R-Go Instruments – cogitos ergonomos citharos 

|
Image

Ajatuksena ergonominen kitara, voisi summata  tamperelaisen R-Go Instruments Oy:n motoksi. Yritys valmistaa mittatilaustyönä kitaroita, joiden keskeisin elementti on yksilöllisesti tilaajan käden mittojen mukaan muotoiltu kaula. 

Kitaran kaulaprofiililla viitataan useimmiten poikkileikkauksen muotoon ja silloin tarkastellaan tyypillisesti nimenomaan kaulan takaosaa, jota tavataan kuvailla kirjaimin (esim. V-, D- tai C-profiili) tai vaikkapa jollakin vuosikymmenellä vallinneen suuntauksen mukaan kuten 50’s neck, 60’s slim taper ja niin pois päin. 

Otelautoja luokitellaan vastaavasti radius-käsitteen kautta. Silloin otelaudan etupinnan poikkileikkauksen ajatellaan piirtyvän ympyrän kehää myötäillen ja kehän kaareutuvuus määräytyy säteen mukaisesti – mitä pienempi lukema, sen lyhyempi säde ja sitä jyrkemmin otelaudan pinta kaareutuu.

Ihanteellista mitoitusta on etsitty muokkaamalla milloin kaulan taustapuolta milloin otelautaa. Vertailua hidastaa se, että vain radius ja otelaudan leveys ilmaistaan täsmällisillä luvuilla. Kaulan taustapuolen muoto  kuvaillaan arkipuheessa ja myyntiesitteissä hieman tulkinnanvaraisilla käsitteillä, eivätkä kaikki valmistajat noudata samaa standardia tai käytä samaa sanastoa.

Kaiken lisäksi otelaudan ja kaulan muodostama kokonaisuus on jo luontaisesti erilainen satulan puoleisessa päässä kaulaa, kun sitä verrataan saman soittimen rungon puoleiseen päähän.
Periaatteessa muoto voi pysyä samana, mutta mittasuhteet kuitenkin muuttuvat.
Tai sitten myös muoto voi muuttua, joko kaulan taustapuolella tai otelaudassa, jossa vakioradiuksen sijaan käytetäänkin muuttuvaa radiusta, jolloin otelaudan yhdessä päässä voi olla laakeampi muoto ja toisessa voimakkaammin kaareutuva poikkileikkaus.

Kaikkien tavoite on sama – saada aikaan kaula, joka olisi mahdollisimman luonteva soittajalle.

Tavoitteeseen pyritään myös valtavirrasta poikkeavilla konsteilla. Esimerkiksi Gibsonilla on mallistossaan epäsymmetrisiä kaulaprofiileita, joissa kaulan takaosan harjanne ei sijaitse kaulan keskilinjalla vaan jonkin verran sivussa siitä. 

Kysymys kaulan ergonomisuudesta ei siis ole mitenkään uusi ja ratkaisumallejakin on useita. Kaikki ne ovat kuitenkin jonkin asteen kompromisseja, sillä jokaisella soittajalla on yksilölliset mittansa ja lisäksi jokainen soittoasennon vaihto muuttaa myös käden ja kaulan keskinäistä asetelmaa. Samoin siihen vaikuttaa se mistä kohdasta kaulaa milloinkin soitetaan.

Kyllähän käsi ja sormet sen päässä mukautuvat, kun niitä koulitaan, mutta eikö ajatus täydellisestä, juuri soittajan omille mitoille ja hänelle itselleen tyypillisille soittoasennoille veistetystä kaulasta kuulostaisi kiehtovalta… Kuulostaahan se ja nyt käännetään katse Tampereelle, jossa asiaa on työstetty haaveesta todeksi ihan kunnolla.

R-Go Instrumentsin idea perustuu käden profilointisysteemiin, johon yrityksellä on vireillä myös patenttihakemus. Tutustumiskäynnillä Tampereen Härmälään paikalla olivat soitinrakentaja Pekka Mäkinen, systeemin kehittänyt kitaransoitonopettaja Jarkko Ruohotie, sekä oman kätensä profilointiin tuonut asiakas, kitaristi Lassi Friman, joka opiskelee Sibelius-Akatemian jazzosastolla.

