Dynacord AXM 12 – monitorista on moneksi

Aktiivimonitori 12-tuumaisella koaksiaalielementillä ei sellaisenaan ole tavaton tapaus, mutta Dynacord on koonnut DSP-prosessorilla ryyditettyyn AXM 12 -malliinsa poikkeuksellisen monia käyttökelpoisia ominaisuuksia.


Kaapin voi lattialle laskemisen sijasta nostaa kaiutintelineeseen ja kahden mikrofoni/linjatulon ansiosta AXM 12 -monitorilla hoitaakin vaikka pienen puhetilaisuuden ihan kätevästi, semminkin kun vahvistimessa on erillinen RCA-liitäntä taustamusiikkisoittimelle tms.

Jokaisella tulolla on oma fyysinen potentiometrinsä pikamiksaukseen ja DSP-puolella yhteisiä lisäsäätöjä. Sekä yksilöllisesti mikkituloihin kytkettävät phantomsyötöt, joista kiittävät kondensaattorimikrofonien käyttäjien lisäksi myös DI-boxilla monitoriin kytkeytyvät akustiset kitaristit.

Lattiamonitorina AXM 12 palvelee joko ns. suoralla taajuusvasteella tai hälyisässä ympäristössä laulun ja puheen selkeyttä tehostavalla esiekvalisoinnilla.
Kolmas DSP:n kautta löytyvä monitorisovellus on suunniteltu sähkökitaristeille ja sisältää 4x12-kaapin simulaation, jonka esikuvana ovat Greenbackit vuodelta 1969. Omat presettinsä on myös laulukaappina käytölle sellaisenaan tai sub bass -kaapin kera.

DSP tarjoaa myös tehokkaan kolmialueisen ekvalisaattorin puoliparametrisellä keskialueella sekä yhdeksän desibeliä vaimentavan kierronestosuotimen, jonka voi kohdistaa pulmallisimpaan kohtaan taajuuspektriä. Nämä vaikuttavat kaikkiin tuloihin yhteisesti.

Parametrien selaus ja säätö hoituu enkooderilla, joka toimii samalla myös painokytkimenä. Silloin kun kaappi on lattialla, ergonomia ei säätäjän kannalta ole kiitollisinta sorttia, mutta taustavalaistu näyttö on kuitenkin kyllin selkeä ja toiminnot riittävän yksinkertaisia, jotta homma luontuu kyykkiessäkin, hermoja liikaa raastamatta.
Tulitikkuaskin kokoinen näyttö himmentää itsensä automaatisesti säädön jälkeen, joten keikan aikana ei lavalla turhaan loista sinisiä nelikulmioita.

Kokeilun perusteella en osaa sanoa mikä osuus on vahvistimen ja kaiuttimen onnistuneella peruskonstruktiolla ja minkä verran sopii kiittää DSP-prosessoria, mutta joka tapauksessa AXM 12:sta sointi on suoraan paketista otettuna ja käyttäjälle varattuja parametrejä ruuvailemattakin erinomainen. Kun DSP:n säätömahdollisuudet ovat myös oikeasti tehokkaita ja käyttökelpoisia, ei toiveille juurikaan jää sijaa.
Pikkumonitoriksi AXM 12 on verraten äänekäs, mutta erityisesti sen soveltuvuus erilaisiin käyttötapoihin ja erinomainen äänenlaatu ansaitsevat huomion.

Hintaluokka:
• AXM 12 noin 1 000 €
• topattu vetoketjullinen suojapussi noin 65 €
 
Lisätiedot: Profitron
 
Rivakat käyttötestit ovat Riffissä julkaistavia lyhyitä artikkeleita tuotteista, joilla on selkeä ja yksinkertainen tehtävä ja useimmiten sen mukainen toteutus. Tämä Rivakka on julkaistu alunperin Riffin numerossa 4/2014. Vastaavia juttuja löydät tuoreeltaan jokaisesta painetusta Riffistä.
 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.


Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.

18.01.2015
|
Lauri Paloposki

Artikkelit / Rivakat käyttötestit

Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy