Käyttöohje kahdelle – soiva oppitunti rakkaudesta

Image

Suomen Komediateatterin ”Käyttöohje kahdelle” lupaa paljastaa kaiken mitä katsoja on koskaan halunnut tietää rakkaudesta – hyvässä ja pahassa, niin naisen kuin miehenkin silmin katsottuna.

Club Capital -yökerhon lavalla Helsingin Fredrikinkadulla esitettävä musikaalikomedia on neljän taipuisan näyttelijän ja taidokkaan laulajan show. Television viihde- ja sketsisarjoista koko kansan tuntemiksi kasvoiksi nousseet Riku Nieminen (mm. Putous) ja Kaisa Hela (mm. Kätevä emäntä) saavat näyttämöllä kumppaneikseen Ushma Karnanin ja Teatterikorkeakoulussa opintojaan päättävän Heikki Rannan, jotka eivät suostu jäämään tähtikaksikon jalkoihin.
Tiina Puumalaisen nokkelasti suomentama ja Samuel Harjanteen vankasti ohjaama ”Käyttöohje kahdelle” sai ensi-iltansa jo kevätkaudella, mutta taisi jäädä monelta näkemättä ja kokematta, mistä johtuen esitys lunasti itselleen jatkoajan syyssesongille.
Keväällä hankitut hyvät pohjat näkyvät syyskauden suvereenissa suorituksessa: näyttelijöiden ja muusikoiden yhteispeli on hitsautunut tiukaksi ja saumattomaksi.

Pelistä on kysymys musikaalin aiheessakin, ja samalla sattumasta ja tuurista. Näihin viittaavat myös videolavastuksessa toistuva monopolilauta ja monenmoiseksi rekvisiitaksi soveltuvat jättimäiset pehmoarpakuutiot.
Ensitreffeistä starttaava reilu parituntinen tarjoaa roiman annoksen parisuhdekohellusta ja hävettävän hauskoja tilanteita, ja tulee kevyissä puitteissa pohtineeksi rakkautta ja romantiikkaa, seksiä ja pariutumisen luonnonlakeja. Ja annas olla, kun on päädytty parisuhteen turvasatamaan, sitten alkaa se häviöön tuomittu taistelu toisen puoliskon muuttamiseksi.
Tästä juontuu musikaalin hauska alkukielinen nimi ”I love you, you’re perfect, now change”. Myös yksi kotimaisen version mietelauseista varoittaa: ”Älä koskaan valita puolisosi vioista, sillä ilman niitä hän olisi jonkun sinua paremman kanssa!”

 

Image

Jimmy Robertsin säveltämän ja Joe DiPietron kirjoittama off-Broadway -kulttimusikaali kantaesitettiin parikymmentä vuotta sitten ja siitä tuli jättihitti, jota on sittemmin nähty kenties sadoilla näyttämöillä ympäri maailmaa.

Manhattan School of Musicista valmistuneen Robertsin musiikki on vähimmilläänkin pätevää, ja huippukohdissaan uljasta: esityksen prologina kuultavasta munkkikuoron kantaatista kuoriutuva viisiminuuttinen avausnumero vie melkein jalat alta. Partituurin myöhemmillä sivuilla leikataan tyylikirjossa läpi koko amerikkalaisen musiikkiperinteen pianobluesista gospeliin ja kantrista puhdasveriseen estradimusiikkiin.
Onkin hienoinen harmi, että neljää esiintyjää säestää vain pianisti-kapellimestari Risto Kupiaisen ja viulisti Lotta-Maria Pitkäsen kaksihenkinen ”orkesteri”. Monien biisien rikkaasta melodia- ja harmoniamaailmasta, ja varsinkin rytmeistä saisi jo triolla tai kvartetilla puristettua ulos niiden viimeisetkin musikaaliset mehut.

Toisaalta tässä muodossaan esitys muistuttaa mieliin, että musiikkiteatteri voi olla yllättävän maukas laji muussakin kuin megaluokan annoskoossa nautittuna. Esityksen valaistus on tehokas ja harkittu, ja vaihtuvat miljööt luonnostellaan näppärästi isolle videoscreenille. Niukka kattaus jättää esiintyjille mahdollisuuden ja velvollisuudenkin täyttää tilaa läsnäolollaan – ja kyllä sitä täytetäänkin: jokainen kohtaus marssittaa esiin aina uuden henkilögallerian uudessa tilanteessa. Tässä avittaa rivakkaan tahtiin vaihtuva kekseliäs, raikas ja räikeäkin puvustus.

Pirteä ja kevyt ”Käyttöohje kahdelle” -musikaalikomedia ”sen oikean” etsimisestä, löytymisestä tai löytymättä jäämisestä on täsmäisku vaikkapa pikkujoulusesongin firmayleisöjen tunnelmankohottajaksi. Esitykset jatkuvat Club Capitalissa joulukuun puoliväliin asti.

Esitys Suomen Komediateatterin Club Capital -näyttämöllä 17.11.2016.