R-Go Instruments (tästä eteenpäin käytän myös lyhennettä RGO), toimii Mäkisen oman yrityksen, GAS Guitarworksin tiloissa.

 

Ensin mitataan

Persoonallisia nappikuulokkeita varten otetaan korvasta valumalli. Lassille suunniteltavan henkilökohtaisen kaulan mitoitus alkaa profilointisessiolla, jonka aluksi Jarkko kaivaa esille eripituisia teräsmittoja ja mustekynän. Teräsmittojen avulla Jarkko ottaa Lassin kädestä tarkasti monia eri mittoja piirtäen samalla mustekynällä tämän käteen eri suuntiin risteileviä viivoja.

Image

Käden mittausta ja merkintöjen tekemistä. Kuvausmallina toimii Pekka Mäkisen käsi. Peukalon liikeradan tarkastelua ja avautumiskulman mittausta.

Erityisesti Jarkko keskittyy kämmenen ja sormien alueille sekä peukaloon, sen liikerataan ja avautumiskulmaan. Kämmenen pituudella on suuri merkitys, koska se vaikuttaa muun muassa peukalon ja sormien väliseen etäisyyteen. Kämmenen ja sormien lisäksi mitataan myös välimatkat olkapäästä ranteeseen ja sormienpäihin.

Kaulaprofiilin yleiseen muotoon vaikuttavien mittojen lisäksi Jarkko mittaa Lassin kädestä myös mensuuriin, radiukseen ja kielten keskinäiseen etäisyyteen (kieliväliin) liittyviä lukemia. Esimerkiksi sormien kontaktialue otelaudalla liittyy mensuurin pituuteen. Pyrkimyksenä on, että otelaudan keskeisellä toiminta-alueella sormet asettuisivat ”kuin itsestään” nauhaväleissä toivottuihin paikkoihin lähelle tallanpuoleista nauhaa.
Sähkökitaroissa yleisimmin käytetyissä mensuureissa keskivertopituiset sormet asettuvat useimmiten tuolla tavalla toivottuihin paikkoihin suurinpiirtein asemien V–VIII seuduilla. Yksilöllistä kaulaa suunniteltaessa tavoitteena on saada samanlainen luonteva ulottuvuus toteutumaan tuotakin laajemmalla alueella, ja tähän asiaan voidaan vaikuttaa etsimällä mitattavalle kädelle juuri sopiva mensuuri.

Radiukseen ja kieliväliin vaikuttaa merkittävästi sormiluiden pituus. Kieliväli puolestaan vaikuttaa satulan leveyteen, ja sitä kautta koko kaulan leveyteen.
Niinpä sekä radiuksen että kielivälin mittoja hahmoteltaessa yksi keskeinen mitta on sormituskäden sormien, erityisesti etusormen, viimeisellä sormiluulla. Tavoitteena on, että sillä pystyisi painamaan samaan aikaan kolmea kieltä puolibarreé-tyylisesti niin, että esimerkiksi 1. kieli (ohut e-kieli) pääsee silti soimaan vapaasti.

Huolellinen mittaus ottaa aikansa ja huolellinen on oltava, sillä käsien profiloinnista syntyneen kokemuksen mukaan pienetkin mittasuhde-erot vaikuttavat moniin asioihin. Tyypillisesti operaatio vie 15–20 minuuttia.

Kunkin saamansa numeerisen mittaustuloksen Jarkko syöttää itse kehittelemäänsä algoritmi-systeemiin, jonka toimintaympäristö on Excel/Numbers/Calc-tyylisessä taulukkolaskentaohjelmassa. Matemaattisiin kaavoihin perustuva algoritmi tuottaa sitten ne mitat, joiden perusteella lopulta yksilöllinen kaulaprofiili luodaan.

