Digi002 – 002 ja kultasormi

|
Image
Image
 

Miten työ sujuu, kun pikkupajoissakin voi jo pudottaa hiiren roskikseen ja ruveta miksaamaan moottorikäyttöisillä, kosketusherkillä feidereillä? Vanha kultakorva Jukka Laaksonen herkisteli sormenpäitään uudessa Pro Tools -pikkumikserissä.

 

Tyypillinen audiotyöasemahan on vakiorakenteinen kotitietokone, johon on lisätty laadukas äänikortti ja asennettu sopiva ohjelma. Pohjimmiltaan työasemakin toimii siis normaalin tietokoneen tavoin eli sitä käytetään joko QWERTY-näppäimistön tai hiiren avulla. Jotta koneeseen yleensäkään saataisiin kuljetetuksi audiota sisään ja ulos konttaamatta päivittäin koneen takana, tarvitaan lisäksi jonkinlainen johdon päässä oleva, liittimillä varustettu lisärasia (break-out box). Sellainen lisärasia on esimerkiksi tämän testilaitteen edeltäjämalli, sinivalkoinen Digi001.

Se, että käytössä ei tällaisen audiopurkin lisäksi ole lainkaan perinteistä äänistudion keskusyksikköä, mikseriä, ei ehkä ensi alkuun tunnu isoltakaan puutteelta. Onhan käytettävissä aina ruudulla näkyvä, ohjelmallinen virtuaalimikseri, jossa voi hiirellä liikuttaa kaikkia nupppeja ja hanikoita ja jota voi vieläpä muokata ja laajentaa mielin määrin. Työskentely hiirellä ja ruutunäytöllä toimiikin hyvin silloin, kun asemalla tehdään työtä harrasteluonteisesti silloin tällöin, tunti-pari kerrallaan. Sen sijaan heti, kun työpäivä pitenee ja kiirekin painaa päälle, hiirivetoisen työergonomian puutteet alkavat muodostua rasitteiksi.

Perinteisen mikserin sujuva käyttöhän perustuu aika pitkälle tutun työympäristön synnyttämään mekaaniseen lihasmuistiin. Tietyt säätimet ovat aina samassa suunnassa ja kun korva kuulee jotain, sormi nousee jo tottumuksesta oikealle nappulalle ilman, että katseella tarvitsee seurata kättä tai kääntää korvia pois kaiuttimista. Sen sijaan hiirityö on pitkän päälle paljon rasittavampaa, erityisesti niskalle ja selälle. Koska kuvaruudulla oleva kohdistin voi hiireen tartuttaessa olla missä vain, asioiden teko klikkaamalla vaatii aina useita lisäponnistuksia: katseen kohdistamista näytölle, kohdistimen hakemista silmiin, niskan pitämistä paikallaan ja vielä samanaikaisen käden sivuliikkeen tekemistä hiirellä. Se, että kohdistin pitää usein tarkasti sovittaa hyvinkin pieneen kohteeseen ruudulla, vielä lisää käsivarren staattista lihasjännitystä, joka saattaa kostautua vuosia myöhemmin ankarina niskakipuina.

Näiden ikävien oireiden ehkäisyyn on voimistelun lisäksi kaksi hyvää keinoa. Ensimmäinen ja huokeampi konsti on opetella ulkoa kunkin ohjelman QWERTY-näppäimistölle ohjelmoidut näppäinoikotiet, jolloin käsivarret saavat levätä enemmän. Toinen, usein parempi (joskin hintavampi) keino on hankkia erillinen, mikserin mallinen ohjainlaite, jolla audio-ohjelman tärkeimpiä toimintoja pystyy käyttämään suoraan edellä kuvatun lihasmuistin avulla, ilman hiirtä tai näppäimistöä. Nyt esiteltävä Digi002 onkin juuri tällainen työasemaohjain.

Sen lisäksi se sisältää myös koko audio-osuuden (liittimet, vahvistimet jne) ja toimii siis niin haluttaessa itsenäisenä mikserinä myös ilman tietokonetta ja Pro Toolsia. Tämä on kätevää, vaikka laitetta ei aiotakaan kuljetella keikoilla, koska pikkustudiossa ei silloin välttämättä tarvita erillistä ristikykentätaulua (kuten räkkiasenteisten boxien kanssa pelattaessa). Joustavan studiotyöskentelyn kannalta tärkein hyöty tällaisesta oikeasta mikseristä on kuitenkin se, ettei jokaisen pikkuhomman tai kopion teon vuoksi aina tarvitse käynnistää koko tietokonetta, vaan mikserillä voi muokata ja siirtää audiota suoraan ja heti.

Uudessa Digi002:ssa itse audio-osuus on melko samanlainen kuin Digi001, mutta sisältää 001:n kahden mikrofonitulon asemesta neljä mikrofonituloa etuvahvistimineen.
Kahdeksan analogisen linjatulon ja -lähdön värkissä on lisäksi optiset väylät (tulo/lähtö), joita voi valinnaisesti käyttää joko stereoväylänä (S/P DIF in/out) tai 8-kanavaväylänä (Adat in/out). Valittaessa Adat-vaihtoehto stereoväylä siirtyy galvaanisille koaksiaaliliittimille (RCA). Toinen tekninen ero alkuperäiseen 001-elektroniikkaan on siinä, että 002 pystyy tarvittaessa käsittelemään myös 96 kHz näytetaajuutta ja 24-bittistä audiota.
Lisänä on tietysti midi (yksi tulo ja kaksi lähtöä) sekä uutuutena FireWire-väylä, jolla laite kytketään tietokoneeseen ja jonka kautta kaikki dataliikenne mikseriin päin, niin audio, midi kuin automaatiokin, hoituu kätevästi yhdellä kaapelilla.

Vaatimukset
Windows-puolella 002 hyväksyy kumppanikseen vain Windows XP -käyttiksen (joskin sekä ammatti- että kotiversiot kelpaavat). Mac-puolella vaatimus on OS 9.2 (mutta se ei toimi uuden OS X:n missään versiossa). Kokeilussa käynyt laite asennettiin Mac-työasemaan erillliselle OS 9 -kovalevylle.
Mac-väelle mielenkiintoinen kysymys onkin juuri tulollaan oleva (ja pitkään lupailtu) Pro Tools 6, joka toimii myös Applen nykyisessä, vanhaa huikeasti vakaammassa ja myös audio-ominaisuuksiltaan paremmassa X-käyttöjärjestelmässä. Siihen nähden Digi002-tuotteen tämänhetkinen ajoitus yhdessä PT LE 5.3.3 -ohjelman kanssa vaikuttaa hieman oudolta. Miksi tuoda markkinoille uusi, mutta vain vanhassa käyttiksessä toimiva laite juuri nyt, kun koko Mac-ohjelmistokanta on uusiutumassa ja kun suuri osa kilpailijoista on jo päivittänyt vastaavat tuotteensa? Se, että yhtiö ei odottanut saadakseen ensin OS X -version täysin valmiiksi ja sitten yhdistänyt sitä 002:een uudeksi supertuotteeksi, herättää epäilyjä esimerkiksi kovasta kiireestä. Vai oliko Windows-version julkistuspaine ehkä niin kova, että myös Mac-versio piti tässä tilanteessa väkisin saada juuri nyt myyntiin?
Oli miten oli, se on toki selvää, että DD vanhaan tapaan vastaa huutoonsa ja tuottaa varmasti jonkin ajan kuluttua myös Digi002:een sopivat ajurit, joilla PT6- ja OS X -yhteensopivuus jatkossa hoituu mallikkaasti.

Kilpailijat
Mahdolliseen julkistuskiireeseen ei löydy selkeää syytä, koska varsinaisesti toista samanlaista laitetta ei markkinoilta löydy, vaan kilpailijoilta puuttuu aina jokin Digi002:n ominaisuus tai niiden yhdistelmä. Esimerkkejä vaihtoehtoisista tuotteista ovat MIDI-väylällä toimivat ohjaimet (kuten JL Cooperin CS-10-sarja, Mackien Baby HUI tai CM Labsin MotorMix). Vaikkakin niiden hinta on huokeampi kuin 002:n, voidaan epäillä hitaamman midiväylän siirtokykyä monimutkaisissa miksauksissa ja nopeissa muutoksissa. Toisissa näistä on motorisoidut liukusäätimet, toisissa taas ei. Ne kaikki ovat kuitenkin vain ohjaimia Pro Toolsin (tai muun vastaavan ohjelman) käyttämiseen, eikä niiden avulla tai läpi voi siis kuljettaa itse audiota.
Näihin verraten Digi002 antaa aika paljon lisärvoa, joka puolestaan tuo sen muita korkeamman hinnankin ymmärrettävään valoon. Ensinnäkin 002 on nopealla FireWire-väylällä toimiva ohjain, jonka liukusäätimet ovat sekä kosketusherkät että moottoroidut ja jonka käyttölogiikka on suunniteltu nimenomaan Pro Toolsin käyttämiseen. Lisäksi samassa laitteessa se antaa käyttöön myös digitaalisen audiomikserin, jossa on elektroniikan ohessa myös omat korjaimet, dynamiikka ja tehosteet.

Oheinen ote on lainaus Jukka Laaksosen kirjoittamasta testiartikkelista, joka on kokonaisuudessaan luettavissa Riffin numerossa 1/2003. 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.