CreamWare TDAT16-äänikortti ja sitä hyödyntävä TripleDat-ohjelma tekevät Pentium-tietokoneesta moniraitaisen äänistudion, jolla pitäisi hoitua koko tuotanto tallentamisesta miksauksen kautta editointiin ja jopa CD-levyn polttamiseen saakka. CreamWaren systeemi koostuu kolmesta eri palikasta. Varsinainen työskentely tapahtuu TripleDat-ohjelmalla, jolla hallitaan enimmillään 256-raitaista äänimateriaalia. Yhteydet ulkomaailmaan hoidetaan digitaalisesti TDAT-16-äänikortilla ja jos työskentely vaatii analogisignaaleiden kanssa toimimista, otetaan mukaan vielä erillinen A/D-D/A-muunninyksikkö. TDAT16-äänikortti sisältää itsessään tarkkaamokuunteluun tarkoitetun analogisen stereolähdön sekä neljä optista väylää, joiden kautta voidaan kumpaankin suuntaan lähettää yhteensä kuudentoista raidan verran digitaalista ääntä. Optinen väylä noudattaa Adat-formaattia, mutta sen avulla on mahdollista liikutella myös S/PDIF-muotoista informaatiota esimerkiksi siirrettäessä materiaalia dat-nauhurin ja ohjelman välillä. Kortin pariksi sopii valmistajan oma A16-muunninyksikkö, joka hoitelee nimensä mukaisesti 16 kavanan A/D- ja D/A- muunnokset. Analogisignaalit tulevat ja lähtevät balansoitujen jakkien kautta ja digitaalinen yhteys TDAT-korttiin hoituu optisilla kaapeleilla. Mikäli 16-kanavaa on tarpeettoman paljon, voi vaihtoehtoisesti valita kahdeksankanavaisen version aiheesta. Tahdistustietonsa muunnin osaa tarvittaessa tuottaa itse, jolloin se toimii samalla koko työaseman master-kellona. Viipale seuraa nöyrästi myös valokaapelin tai BNC-liitynnän kautta saapuvaa kellosignaalia. Näytetaajuudeksi voidaan valita 44,1 tai 48 kHz. Testikoneessa käyttöjärjestelmänä oli Windows 95 ja tietoja käsitteli 233 mHz:n kellotaajuudella nakuttava Pentium MMX -prosessori. Vääntöä koneelta täytyykin edellyttää, sillä TripleDat kuuluu niiden ohjelmien joukkoon jotka turvautuvat kokonaan tietokoneen omaan suorituskykyyn. Tehontarve on aikamoinen, sillä onhan kyseessä moniraitatyöskentelyyn suunniteltu ja vieläpä realiaikaisilla efekteillä varustettu ohjelma. Äänitys TripleDatilla voidaan äänittää 16 raidalle samanaikaisesti, mikä mahdollistaa jo huomattavan isonkin bändin taltioinnin sujuvasti. Testitilanteessa pohjaraidat poimittiin jatkoäänityksiä ja editointia varten digitaalisesti suoraan kahdelta Adat-nauhurilta. Äänitys TripleDatilla tapahtuu nauhurimaiseen tapaan klikkaamalla työpöydällä näkyvää rec-painiketta. Tämä avaa äänitysikkunan, jossa aktivoidaan halutut raidat ja ohjataan signaali tulokanavista kohderaidoille. Hämmentävää kyllä, mikään mittari ei tässä vaiheessa ilmaise tulosignaalin tasoa tai tuleeko signaalia ollenkaan. Valot alkavat vilkkua vasta sitten, kun itse äänitys käynnistetään play-kuvakkeella. Tasojen optimoiminen on luonnollisesti hieman hankalaa, vaikka toimeen tullaankin. Säätö tulee jokatapauksessa suorittaa ennen A-16-muunninta, sillä minkäänlaisia tulotason trimmejä ohjelma ei itsessään tarjoa. Muunninyksikön nimellisen toimintatason voi kuitenkin määrittää ohjelmasta käsin ja valinta tehdään aina raitapari kerrallaan. Äänittäminen sujuu muilta osin käytännössä hyvinkin jouhevasti, eikä vaadi sen ihmeempää akrobatiaa. Systeemi sulatti mukisematta niin suoraan Adatilta siirretyn 16-raitaisen materiaalin kuin muuntimen kautta tarjotut yksittäiset lisäraidatkin. Samasta aiheesta voidaan ottaa talteen lukuisia eri ottoja, jotka valinnaisesti joko jyräävät aina edellisen alleen tai jäävät muistiin odottamaan myöhempiä toimenpiteitä. Ohjelma nimikoi kunkin raidan automaattisesti Take-tunnuksella, jollei äänittäjällä ole heittää peliin parempia ideoita. Onnistuneen äänityksen jälkeen nämä Taket siirretään jatkoa varten Arrange-ikkunaan joko käyttäjän päättämään vapaavalintaiseen järjestykseen tai sitten niin, että Take 1 matkaa raidalle yksi, Take 2 raidalle kaksi ja niin edelleen. Mainittu Arrange-ikkuna