Mittauksen lisäksi Jarkko myös valokuvasi Lassin soittoasentoja sekä tämän soittaessa seisaallaan että jakkaralla istuen. Näin kartoitettiin Lassin käden asentoja eri soittoasemissa ja erilaisissa kitaransoittoasennoissa. Tämän selvityksen avulla päätetään, tehdäänkö kaula sopimaan paremmin seisoma- vai istumasoittoon. Joillain soittajillahan kitara asettuu radikaalistikin eri asentoon riippuen siitä soittavatko he seisten vai istuen.
Toki on mahdollista löytää kitaralle myös soittoasento, joka säilyy samana, oli soittaja sitten istumassa tai seisomassa – tällöin kitara pitää sovitella riittävän ylös, lähes ”Beatles-korkeuksiin”.

 

Kaulan yksilöllisen muotoilun päämääriä

Yksi keskeisimmistä ideoista yksilöllisen profiloinnin takana on kaulan ohjaavuus. Perinteisessä soittimessa kaulan takaosan harjanne seuraa useimmiten keskilinjaa koko kaulan mitalla, jolloin käden ja harjanteen välinen kohtauskulma muuttuu aina sen mukaan missä kohtaa kaulaa ollaan. Soittaja puolestaan kompensoi asiaa muuttamalla alitajuisesti peukalon ja sormiotteen muotoa.

Image

Pekka Mäkinen istuttaa kaulaa kitaranrunkoon.

 

Perinteinen kaula ei siis automaattisesti ohjaa peukaloa tai kättä oikeaan asentoon vaan antaa ainoastaan kiintopisteen, jonka suhteen soittaja muokkaa omaa otettaan. 

RGOn kaulassa harjanne ei seuraa kaulan keskilinjaa luotisuorasti vaan se kääntyy loivan kierteen tavoin. Tarkoitus on, että harjanne ohjaisi peukaloa aktiivisesti, ja että sen antama tukipiste kädelle olisi aina ihanteellinen riippumatta siitä, missä kohdassa kaulaa ollaan.
Jarkko toteaa, että onnistuneesti muotoillulla kaulalla kitaraa voi soittaa koko äänialueelta käsi mahdollisimman rentona. Erityisesti tärkeää on saada peukalo pysymään koko ajan rentona, jotta muiden sormien toimintakyky säilyy parhaana mahdollisena. Yksi päämäärä on myös tuoda vaivattomuutta ylänauhoilla soittoon.

Tavoitteena on myös hyödyntää sorminivelten passiivinen point-of-no-return. Kryptinen termi on merkitykseltään yksinkertainen – aktiivisen liikkeen jälkeen tulevan rentouden myötä sormien halutaan jäävän mahdollisimman lähelle kaulaa, koska soittotaloudellisesti ihanteellisessa tilanteessa peukalo lepää kaulan takapintaa vasten ja sormet mahdollisimman lähellä  kielten pintaa, niitä kuitenkaan koskettamatta.

Kitaran kaulan mahdollisimman tarkan yksilöllistämisen idea syntyi Jarkolle soittotekniikkaa opettaessa, kun yhtenä ilmeisenä jarruna soittajan kehittymiselle näyttivät olevan instrumentin rakenteen aiheuttamat esteet.

Monia tunteja päivässä harjoittelevat ja opettavat tyypit – kuten vähemmänkin soittavat – hyötyvät siitä, että soitto on mahdollisimman kevyttä ja vaivatonta. Ihanteellisessa tilanteessa soittaja pystyy itse määrittelemään, kuinka paljon jännittää sormia, peukaloa ja kättä, tai mitä vaan. Tällöin jännitys ei tapahdu tiedostamatta ja soittimen rakenteen pakottamana, vaan soittaja voi itse hallita tilannetta.

