Universal Audio Sphere DLX – todellisuuden tuolle puolen

|
Image

Äänitä nyt, valitse mikki myöhemmin?

 

Kaksikalvoinen mikrofonikapseli on mainio keksintö. Yksi kalvo kuuntelee mikrofonin etupuolelta tulevia ääniä ja toinen takapuolelta saapuvia. Kun signaaleita miksataan toisiinsa, voidaan summauksella ja vaiheistusta muuttelemalla tuottaa erilaisia suuntakuvioita. Tässä ei ole sinänsä mitään uutta, ja tähän perustuvia, vaihdettavalla suuntakuviolla varustettuja mikrofoneja on lukuisia.

Useimmiten kalvojen signaaleiden miksaus tapahtuu mikrofonissa tai sen ulkoisessa etuvahvistimessa, ja äänittäjällä on tietyt ennalta määritellyt vaihtoehdot käytettävissään. Tallennukseen saadaan silloin yhden kanavan monosignaalia.

On myös malleja, joissa ei ole valmiita suuntakuvioita minkään kytkimen takana, vaan kummankin kalvon signaali otetaan ulos erikseen omana kanavanaan ja miksataan yhteen vasta mikserin tai esimerkiksi työaseman säätimillä.

UA menee nyt vielä aimo harppauksen pitemmälle, sillä Sphere-mikrofonin kapselista poimitun kahden signaalin käsittelyyn voi käyttää varta vasten siihen suunniteltua applikaatiota, joka sujahtaa plugin-muodossa DAW-ohjelman sisään ja osaa monta muutakin temppua yksinkertaisen summauksen lisäksi. 
Applikaatiossa Spherellä tallennettua audiota voi käsitellä joko yhtenä kokonaisuutena tai sitten voi muokata kummankin kapselin poimimaa signaalia täysin erikseen. 

 

Perusta kunnossa

Mikrofonina Sphere on erinomainen ja sitä voi käyttää sessiossa aivan omana itsenään. Monofoninen äänitys sujuu kuin millä tahansa vaihtuvalla suuntakuviolla varustetulla mikrofonilla, mutta kun kapselin signaalit saadaan talteen erillisinä, voi kahdeksikkoa käyttää myös suoraan stereo-tallennukseen. 
Ja koska kapselin kalvot ovat selät vastakkain samassa kehikossa, stereon puoliskot ovat keskenään todella tarkasti samassa vaiheessa.

Image

Applikaation suola on kuitenkin sen sisältämissä virtuaalisissa mikrofoneissa, jotka on mallinnettu aitojen fyysisten mikrofonien perusteella. Spheren perusmallin (LX) mukana näitä erilaisia virtuaalimikrofoneja saa 20 kappaletta, kokeiltavana olleen DLX:n mukana peräti 38 eri mallia.

 

Kuten, mutta enemmän

Mallinnosten välillä on suuria eroja soundin luonteessa. On kirkasta ja tummaa, lämmintä ja koleampaa sointia, tilan värittämää ja kuivakkaampaa jne. Kumpi tahansa kokoelma onkin itsessään jo mahtava arsenaali, josta tallennetulle ääniraidalle voi ammentaa uteliaisuuden tai historintuntemuksen johdattelemana hyvin erilaisia värityksiä.

Image

Runsaudenpula ratkeaa intuitiolla ja päättäväisyydellä – rivakka selaus pysähtyy johonkin kuin onnenpyörän neula ja siinä se sitten on. Hitaasti hieromalla saa vain korvansa puuduksiin.

 

Homma ei kuitenkaan jää esikuvien perusteella luotujen kopioiden selaamiseksi, sillä mallinnosten maailmasta tutulla tavalla myös Universal Audion applikaatio kurottaa reaalimaailman tuolle puolen. Jos esikuvassa on ollut vaikkapa viisi suuntakuviota, ne on merkattu korostamalla applikaation valitsimen tietyt vaihtoehdot.

Image

Esikuvan toisintaminen on lähtökohta, mutta siihen ei tarvitse tyytyä. 
Suuntakuvion, bassoleikkurin ja proximityn voi määrittää oman mielen mukaan ja suuntakulmaakin saa justeerattua vielä miksausvaiheessa.

 

Kaikki muutkin teoriassa mahdolliset välimuodot niiden ohessa on kuitenkin toteutettu applikaatioon virtuaalisesti ja ne ovat täysin hyödynnettävissä.

Myös bassoleikkurin kaltainen yleispätevä ominaisuus on liitettävissä mihin tahansa mikrofonimalliin, vieläpä useammalla eri rajataajuudella.

Erittäin mielenkiintoiseksi puuha käy, kun ryhtyy kokeilemaan mikrofonin suuntakulman muuntelua jälkikäteen. Ohjelmassa on huomioitu vasteen muutos suhteessa äänen saapumissuuntaan, ja niinpä virtuaalista mikrofonia voi käännellä eri asentoihin vielä äänityksen jälkeenkin.

Toinen mielikuvituksellinen ominaisuus on proximity-efektin käsittely omana irrallisena ilmiönään. Spherellä tallennettuun audioon voi lisätä proximityä siinä missä sitä voi myös vähentää. 

Isosphere-toiminnolla puolestaan voidaan jäljitellä äänitystilanteessa käytettäviä huoneheijastusten vaimentimia – niitä erilaisia kaarevia ja kupumaisia fyysisiä suotimia, joita asemoidaan mikrofonin selkäpuolelle tai sen ympärille estämään seinistä kimpoilevien ääniaaltojen kulkua mikrofonille. 
Valikoimassa on myös pienikokoisia, akustiikaltaan vaimennettuja laulukoppeja että vähän isompiakin äänitystiloja. 

