuksen voimakkuus on +/-15 dB eli riittävästi rajumpaankin muokkaukseen.

Kanavakorjaimen alimman kaistan roolia täydentää kytkimellä aktivoitava bassoleikkuri, jonka vaimennus kohdistuu nimellisesti alle 75 Hz:n alueelle. Kun rajataajuus on näinkin alhaalla, on aivan perusteltu ja käytännössä toimiva ratkaisu käyttää leikkurissa varsin jyrkkää, 18 desibeliä oktaavia kohden vaimentavaa suodinta. Sillä saa aivan alimmat jyminät siivottua pois ja kanavakorjaimelle jää samalla pelitilaa yhtä lailla sekä korostukseen että vaimennukseen leikkurin yläpuolisella kaistalla.

Hieman harvinaisempi toiminto on ensimmäisessä kahdeksassa kanavassa oleva, yhdellä potentiometrillä säädettävä kompressori. Säätimen vaikutus on nimikoitu vain pääteasennon kuvauksin minimi ja maksimi.
Toimintaa havainnollistaa yksittäinen led, joka vilkahtelee signaalihuippujen tahdissa silloin, kun kompressori tarraa kiinni. Käytännössä vaikuttaa siltä, että merkkivalo ei kuitenkaan ilmaise vielä kevyttä kompressiota sillä korva kuulee soundin tukevoituvan jo ennen kuin silmä havaitsee vihreän ledin vilkahduksia.

Liiallisesta kompressiosta ei varoiteta merkkivaloin, mutta tietyssä pisteessä soundi alkaa mennä piikeissä päreiksi, ei kuitenkaan korvia riipivästi vaan suhteellisen nätisti murentuen.
Bassolla ilmiö tulee helpommin esiin kuin vaikkapa kitaralla, sillä keskialueelle ja siitä ylöspäin edettäessä särö on sävyltään jo varsin pehmeää, ja miltei jopa tehosteen lailla käytettävän sorttista.
Kevyt pakitus kompressorin säätimellä korjaa tilanteen bassollakin.

Kompressorin automatiikka toimii oikein mallikkaasti, miksauksen saa vaivattomasti tiukempaan nippuun ja kokonaisuus jämäköityy ilman pumppaamista tai muita lieveilmiöitä.

Kolmesta aux-lähdöstä kaksi on kiinteästi ennen ka-nava-liu-kua haaroitettavia, kolmannen kohdalla valinta onnistuu kanavakohtaisesti – myös mono/stereokanavissa. Neljäs apulähtö ohjautuu suoraan mikserin omaan efektilaitteeseen.

Kaikissa kanavissa signaalin voi mykistää painokytkimellä, reitittää kytkinvalinnalla alaryhmiin 1–2 tai suoraan päälähtöihin (tai molempiin kohteisiin kerralla). Alaryhmistä signaalit voi sitten ohjata vaihtoehtoisesti joko ulos mikseristä tai eteenpäin päälähtöihin main mix -lähtökanavien kautta.

Mono/stereokanavat (9–16) eivät sisällä inserttipisteitä, bassoleikkuria eivätkä kompressoria. Niiden etuvahvistinten toimintahaarukka on myös monokanavia suppeampi ja kanavakorjaimen keskialue kohdistuu kiinteästi 500 Hz:n kohdalle. Muilta osin ne vastaavat vain monokäyttöön tarkoitettuja kanavia. 

 

Efektit omasta myllystä

Proelin efektilaitteen annit on jaoteltu 16 lajiin, ja jokaisesta löytyy 16 erilaista variaatiota. Mitään säädettävää ei ole. Kaikki perustuu valmiisiin ohjelmiin, jotka valitaan yhdellä kaksitoimisella potentiometrillä.
Normaali nupin kiertoliike selaa ohjelmia lajeittain, mutta kun nuppia painaa hetkisen akselin suuntaisesti alaspäin, alkaa ohjelman järjestysnumero vilkkua ja siirrytään selaamaan valitun efektityypin variaatioita.
Kun halutaan valita uusi efektityyppi, painetaan säätimen nuppia taas hetki, jolloin laite ymmärtää siirtyä jälleen ensimmäiseen selaustilaan. 