Jarkon mukaan yksilöllisesti profiloidusta kaulasta on eniten hyötyä niille, joilla on jo soittokokemusta sekä tietoisuutta omien käsien toiminnasta ja omista tarpeista. Soittouran alussa olevillekin kaulan ergonomiasta on hyötyä, koska kaulan avulla voidaan heti alusta lähtien alkaa rakentaa rentoa soittotyyliä.

Tietoisuudella kaulaprofiilin merkityksestä soittamiselle ja soittamaan oppimiselle on myös pedagoginen ulottuvuus, koska asiaa tutkittaessa keskiöön nousevat ergonomia ja rentous sekä käsien ja sormien parhaat mahdolliset liikeradat. Yksilöllisesti profiloitu kaula auttaa opiskelijaa löytämään alusta asti tehokkaat ja rennot soittotavat. 

 

Käsitteistä

Jarkko käyttää mittauksissa käden anatomista toiminnallisuutta kuvaavia termejä, kuten adduktio, fleksio ja ekstensio sekä proksimaalinen ja distaalinen. Nämä ovat anatomian ja fysiologian alojen perustermistöä, joita käytetään ammattipiireissä kuvaamaan ihmisten raajojen toiminnallisuutta. 

Jarkko esimerkiksi puhuu, että kaulaprofiilin luonnissa jokaiseen asemaan (tämä aseman käsite viittaa hieman laajempaan soittotekniseen asiaan, kuin otelaudalta tuttu soittoaseman käsite) lasketaan ihanteellinen ranteen fleksio.
Ihmisen käden anatomian tutkimusalalla on jo aikanaan tullut ilmi, että ihmisen kädessä on olemassa tietty ranteen fleksio, jossa sormet taittuvat automaattisesti ranteen kääntymisen mukana. Tämä auttaa tarttumisotetta, koska sormet kuin automaattisesti kääntyvät sisäänpäin. Kitaran kaulalle sovellettuna se tarkoittaa, että sormet tulevat kuin ”itsestään” kohti otelautaa.

Keskustellessamme käy ilmi, että Jarkko on perehtynyt aika laajalti ihmisen käden anatomiaan ja fysiologiaan, vaikkei hänellä olekaan muodollista koulutusta tähän. Tällaistakin aihepiiriä pääsee kuitenkin opiskelemaan esimerkiksi tutkimustiedon vapaan jakamisen periaatetta harjoittavalla Research Gate -alustalla, ja sitä kautta myös alalla vakiintuneet käsitteet ovat tulleet osaksi RGO:n sanastoa.

Niiden lisäksi Jarkko kehittänyt on uusia täsmätermejä, kuten kitaristin anatominen positio, mikä tarkoittaa, että sormituskäden kyynärpää on maksimissaan 90 asteen kulmassa. Muilla uusilla termeillä kuvataan erilaisia soittokäden toimintoja, asentoja ja käden suhdetta kaulaan. Näitä uusi termejä käytetään R-Go Instrumentsin profilointimenetelmän kuvauksessa, ja niillä on tärkeä merkitys myös menetelmän patenttihakemuksessa. 

 

Patenttia kohden 

Elokuun alussa 2023 R-Go Instrumentsilla oli kaulaprofiilin mittaus- ja valmistusprosessille vetämässä patenttihakemus 150:ssä eri maassa. Patenttihakemus koskee kaulan mittausta, profilointia ja sen muodostamista, ja koskee kaikkien kaulaluuttujen (Hornbostel-Sachs:n tieteellisessä soitinluokituksessa 321.32) kauloja.
Niistä meille täälläpäin maailmaa asustaville ehkä tutuimpia esimerkkejä ovat maljakaulaluutuista luuttu, oud, kreikkalainen buzuki, balalaikka ja saz (baglama) sekä laatikkokaulaluutuista kitarat, viulut ja banjo.

Jutun teon aikaan patenttihakemukseen oli annettu välilausunto, jossa kerrottiin hakemuksen etenevän. Ilmassa on pientä toiveikkuutta lopullisen patentin myöntämisestä, koska lausunnossa sanottiin hakemuksessa esitettävän kaulan profilointi -idean olevan ”uusi” ja ”keksinnöllinen”. Ja yleensä ”uusi” ja ”keksinnöllinen” ovat asioita, joilla voi olla mahdollisuus saada patentti.

