Digitaalisuus on mullistanut myös PA-kaiutinten maailman. Se tarjoaa päteviä ratkaisuja niin vahvistinpuolelle kuin niitä ohjaaviksi prosessoreiksikin. Aktiivikaiuttimen asema senkun vankkenee.
Nykyaikaisella D-tyypin vahvistintekniikalla ja DSP-prosessorilla varustetut aktiivikaiuttimet ovat puskeneet perinteiset passiiviratkaisut markkinoiden marginaaliin. Aktiiviratkaisu on useimmissa käyttötilanteissa käytännöllisempi. Se on myös hinnaltaan kilpailukykyinen passiivikaiuttimeen ja sen tarvitsemaan ulkoiseen vahvistimeen sekä mahdolliseen jakosuodinprosessoriin verrattuna. Tämän ohessa aktiivikaiuttimet tuppaavat nykyään soimaankin erinomaisesti ja ne on helppo sovittaa nopeasti erilaisiin käyttötilanteisiin.
Kun digitalisoituun aktiivikaiuttimeen on kaiken lisäksi vielä helppo lisätä ihan uudenlaisia käyttöä sujuttavia toimintoja, kuten esimerkiksi musiikin soitto suoraan Bluetooth-yhteyden kautta, alkaa peli olla selvä.
DAS hyödyntää digitaalisuutta mallikkaasti Vantec 12A- ja 15A-malleissa, joiden rakenteellinen ero on alakaistaa toistavan kartioelementin halkaisija, ja sen myötä myös kotelon koko sekä toistokaistan alaraja. Teknisiltä suoritusarvoiltaan ja DSP-toiminnoiltaan mallit ovat muutoin yhteneväiset.
Vahvistimien nimellistehoksi ilmoitetaan kummassakin 1500 wattia ja toistokaistan ylärajaksi 20 kHz. Vantec 12A:n basson kerrotaan ulottuvan 60 Hz rajalle, kun taas 15A sukeltaa aina 45 Hz:n taajuuteen asti.
Kummankin yleissointi voidaan sovittaa käyttötilanteeseen valitsemalla sopivin vaihtoehto viidestä erilaisesta, valmiiksi muokatusta toistovasteesta. Valikoimassa on omat presettinsä normaaliin bändikeikan hoitamiseen ns. tasaisella vasteella, sekä bassotoistoltaan kevennetty ja erityisesti laulu- ja puheääntä suosiva versio.
Tallennetun musiikin soittoon on siihenkin kaksi varianttia – ensimmäinen yksinkertaisella, mutta tuntuvalla bassokaistan tehostuksella ja sen vaihtoehdoksi vielä diskoiluun sopiva loudness-tyyppisesti molemmilta reunoilta korostettu vaste.
Viides esiekvalisointi liittyy kotelon muotoiluun: molemmat mallit voi kääntää kyljelleen lavamonitoriksi ja siinä tilanteessa lattiapinnasta ylimääräistä tukea saavaa bassorekisteriä kannattaa hillitä monitor-vaihtoehdon tarjoamalla suotimella. Monitorikäyttöä varten taajuusvasteetta on muokattu myös keskialueelta laulun selkeyden ja erottelevuuden tehostamiseksi.
Esiekvalisoinneissa DAS on valinnut asialinjan: vasteita on muokattu tarkoituksenmukaisesti ja maltilla, ei näyttämisen halusta tai myyntipuheiden ryydittämiseksi. Ekvalisointien vaikutukset ovat tuntuvia, mutta ne eivät alleviivaa tai paisuttele asiaa turhaan.
Kun perussoundi on valittu, sitä voi muokata erikseen kolmi-alueisella ekvalisaattorilla. Kullakin kaistalla vaimennus on enintään 10 dB, ja korostusta tarjotaan maksimissaan 6 dB:n verran. Bassokorjaimen vaikutus kohdistuu voimakkaimmin alle 100 Hz:n alueelle, mutta heijastuu hienoisena muutoksena vielä osapuilleen 300 Hz:n korkeudelle.
Diskanttiruuvinkaan nimellistä rajataajuutta ei ilmoiteta, mutta vasteen kuvaajasta voi havaita vaikutuksen lähtevän loivasti suurin piirtein kahden kHz:n paikkeilta. Keskialueen korjaimen keskipiste osuu 630 Hz:n kohdalle ja kellomuotoisen kaistan Q-arvoksi ilmoitetaan 0,75.
Ekvalisaattori on kokonaisuutena toimiva ja silti vaikutuksiltaan kyllin loivaliikkeinen – sillä voi muotoilla tehokkaasti ja musikaalisesti soundin yleisluonnetta, eikä vaste käänny liian jyrkille ja ikävältä kuulostaville mutkille missään kohden.
Kolmas sointiin vaikuttava työkalu on ylipäästösuodin, jolle voi siivota alakertaa joko 63 tai 100 Hz:n nimellisellä rajataajuudella. Kolmas vaihtoehto on sitten tarkoitettu käytettäväksi Vantec 18A -subwooferin kanssa.
Paneeli säätimineen on sijoitettu kotelon viisteeseen – fiksu ratkaisu toimii myös monitorikäytössä sujuvasti.
Signaali sisään analogisena tai digitaalisesti
Vantec 12A ja 15A ovat myös liitäntöjensä osalta identtiset. Kummassakin on kaksi erillistä balansoitua analogituloa, joilla on omat voluumipotikkansa. Alle kello 12 asennossa sovitus säätyy linjatasolle ja iltapäivän puolelle mentäessä vahvistusta löytyy mikrofonikäyttöön sopiva määrä.
Kolmas tulo on toteutettu pikkujakilla ja tämä auxiksi nimetty liitäntä tottelee ykköskanavan volume-säädintä.
Useamman kaiuttimen ketjutusta tai sub bass -käyttöä varten tulosignaalin saa ulos balansoidusta analogilähdöstä. Sen oheen sijoitettu liukukytkin määrää, syötetäänkö eteenpäin vain ykkös- tai kakkostulon signaalia vai niiden yhteistä summaa.
Bluetoothin kautta voidaan syöttää signaalia myös suoraan digipuolelle stereona esimerkiksi älypuhelimelta, jolloin DSP:n menun kautta valitaan toistotapa joko yhden kaiuttimen monosummaksi tai kaiutinparin kesken jaettavaksi stereoksi. Jälkimmäisessä tapauksessa laitteita pitää linkittää digitaalisesti kahteen otteeseen – ensin paritetaan yhtä kanavaa toistava ns. master-kaiutin sekä toisesta kanavasta huolehtiva orja, sitten luodaan yhteys soittimelta Vantecille.
Käytännössä yhteyden solmiminen onnistui helposti ja kantavuuskin oli kelpo luokkaa. Valmistaja ilmoittaa 20 metriä maksimietäisyydeksi, mutta iPhonella pääsin kauemmaskin, vaikkei lähettimen ja vastaanottimen välillä ollut edes suoraa näköyhteyttä. Todellinen kantama riippuu kuitenkin kaiuttimeen integroidun vastaanottimen lisäksi aina sekä lähettimestä että ympäröivistä rakenteista.
Jos yhteys syystä tai toisesta pettää kesken käytön, laitteet kyllä löytävät uudestaan toisensa häiriön poistuessa – esimerkiksi kun taskuun unohtunut ja sen vuoksi liian kauas kannettu lähetin tuodaan takaisin lähemmäs kaiutinta. Yhteys saattaa saattaa toisinaan jäädä kuitenkin häiriön korjautumisen jälkeenkin hapuilevaksi, mikä kuuluu pehmeinä notkahduksina äänenvoimakkuudessa. Ikäviä sivuääniä yhteyden haparointi ei aiheuta, mutta tilanteen korjaamiseksi on parasta solmia uusi liitto vanhan tilalle ja pitää sen jälkeen lähetin visusti kantaman sisällä.
Oman DSP:n avulla on helppo toteuttaa myös muutamia näppäriä aputoimintoja kuten stand by, joka sammuttaa vahvistimet asetetun ajan päätteeksi, jos tulosignaalia ei ole. Stand by -tilassa vahvistin käynnistyy jälleen automaattisesti, kun signaali havaitaan.
Hiljaisiin käyttötilanteisiin suunniteltu ekspander puolestaan vaimentaa audion silloin, kun hyötysignaali putoaa kynnystason alapuolelle ja pohjakohina uhkaisi nousta häiritseväksi.
Kolmas kaiuttimen oma aputoiminto on delay, jolla voidaan kompensoida kahden eri kaiuttimen välimatkan aiheuttamaa kulkuaikaeroa. Säätövara riittää aina 9,9 metriin asti.
Lisää bassoa suppasella
Vantec sarjan 18A-bassokaapilla on kokoa ja painoa enemmän kuin yksi mies kohtuudella nostaa tai kantaa, mutta yläkaappien tapaan senkin kylkiin on upotettu erittäin asialliset kahvat, joiden ansiosta käsittely kahteen pekkaan käy sujuvasti. Farmariauton sijasta 18A on kyllä selkeästi jo pakettiautolla kuskattavaa sorttia, mikä on kuitenkin linjassa yläkaappien kanssa: nekin ovat suhteellisen kookkaita ja jopa 12-tuumaisella on sen verran jyhkeyttä soinnissa, ettei suppaselle ole tarvetta laulukamakeikoilla.
Laulukaappia järeämpi vaihtoehto
Vantec 12A:n voisi elementtien koon perusteella luokitella laulukaapiksi ja kyllähän se sellaisenakin palvelee. Tasainen ja täsmällinen sointi sekä kyky tuottaa puhdasta volyymia nostavat sen kuitenkin yhtä painosarjaa ylemmäs ja suppasella tuettuna kyse on jo ihan klubiluokan PA-kaapista. Sama koskee pykälää isompaa 15A-mallia, joka on jo yksinäänkin käytettäessä täyden kaistan kevyt PA.
Maksimiäänenpaineeksi kaikille kolmelle ilmoitetaan hetkellisesti 135 dB metrin päästä mitattuna. Jatkuvanakin tasona puhdasta ja iskevää ääntä irtoaa sen verran tymäkästi, että yhdellä suppasella ja kahdella satelliitilla hoitaa melkoisen ison klubitilan komeasti.
DAS on jäänyt Suomessa melko vähälle huomiolle, vaikka firmalla on historiaa jo aivan 1970-luvun alusta alkaen. Jos merkki on aiemmin jäänyt tsekkaamatta, niin nyt olisi hyviä perusteita ottaa omakohtaista tuntumaa, sillä valmistajan pitkä kokemus näkyy ja tuntuu Vantecin onnistuneen äänipuolen ohessa myös kaiutinten mekaanisessa toteutuksessa – asialliset kahvat, nahkeat kumitassut, vankka teräsverkko kaiuttimien suojana sekä ripustusta varten koteloiden runkoihin upotetut M10-kierteet silmukkapulttien käyttöön ovat kaikki asianmukaisia ja asiallisen työkalun ominaisuuksia.
DAS Vantec
VA12
• toistoalue 60 – 20 000 Hz
• 12-tuumainen kartiolementti
• yhden tuuman kompressiodriver 90° x 60° suuntaimella
• paino 21 kg
• hintaluokka < 1 500 euroa
VA15
• toistoalue 45 – 20 000 Hz
• 15-tuumainen kartiolementti
• yhden tuuman kompressiodriver 90° x 60° suuntaimella
• paino 24 kg
• hintaluokka < 1 600 euroa
Vantec 12A & 15A
• kaksi balansoitua analogituloa + aux-tulo minijakilla
• Bluetooth-tulo, mono/stereo, linkitys Vantec-kaiuttimille
• kotelo koivuvaneria, 12 ripustuspistettä M10-kierteellä
• pohjassa kolo kaiutintelineelle, kallistus 0° / 10° m
• D-luokan vahvistimet, nimellisteho 1500 W
DSP
• kolmialuienen ekvalisaattori, -10 – +6 dB / alue
• ylipäästösuodin, 63 Hz / 18A / 100 Hz
• viisi esiekvalisoitua toistovastetta
• viiveen asetus kulkuaikaeron kompensointiin, 0 – 9,9 m
• ekspander- ja stand by -toiminnot
Vantec 18A
• sub bass -kaiutin, 18 tuuman kartioelementti
• toistoalue: 35 – 125 Hz (loud-mode) / 30 – 125 (deep-mode)
• D-luokan vahvistin, nimellisteho 1500 W
• paino 24 kg
• hintaluokka < 1 800 euroa
Lisätiedot: Electrowaves
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 4/2016. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa. Tämäkin laite on edelleen ajankohtainen ja sen tekniset ominaisuudet vastaavat testattua kappaletta, joten avasimme jutun myös nettiin vapaasti luettavaksi.
Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.