Toimeen

Oletusarvo Spheren matemaattisille prosesseille on, että kummankin kalvon signaali on tallennettu tarkoin samalla vahvistuksella. Tämä on helppoa, jos mikserin tai äänikortin gain-säätö on toteutettu kytkimellä tai digitaalisesti.

Mikäli äänikortin tai mikserin vahvistus säädetään portaattomasti potentiometrillä, tarvitaan avuksi Spheren applikaatioon kuuluvaa Cal-toimintoa, eikä senkään käyttö ole monimutkaista. 
Ensin asetetaan tilanteeseen sopiva vahvistus etupuolen kalvolle kuten yleensäkin äänitettäessä, ja säädetään sitten takakalvolle suurinpiirtein sama vahvistus. 
Tämän jälkeen avataan applikaatiossa oleva kalibrointimittari ja kytketään testisignaalia lähettävä generaattori päälle mikrofonin kyljessä olevalla kytkimellä. Mittarin ohjastamana takakalvon signaalia käsittelevän kanavan vahvistus stemmataan täsmälleen samaksi kuin etupuolella on. 

Jo mikrofonikirjastossa olevien standardivaihtoehtojen käyttö sellaisenaan on antoisaa. Testistudion kaapista löytyy useitakin applikaatioon sisällytettyjä nykymikrofoneja, joiden olemuksen virtuaaliset vastineet tavoittavat hämmästyttävän hienosti. Vaikka A/B-vertailussa joitakin eroja fyysisen ja mallinnetun välillä voi yksittäistä äänilähdettä kuunnellessa havaita, tunnistaminen valmiista miksauksesta on jokseenkin mahdotonta.

Kun sukelletaan osin jo museaalistenkin mikrofonien pariin, voi autenttisuuden sijaan keskittyä kuulostelemaan valikoiman laajaa kirjoa ja seuloa joukosta johonkin tilanteeseen ihanteellisen vaihtoehdon samaan tapaan kuin etsisi juuri jollekin tietylle äänelle sopivaa kaikua miksatessaan. 

Runsaiden lisäsäätöjen ansiosta liikkumatilaa on kosolti ja kirjaimellisesti vielä toinen mokoma lisää: kummallekin kalvolle voi nimittäin valita myös eri mikrofonimallinnuksen, mikäli näin haluaa!

Ei huono, eikä halpa

Sphere DLX on hinnakas hankinta, ei kuitenkaan sen kalliimpi kuin perinteiset ammattiluokan suurikalvoiset kondensaattorimikrofonit, joissa voi vaihtaa suuntakuviota.

Olemus on juhlava ja sitä korostaa äänitystilanteessa kapselia ympäröivän verkon läpi hohtava vieno violetti valo, joka on peräisin neljästä pienehköstä ledistä. 

Kytkimet toimivat täsmällisesti ja työn jälki on kauttaaltaan hienostunutta. Runkoäänten vaimennuksesta huolehtiva kehtoripustuskin yltää tietylle saksalaismerkille ominaiseen tasoon.

Uusi tekniikka usein epäilyttää, mutta nyt hankintakynnystä madaltaa se, että Sphere toimii myös ilman applikaatiota. Älypuhelimella tai tabletilla ei tee yhtikäs mitään, jos ohjelmisto tekee tenän, mutta Spherellä voi äänittää täyspainoisesti vaikka kokonaan analogisessa tuotannossa. Se ei ole riippuvainen applikaatiosta, vaan saa applikaatiosta lisää nostetta. 

Applikaation käyttö ei myöskään vaadi mikrofonin ohella mitään muuta UA:n rautaa, eikä ole sidoksissa mihinkään tiettyyn DAW-ohjelmaan. Jos käytössä on Apollo-sarjan interface, applikaatio toimii kuitenkin reaaliaikaisesti jo äänityksen aikana. 
Myös Pro Tools AAX DSP:llä latenssin kerrotaan olevan merkityksettömän pieni. Muissa tapauksissa käyttö äänityksen aikana riippuu tietokoneen ja oheislaitteiden suorituskyvystä, koska reitti monitorointiin kulkee silloin DAW-ohjelman kautta. 

Mikä osuus hinnasta sälytetään mikrofonille ja mikä ohjelmiston osuudeksi, on varmasti jossain määrin subjektiivinen valinta ja riippuu käyttötilanteesta sekä toiminnan luonteesta. 

Mallinnukseen perustuvat soittimet ja vahvistinlaitteet efekteistä puhumattakaan ovat jo arkipäivää. Vaikea nähdä mitään syytä sille, mikseivät mikrofonit olisi yhtä luonteva aluevaltaus tekniikalle. Ovathan ne.
 

Universal Audio Sphere DLX

Mikrofoni mallinnusapplikaatiolla

• isokalvoinen kondensaattorimikrofoni
• vaihdettavat suuntakuviot
• kapselin etu- ja takakalvon signaalit tallennetaan erillisinä 
• Y-johto, jossa merkatut etu/taka-liittimet 
• vaimennettu kehtoripustin
• kuljetus/säilytysalkku
• hinta 1649 €

Image

Mikrofonin mukana toimitetaan kehto-ripustus ja Y-kaapeli, 
jonka haarapään liittimiin on merkattu Front ja Back kertomaan yhteydestä kapselin 
etu- ja takakalvoon. 

Lisätiedot: Msonic


Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 2/2023. Vastaavantyyppisiä, niin lyhyitä kuin pitempiäkin, käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. 

Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.