Audio Technica AT4080 ja AT4081 – uuden polven nauhamikrofoneja

|
Image

Audio-Technica tuo tuttuun ja hyväksi tiedettyyn perusideaan uusia materiaaleja ja rakenneratkaisuja.
Erinomaisin tuloksin!

Toimintaperiaatteeltaan nauhamikrofonit luetaan dynaamisten sukukuntaan, mutta Audio Technica uudistaa peruskonseptia näppärästi: uutuusmallit on varustettu omilla esivahvistimillaan ja ne tarvitsevat käyttövirrakseen juuri sen phantom-syötön, jota vanhan liiton nauhamikrofonit kavahtivat. 

Oman esivahvistimen ansiosta näistä mikrofoneista lähtevä signaalitaso on liki kondensaattorimallien luokkaa, eivätkä ne näin ollen vaadi varsinaiselta mikrofonivahvistimelta aivan niin kovaa suorituskykyä kuin verraten epäherkät perinnemallit tuppaavat tekemään.

Käsityönä valmistettavien AT4080- ja AT4081-mallien nauhaelementit poikkeavat nekin perinteisestä. 
Vaikka tarkempaa kuvausta rakenteesta ei löydy sen paremmin mikrofonien mukana toimitettavista dokumenteista kuin valmistajan nettisivuiltakaan, niin Audio-Technican mukaan kumpikin mikrofoni on neodyymimagneetin ja nauhan jonkinlaisen kaksoisrakenteen ansiosta jo lähtökohtaisesti herkempi kuin perinneratkaisut. 

Itse nauhamateriaalia mainostetaan myös hyvin muotonsa säilyttäväksi, mistä on etua sekä mikrofonia suunnatessa että säilytettäessä, kun ei tarvitse tuumailla taipuuko nauha itsekseen mutkalle tai kierteelle. 

Silti on huomioitava, että myös A-T varoittaa mikrofonin käyttäjää kovista puhallusäänistä, jotka saattavat rasittaa nauhaa liiaksi, ja suosittaa pop-filtterin käyttöä erityisesti laulua lähietäisyydeltä äänitettäessä. Myös mikrofonia siirreltäessä kannattaa huolehtia siitä ettei ilmavirta pääse taivuttamaan nauhaa.

Image

Säilytyksen ja liikuttelun ajaksi nauhamikrofoni kannattaa huputtaa, jottei äkillinen ilmavirta riepottelee herkkää nauhaa huonoon kuntoon.

Kumpainenkin malli on telineadapteriaan myöten olemukseltaan luottamusta herättävän siistiä ja vakuuttavaa työtä. Molemmat mikrofonit ovat suuntakuvioltaan kahdeksikkoja ja ne toimitetaan pahvipakkauksessa, josta mikrofonin lisäksi löytyvät muovinen säilytyskotelo ja telineadapterit.

 

AT4080

Malleista kookkaampi, AT4080, toimitetaan kehtomallisen joustoripustimen ja mikrofonin säilytyssuojaksi tarkoitetun kangashupun kera. Ripustussysteemi on olemukseltaan hienostunut ja riittävän kookas kiristysruuvi antaa sormille kunnollisen tuen pidikettä sopivaan asentoon tiukattaessa.

Itse mikrofoni pujotetaan kumilankojen varaan pingotettuun holkkiin, jossa erilliset joustavat kumipannat huolehtivat mikrofonin pysymisestä paikoillaan. Systeemi toimii myös eristimenä kuten pitääkin, eikä minkäänlaisia runkoääniä vaeltanut telineen kautta mikrofonille ja siitä edelleen tallenteelle.

Soinnillisesti AT4080 on miellyttävällä tavalla tummahko, mutta silti erotteleva. Bassorekisteri on täyteläinen ja syvä, keskialue tasaisen hallittu ja diskanttitoisto laskee loivasti ja pehmeästi, kun siirrytään preesensalueen yläpuolelle.
Mattapintainen yleissointi siistii luontevasti ylätaajuuksien terävyyttä, mutta säilyttää samaan aikaan soinnin napakkuuden ja selkeyden.

AT8081

Solakka AT4081 toimitetaan kiintoadapterilla ja ratkaisu tukee suunnittelun lähtökohtana ollutta ajatusta: malli on tarkoitettu instrumenttikäyttöön ja pienehkön adapterin kera se on helppo sijoitella ahtaaseenkin rakoseen, esimerkiksi rumpuja tai lyömäsoitinkioskia mikitettäessä. 

Nauhaelementti on rungon suuntainen ja mikrofoni poimii äänen sivulta, vaikka muoto puikkomainen onkin.

