Klark Teknik 1176-KT tuo FET-kompressorin taas räkkiin

Image

Brittiläisen Klark Teknikin omastakin historiasta löytyisi kosolti vintage-helmiä, joita voisi toisintaa uusiopainoksena, mutta tällä kertaa on sananmukaisesti haettu mallia Amerikasta.

UREI 1176 -kompressorilimitteri tuotiin markkinoille alunperin 1968. Ensimmäisen version suunnitteli alan monitoimimies Bill Putnam, sittemmin myös Universal Audion perustajana tunnettu äänittäjä, studiolaitteiden suunnittelija ja keksijä.

Malli 1176 saavutti nopeasti kulttilaitteen aseman, johon oli osittain syynä jossakin äänittämössä ilmeisesti aivan vahingossa tapahtunut oivallus: kun kaikki neljä kompressiosuhteen valintanappia painaa samanaikaisesti pohjaan, laite alkaa toimia ihan toisin kuin sen oli määrä.
Tuloksena on agressiivinen, tasaiseksi mankeloitu ja rankasti värittynyt soundi, jonka railakka preesens-painotus ja säröisyys tuovat terävyyttä ja särmää esimerkiksi rumpuihin ja niiden tilamikkeihin. Eikä ominaisuutta ole jätetty käyttämättä muidenkaan äänitettävien raitojen työstössä.

Vuosien varrella 1176 koki sarjan uudistuksia ja eri mallivuodet eroteltiin toisistaan kirjaimin. Suosituimmiksi ovat aikojen saatossa nousseet D- ja E-versiot, joita myös Klark Teknik kertoo nyt toisintavansa.

Läpi mallin historian on pidetty kiinni mahdollisuudesta painaa kaikki neljä kompressiosuhteen valintanappia pohjaan yhtä aikaa ja tuo All-button-moodi löytyy myös Klak Teknikin 1176-KT-versiosta.
  
Klark Teknikin uudispainoksen ulkoasu on uskollinen alkuperäiselle aina humauksen vintage-henkeä antavaan taustavalaistuun neulamittariin asti ja säätöpuolikin on esikuvan mukainen.
Tulo- ja lähtötasoille on omat potentiometrinsä, samoin kompression tartuntanopeuteen vaikuttavalle attack-ajalle (20 – 800 mikrosekuntia) sekä kompression palautumista kontrolloivalle release-ajalle (80 – 700 millisekuntia).

Threshold eli kynnystaso on kiinteä ja kompression määrää säädellään justeeraamalla tulotasoa ja valitsemalla sopiva kompressiosuhde neljästä eri vaihtoehdosta, jotka ovat maltilliseen kompressioon soveltuva 4:1, rankkaan kompressioon tarkoitettu 8:1, mietoon limitointiin käypä 12:1 ja hännän huippuna äärimmäiseen limitointiin soveltuva 20:1.

Esikuvan soundia Klark Teknik kertoo hakevansa erilliskomponentein toteutetulla signaalipolulla ja oman oleellisen osansa soundiin antavat tulo- ja lähtöasteessa käytettävät Midaksen muuntajat, jotka on suunniteltu nimenomaan tämän laitteen tarpeisiin.

 

Image

 

Balansoidut liitännät on toteutettu Neutrikin XLR-liittimin ja käyttövirta imaistaan verkosta suoraan tavallisella ”eurojohdolla”. Laitteen oma sisäinen virtalähde toimii suoraan Atlantin kummalla puolella vain.


Lisätiedot: Bright Sales & Installation