Tällä hetkellä patenttihakemuksen tilanne on kuitenkin vielä ”Pending”, mikä tarkoittaa, että hakemus on otettu arviointiprosessiin, mutta sitä ei ole vielä myönnetty. Patent pending (Pat. pend.) tarkoittaa, että jos joku muu taho alkaisi tuottaa ja myydä vastaavia tuotteita, tuohon tahoon olisi mahdollista kohdistaa oikeudellisia toimia sitten, kun varsinainen patentti olisi hyväksytty. 

 

Kansanpainos keskivertomitoilla

Yksilöllisesti käsin rakennettujen soitinten ja kaulojen lisäksi RGO:lla on tarkoitus ryhtyä valmistamaan myös standardoituja bulkkikauloja tietyillä luokituksilla, jotka pätevät suurimmalle osalle ihmisistä.
Niiden osalta sopivan kaulan valinta perustuu käden skannaukseen, joka nopeuttaa merkittävästi profilointia ja antaa riittävästi tietoa sopivimman valmiskaulan valintaan. Eikä tässä itse asiassa ole aivan tavattoman poikkeavasta ilmiöstä kyse, valitaanhan erilaisia urheilujalkineita ja luistimenteriäkin periaatteessa vastaavien anatomisten mittausten ja ennalta laadittujen luokitusten perusteella. 

Tätä juttua kirjoitettaessa skannausmenetelmä on vielä kehitysvaiheessa, mutta aikomuksena on jalostaa sekä mittausprotokolla että sen mukainen luokitusjärjestelmä myyntituotteeksi, joka sitten voidaan lisensoida soitinvalmistajille bulkkikaulojen valmistukseen. 

Kitarateollisuuden valtavirtaa tämä tuskin kääntänee, eivätkä perinnekaulat minnekään katoa. Mutta tiettyä houkuttavuutta näkyy siinä, että asiakkaalla olisi mahdollisuus personoida soitintaan tavalla, joka samalla auttaa itse soittosuoritusta.  

Jarkon ja Pekan mukaan jo nämä bulkkikaulojenkin profiilit olisivat ergonomisempia kuin perinteiset mallit, joita olemme vuosikymmenien ajan tottuneet näkemään kitaroissa. Bulkkikaulalla valmistettujen kitaroiden hinta tulee olemaan kalliimpi kuin perinteisen vakiokaulan, mutta edullisempi kuin täysin yksilöllisesti räätälöidyn kitaran. Variaatioiden rajaaminen tarkoituksenmukaisesti tiettyihin luokiteltuihin vaihtoehtoihin säästää valmistuskustannuksia, samoin kuin profilointi hieman skannauksella.

Kaikkein pisimmälle viedyn mittausprosessin ja sen yksilöllisimpien kaulojen (soitinten) valmistuksen R-Go Instruments aikoo pitää itsellään. Tällaisen kitaran hankintahinta asettuu syksyn 2023 rahanarvossa arvioituna noin 3 500 – 4 000 euron paikkeille. 

 

Aika näyttää 

Soittoharjoittelun myötä useimmiten käsien ja sormien kudokset muuttuvat. Ne siis kehittyvät sitä mukaan, kun soittotunteja kertyy – venyvyys kasvaa, voima lisääntyy, liikkeet muuttuvat varmemmiksi ja parhaassa tapauksessa hioutuvat tarkoituksenmukaisemmiksi.

Image

Lassi Friman innostui yksilöllisesti juuri hänen käteensä profiloidun kaulan – ja samalla myös koko kitaran – teettämisestä kokeiltuaan R-Go Instrumentsin esittelykitaroita. 

 

Eniten ulkoisia apuja voisi ajatella tarvittavan aivan soittamisen alkuvaiheessa, toisaalta huipputasolla erityisten soittimen laatutekijöiden hyödyntämiseen voisi sitten taas olla eniten taitoa ja ymmärrystä.

Entä, mitä tapahtuu, jos kaula on yksilöllisesti profiloitu, mutta myöhemmin kokeekin tarvitsevansa erilaista profilointia? Pitääkö sitten tilata uusi kaula tai peräti koko kitara? Kitaristithan toki muutoinkin usein omistavat monia soittimia, ja vaihtelevat niitä toisiin, potevat niin sanottua GAS-ilmiötä. Siinä mielessä mahdollisesta vaihtotilanteesta ei muodostune suurta ongelmaa – ajatus hankkimisesta ja luopumisesta on jossain siellä soittajan DNAssa jo valmiiksi. 

Mutta kuka sitten ostaisi käytetyn kitaran, jossa kaulaprofiili on veistetty jonkun toisen henkilön käteen sopivaksi?
Riippunee siitä, kuinka lähellä ihannemittoja ja -muotoja se sattuisi olemaan. Vaikka profiloitu kaula ei olisikaan juuri oman käden mittojen mukaan tehty, se voi silti olla ergonomisempi ja ohjata rennompaan ja tehokkaampaan soittoon kuin perinteisempi kaula. Toisaalta esimerkiksi urheilujalkineessa vääräntyyppinen tuenta saattaa ohjata asentovirheisiin, joiden seuraukset voivat olla hankalastikin hoidettavia. 

Niin tai näin, RGO:n idea ja tuote vaikuttavat raikkailta ja mielenkiintoisilta. Vaatteita ja kenkiä on yksilöllisesti räätälöity ja suutaroitu satoja vuosia. Miksei sitten soittimen kauloja?
Kenties ainoa jotakin vastaavan tyyppistä ideaa käyttävä soitinvalmistaja on saksalainen Strandberg, jonka kitaroissa kaulan takapuolelle muotoiltu harjanne on epäsymmetrinen ja pyrkii ohjaamaan peukaloa ja siten koko kättä oikeaan asentoon. Strandbergin kaulaprofiili on kuitenkin yksi ja sama kaikille, toisin kuin RGO:n systeemillä profiloitavat täysin yksilöllisesti tai luokitteluun perustuvat kaulat. Siinäpä pohdittavaa

Jään kiinnostuneena odottamaan, miten asiat tulevaisuudessa etenevät.

 

Kättä päälle, niin aletaan 

R-Go Instruments Oy sai alkunsa, kun yrityksen perustajat kitaranrakentaja Pekka Mäkinen ja kitaransoitonopettaja Jarkko Ruohotie kohtasivat Tampereen Härmälässä GAS Guitarworksin tiloissa. GAS Guitarworks on Pekan omistama kitaranrakennus- ja huoltoyritys, jonne Jarkko oli tuonut kitaransa huoltoon. 

Syntyi herrojen välille pitkä keskustelu kitaraan ja sen soittamiseen liittyvistä asioista ja tästä keskustelusta seurasi yhteisen yrityksen perustaminen ja Jarkon kehittelemän idean jalostamistyö.

Image

Pekka Mäkiaho ja Jarkko Ruohotie tutkivat ergonomisen kitaran kaulan profiilia

RGO:ssa työjako on käytännössä niin, että Jarkko profiloi ja Pekka rakentaa. Yhdessä he ideoivat, markkinoivat ja hallinnoivat yritystä. Nykyisin R-Go Instruments Oy:ssä on Jarkon ja Pekan lisäksi mukana ulkopuolisia sijoittajia, joista eräs on ammatiltaan lääkäri. Hän kuulemma vakuuttui yrityksen perusideasta: käden profiloinnista, yksilöllisten kaulojen tekemisestä ja kehityksen alla olevasta nopeammasta skannaukseen perustuvasta käden profiloinnista.


Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2023. Vastaavantyyppisiä, musiikin tekemisen eri puoliin syventyviä haastatteluita ja muita artikkeleita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. 

Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.