Telineadapteri on topakka ja näppärä. Kumpikin säätöruuvi on kyllin kookas ja vaivaton käytössä; yhdellä tiukataan mikrofoni haarukkaansa ja toisella stemmataan oikea kallistuskulma telineeseen nähden.

Telineen kautta kuuluvien runkoäänten vaimennus ei kiintoadapterilla ole aivan samaa luokkaa kuin AT4080:n kehtoripustuksella, mutta ongelmaa tästä ei muodostunut.
Kumisevalla tai herkemmin tärähtelevällä lattialla paksu matto tai jonkinlainen muu lisävaimennus mikrofonitelineen alle on kuitenkin ihan harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.

Soinnillisesti AT4081 on selvää sukua kookkaammalle mallille, mutta erot ovat myös ilmeisiä. 
Bassorekisteri on tässä tapauksessa kuivakkaampi ja kevyempi, silti napakka ja ruudikas. Esimerkiksi bassorumpuun ei tule samanlaista muhkeutta kuin AT4080-mallilla, mutta hyvin jämpti ja täsmällinen potku kyllä.
Keskialue on hallitun tasainen ja erotteleva tässäkin mikrofonissa, ja diskantti vaimentuu preesensalueen yläpuolelle mentäessä samantyylisellä pehmeällä ja miellyttävän loivalla vasteella kuin AT4080:n tapauksessa.

 

Ammattilaisen työkaluja

Äänittäjän arkityössä perinteiset dynaamiset- ja kondensaattorimikrofonit ovat käytännössä muodostaneet sen työkaluvalikoiman, jolla studiossa operoidaan. Sointierot eri mallien välillä ovat milloin vähäisempiä milloin voimakkaampia, kun yhtäällä pyrkimys neutraaliuteen ja toisaalla tahto ilmiselvään värittyneisyyteen elävät rinnakkaisina filosofioina. 

Ajoittain jonkinlainen muotiaalto lyö leimansa myös mikrofonien suunnitteluun ja sellaisesta on hyvänä esimerkkinä viime vuosien ylikorostunut diskanttipainotus.
Tässä kontekstissa Audio-Technica tarjoaa (viime numerossa käsitellyn Shuren nauhamikkikaksikon tapaan) tervetullutta ja terveesti erilaista vaihtoehtoa nauhakonstruktiolla. Kumpikin nyt kokeiltu malli suo äänittäjälle oivallisen mahdollisuuden hakea valmista ja ennenkaikkea toisenlaista sointia nimenomaan mikrofonivalinnalla ekvalisaattorin sijaan.

Hiljaisten äänilähteiden kohdalla riittävän ja puhtaan vahvistuksen järjestäminen asettaa kovia vaatimuksia mikrofonivahvistimille näilläkin malleilla, mutta akustisen kitaran volyymillä ollaan jo pulmattomalla toiminta-alueella. 

Erityisesti äänekkäämmissä lyömäsoittimissa kautta linjan äänen selkeys ja iskevyys välittyivät hyvin molemmilla malleilla, samalla kun esimerkiksi ylenpalttinen symbaaleiden sähinä ja käsirumpujen kalvoihin osuvien sormien lätinä vaimentuivat nätisti pois. Akustisen teräskielisen sointiin tulee kantelemaista heleyttä ja sointi on hyvin läsnä;
hyppäämättä kuitenkaan kuuntelijan silmille.

Nyt puhutaan näkemys- ja makuasioista, mutta etenkin vanhahtavasti hillittyä ja vähemmän audioalueen yläkerroksiin painottuvaa soundia hakevalle nämä ovat erinomaisia työkaluja, joissa hinta ja laatu kohtaavat varsin otollisessa tasapainossa. 

Audio-Technica AT4080 & AT4081

Nykyaikaisia nauhamikrofoneja

 

AT4080
• suuntakuvio kahdeksikko
• herkkyys -39 dB /Pa (11,2 mV / Pa)
• äänenpaineen kesto 150 dB SPL
• kohinaetäisyys 72 dB
• kehtoripustin

AT4081
• suuntakuvio kahdeksikko
• herkkyys -42 dB /Pa (7,9 mV / Pa)
• äänenpaineen kesto 150 dB SPL
• kohinaetäisyys 69 dB
• kiintoadapteri

Hintaluokat 2024:
• AT4080: < 900 €
• AT4081: < 600 €

Lisätiedot: Audio-Technica


Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 2/2010. Julkaisimme jutun nyt verkossa uusintana, koska kumpikin mikrofonimalli on edelleen markkinoilla ja käytettyjäkin saattaa liikkua toreilla.  Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita aivan uusista laitteista julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.