Kaotica Eyeball eliminoi akustiikan, mutta jättää äänen

Pieni huone on usein ongelma äänitykselle, etenkin jos sen pinnat heijastavat tehokkaasti ääntä. Sinne tänne kimpoilevat heijastukset löytävät tiensä mikrofoniin nopeasti ja pilaavat tallennettavan äänen liimautumalla sen ympärille ikävästi sävyttäväksi hunnuksi.

Etenkin dialogin ja laulusolistin tallentaminen vaatisi pääsääntöisesti mielummin kuivan akustiikan kuin pienen kopin jälkisoinnin. Kuivaa ääntä kun voi aina elävöittää ilmavammaksi, mutta tunkkaista pienen tilan komotusta ei saa oikein millään pois tallenteelta.

Kaotica lupaa, että Eyeball torppaa huonon akustiikan, mutta laskee hyötyäänen mikrofonille esteettä. Tuloksena pitäisi olla puhdas ja luonnollinen ääni, ilman ympäröivän tilan väritystä.
Minkäänlaisia vaimennuslukemia valmistaja ei ilmoita, toteaa vain Eyeballin tepsivän. Kokeillaan siis.

 

Eyeball on suurin piirtein käsipallon kokoinen ontto kuula. Ilmeisestikin materiaali on avosolukkoista vaahtomuovia ja tiheä rakenne vaikuttaa samantapaiselta kuin kaiun tappamiseen käytettävissä patjamaisissa vaimennuspaneeleissa tapaa olla.

Kuulassa on kaksi reikää. Pienemmästä pujotetaan mikrofoni sijoilleen, ja mitoitus sopii tyypillisille lieriörunkoisille isokalvoisille mikrofoneille valmistajasta riippumatta. Isomman suuaukon peittää valkoiseen kehykseen pingotettu kaksinkertainen pop-filtteri.

Kookkaampaa mikrofonia paikoilleen asennettaessa kannattaa kehys ottaa hetkeksi pois, jolloin mikrofonin voi pujottaa sisäkautta, pyrstöpää kun on usein solakampi kuin kapselin puoleinen pääty.

Asennus on muuten helppoa, mutta kehtoripustimen kanssa voi tulla tenkkapoo, sillä joustokorin kehikko saattaa osua kuulan pintaan niin, ettei mikrofonin kannassa oleva jenka yllä kehdon vastakierteeseen.
Valmistaja mukaan ei haittaa vaikka mikrofoni jäisi pallon varassa lepäilemään kehdon varaan ilman lukitusta – kunhan teline on tukeva ja kehto sopivassa asennossa.

•••

Eyeballin paksut seinämät tehostavat herttakuvioisen mikrofonin suuntausta lisävaimennuksella, joka kattaa kaikk suunnat pop-filtterillä verhotun aukon kautta avautuvaa keilaa lukuunottamatta. Sieltä hyötyääni pääsee esteettä
mikille, mutta siitä suunnasta pääsee myös kaikukin yhtä esteettä kuulan sisään.

Siksi Kaotica neuvookin asemoimaan puhujan tai laulajan niin, että hänen selkänsä takana on jotakin mahdollisimman tehokkaasti ääntä vaimentavaa. Tilan muista pinnoista heijastuvat äänet hoitaa sitten Eyeball.
Vaimenninkuulan vaikutuksen huomaa kyllä, vaikka äänitettävän selän takana olisikin heijastavia pintoja – tulos vain ei silloin ole paras mahdollinen.

Kun noudattaa neuvoa, jälki on kaikuisassakin tilassa hämmentävän hyvää, ja mitä lähempänä mikrofoni on äänilähdettä sitä täydellisemmin ympäröivä akustiikka katoaa.

Popfiltteri puolestaan suodattaa puhahdukset tehokkaasti ja samalla se loiventaa myös konsonanttien terävyyttä sopivasti.

Toimii ja tepsii, kymmenen pistettä yksinkertaisen tehokkaasta keinosta!

Lisätiedot: Soundtools

Rivakat käyttötestit ovat Riffissä julkaistavia lyhyitä artikkeleita tuotteista, joilla on selkeä ja yksinkertainen tehtävä ja useimmiten sen mukainen toteutus. Tämä Rivakka on julkaistu alunperin Riffin numerossa 1/2016. Vastaavia juttuja löydät tuoreeltaan jokaisesta painetusta Riffistä.

Riffiä myyvät Lehtipisteet sekä  hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.


Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.

06.10.2016
|
Lauri Paloposki

Artikkelit / Rivakat käyttötestit

Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy