Teksti: Tommi Saarela
Premier uudisti XPK-rummustojaan edellisen kerran viitisen vuotta sitten, silloin osana kolmiportaista Cabria-mallistoa. Nyt Cabriat ovat nimikkeenä eilispäivää ja tuore XPK esitellään osana upouutta Performance-mallistoa. Pienenä takapakkina aiempaan Cabria-kauteen nähden Premier on luopunut XPK-sarjan täysvaahteraisista rungoista. Uuden polven XPK:n kuudesta viilukerroksesta ainakin sisä- ja ulkoviilut vaikuttaisivat vaahteralta, mutta välikerroksiin on sujautettu tiettävästi lehmusta. Samalla valuvanteet on vaihdettu prässättyihin, mikä ei tosin ole välttämättä haitaksi. Vaikka prässivanteet hieman lisäisivätkin virityksen työläyttä, ne keventävät suhteellisen ohutrunkoisten – noin kuuden millimetrin vahvuisten – rumpujen kokonaismassaa ja antavat sointiin elävyyttä. Uuden polven XPK-rummustoja kaupitellaan viitenä valmissarjana, joista neljä kasataan erilaisin tomikattauksin 22-tuumaisen syvän bassarin ympärille. Kokeiluun valittiin malliston ainoa ”kakskymppinen”, varustettuna virvelillä, 10- ja 12-tuumaisilla räkkitomeilla sekä 14-tuumaisella lattiatomilla. Halkaisijakoot ovat Premierille tyypillisesti kolmisen milliä alimittaiset, minkä on tarkoitus auttaa kalvon istuvuuteen ja sitä kautta helpottaa virittämistä.
Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut myymälät kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.
|
||||
Premier Performance XPK - kouluun ja keikalle!
|