Premier Performance XPK - kouluun ja keikalle!

|
Image
 

Teksti: Tommi Saarela

 

Premier uudisti XPK-rummustojaan edellisen kerran viitisen vuotta sitten, silloin osana kolmiportaista Cabria-mallistoa. Nyt Cabriat ovat nimikkeenä eilispäivää ja tuore XPK esitellään osana upouutta Performance-mallistoa.

Pienenä takapakkina aiempaan Cabria-kauteen nähden Pre­mier on luopunut XPK-sarjan täysvaahteraisista rungoista. Uuden polven XPK:n kuudesta viilukerroksesta ainakin sisä- ja ulkoviilut vaikuttaisivat vaahteralta, mutta välikerroksiin on su­jautettu tiettävästi lehmusta.

Samalla valuvanteet on vaihdettu prässättyihin, mikä ei to­sin ole välttämättä haitaksi. Vaikka prässivanteet hieman lisäisi­vätkin virityksen työläyttä, ne keventävät suhteellisen ohutrun­koisten – noin kuuden millimetrin vahvuisten – rumpujen ko­konaismassaa ja antavat sointiin elävyyttä.

Uuden polven XPK-rummustoja kaupitellaan viitenä val­missarjana, joista neljä kasataan erilaisin tomikattauksin 22-tuu­maisen syvän bassarin ympärille. Kokeiluun valittiin malliston ainoa ”kakskymppinen”, varustettuna virvelillä, 10- ja 12-tuu­maisilla räkkitomeilla sekä 14-tuumaisella lattiatomilla.

Halkaisijakoot ovat Premierille tyypillisesti kolmisen milliä alimittaiset, minkä on tarkoitus auttaa kalvon istuvuuteen ja si­tä kautta helpottaa virittämistä.

  HUOM! Oheinen katkelma oli vain lyhyt näyte artikkelista, joka on luettavissa kokonaisuudessaan Riffin painetussa versiossa.

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut myymälät kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.