Olisin mielummin jakanut efektyypin ja muunnelman valinnat kahdelle eri säätimelle, mutta kyllä tälläkin pärjää, kun jonkin aikaa totuttelee. Pääasia on kuitenkin, että efektit on valikoitu arkikäyttöön soveltuviksi, eikä tarjolla ole turhan eksoottisia, mutta harvemmin käyttöön sopivia tehosteita. Lisäksi mausteet ovat soinniltaan kelpoja ja normikeikan peruskaiut ja viiveet löytyvät kyllä valikoimasta.

Muutama instrumenttiorientoitunut modulaatioefekti täydentää paketin, ja ulkolaitakalustoa voi auxien kautta kytkeä jatkoksi tarpeen mukaan.

Mikserin oma seitsenalueinen graafinen korjain vaikuttaa oletusarvoisesti päälähtöihin, mutta se voidaan valjastaa myös monitorisyöttöjen muokkaukseen.

 

Image

 

USB vie, USB tuo

Yleisellä USB-ajurilla toimiva datayhteys palvelee molempiin suuntiin. Mikserille päin saapuvan stereosignaalin voi ohjata päälähtöihin, kun kyseessä on vaikkapa taukomusiikin soitto. Tai se voi reitittää painokytkimellä stereokanavaan 15/16, jolloin esimerkiksi sekvensseriltä tai audioraiturilta ajettavat äänet saa ekvalisaattorilla muokattaviksi, efektoitaviksi ja aux-syöttöjen kautta osaksi monitorimiksausta.

Tietokoneelle päin matkaava stereosignaali taas voidaan poimia joko mikserin alaryhmistä tai päälähdöistä ja sille on oma voimakkuudensäätimensä.

Simppeli ja tarkoituksenmukainen järjestely toimi MacBook Pron kanssa heittämällä niin iTunes-kirjaston kuin GarageBandinkin kanssa.

 

Vielä on tilaa yhdelle

Digitaalisuus ei ole toistaiseksi nitistänyt analogista audiotekniikkaa, enkä usko sen hevin sitä tekevänkään. Jo yksistään käytön helppous ja puuhastelun nopeus riittävät argumenteiksi monessa tilanteessa, ja tämän myös Proel vahvistaa M1622USB-mallillaan. Kyseessä on toiminnoiltaan johdonmukainen ja nopeasti omaksuttava perusmikseri, joka itsessään sisältää tukun käytännöllisiä ominaisuuksia ja tarjoaa myös kattavat liitännät laajennuksia varten.

Kun mukaan lasketaan asiallinen äänenlaatu ja varsin edullinen hinta, ei jossittelulle jää sijaa – kyllä tällaiselle on paikkansa digitalisoituvassakin maailmassa. Etenkin kun PA-käytön ohessa laite palvelee tallennusmikserinä, mikä on huomioitu myös erillisen tarkkaamokuuntelun liitäntöinä ja solo-kuuntelun AFL/PFL-optiona. Ensin tallennetaan treenit, sitten miksataan keikka ja tallennetaan sekin. Ja etapilta toiseen siirryttäessä sujautetaan miksutin topakkaan pehmustettuun salkkuun, joka kuuluu pakettiin ilman eri veloitusta. Ei lainkaan pöllömpää.

 

Proel M1622USB

Analogimikseri PA- ja äänityskäyttöön

• 8 monokanavaa mikrofoni/linjatuloin
• 4 mono/stereokanavaa mikrofoni/linjatuloin
• inserttipiste (kanavat 1–8)
• bassoleikkuri <75 Hz, 18 dB / oktaavi (kanavat 1 – 8)
• yhden säätimen kompressori (kanavat 1 – 8)
• 3-alueinen eq puoliparametrisella keskialueen korjaimella (kanavat 1 – 8)
• 3-alueinen eq kiinteällä keskialueen korjaimella (kanavat 9 – 16)
• 2 × aux pre fade
• 1 × aux pre/post fade
• 1 × efektisyöttö

Efektilaite
• 16 eri efektiä
• 16 eri variaatiota jokaisesta efektistä

Graafinen korjain
• seitsenalueinen stereokorjain
• valittavissa päälähtöihin / monitorisyöttöihin

USB
• stereotallennus
• stereotoisto

Hinta: 699 €

Lisätiedot: Noretron Audio / Bright Group

 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 1/2015. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa. 

Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.