on eräänlainen pohja, jolle kaikki palaset kootaan asemointia ja muokkausta varten yhtenäisen aikajanan varrelle. Tällä aikajanalla materiaalia voidaan vapaasti liikutella raidalta toiselle sekä raidan sisällä, kunhan raidat on vain ensin vapautettu. Ohjelma nimittäin jäädyttää kaikki raidat automaattisesti paikoilleen, mikä onkin järkevää. Kukapa olisi mielissään huolimattoman hiirenkäsittelyn seurauksena syntyneestä tilanteesta, jossa vaikkapa rumpuraita viipottaa menemään pari tahtia muun ryhmän edellä. Tosin TripleDatin kanssa tämä ei vielä veisi huoletonta veikkoa maalta merelle, sillä ohjelmalla on mahdollista perua tekemisiään aina kymmenen muutoksen verran. Raitoja voidaan äänittää käytännöllisesti katsottuna luvuttoman määrän, mutta kuuntelua varten niitä täytyy joko niputtaa välimiksauksilla tai sitten osa raidoista on vaiennettava. Testikokoonpano suoriutui mainiosti reilun parinkymmenen raidan soittamisesta samaan aikaan, eikä suorituskyvyn todellista rajaa lähdetty edes tarkoituksellisesti etsimään. Työstö Tarkempaa viilausta ja efektointia varten on erikseen Cutter-ikkuna, jonka takaa löytyvät raidan sisäiseen muokkaukseen tarvittavat työkalut. Stereoraidat saadaan täällä panoroitua ja mahdolliset äänenvoimakkuuden muutokset voidaan nekin lisätä tässä muodossa. Myös efektointi ja kahden tai useamman raidan yhdistäminen yhdeksi mono- tai stereoraidaksi onnistuu tätä kautta. Nämä suoritukset vaativat koneelta runsaasti aikaa vieviä laskutoimituksia. Mukavaa olisikin ollut, jos TripleDat osaisi videoeditoreiden tapaan painaa muistiinsa nipun erilaisia editointikomentoja ja varsinaisen laskumylläkän voisi sitten jättää raksuttamaan esimerkiksi kahvipaussin ajaksi. Nyt jokainen muokkaustoiminto käynnistyy heti, mikä ei tehokkaalla koneella vie kohtuuttomasti aikaa, mutta jatkuvasti toistuvina pikkupausseina saattaa aiheuttaa tuskastunutta kellon vilkuilua. Miksaus Ohjelmassa on käytössä kaksi toisistaan riippumatonta mikseriä. Track Mixer on tarkoitettu etupäässä moniraitaisena ulos matkaavan materiaalin hallintaan ja käytössä on lähes kaikki pöytämiksereistäkin tutut säädöt liu´uista panorointeihin ja AUX- lähtöihin saakka. Monitor Mixer on puolestaan analogisen stereolähdön hallintakeskus, josta voidaan asetella tasot ja panoroinnit kuuntelu- tai päämiksaukseen. Monitor Mixeristä käsin voidaan säätää myös äänitettävien kanavien kuunteluvoimakkuutta, jolloin säädöt eivät kuitenkaan vaikuta sisään tulevien signaaleiden tasoihin. Äänitettyjä raitoja voidaan niputtaa Monitor Mixerissä myös yhteisten liukujen alle, jolloin niitä voidaan käsitellä ryhminä. Kummankin mikserin hahmot muistuttavat analogisia sukulaisiaan ja myös niiden käyttö tapahtuu samalla tavalla, jollei lukuun oteta hiirtä. Tottumattomalle hiirenkäyttäjälle nappuloiden kääntely ja liu´uttelu tuntui hieman turvattomalta varsinkin, kun joidenkin ruudulle piirrettyjen potikoiden liikerata vaikutti jossain määrin epäloogiselta ellei peräti epätäsmälliseltä. Tueksi olisinkin kaivannut mahdollisuutta arvojen numeeriseen syöttämiseen, mutta ainakaan nykyinen ohjelmaversio ei vielä sellaista mahdollista tarjoa. Toinen harmillinen seikka on Solo-toiminto, jota ohjelman miksereissä voidaan pitää päällä vain yhdessä kanavassa kerrallaan. Näin ollen esimerkiksi kahden raidan kuuntelu kuudentoista muun joukosta edellyttää neljäntoista muun vaientamista ensin. Tämähän ei ole ylitsepääsemätön este, mutta hidaste kylläkin. Mikseri on muutoin sangen selkeä ja grafiikkakin riittävän suurilinjaista, jottei hiiri vahingossa lipsahda naapurikanavan puolelle. Editointi Materiaalin editoitavuus lienee kiintolevysysteemien merkittävin etu nauhatallentimiin verrattaessa: tarpeettomien pätkien poisto, eri ottojen yhdistely tai vaikkapa nappiin menneen kertosäkeistön kloonaus ovat mainiota apukeinoja. Tämä tietystikin vaatii sen, että komppiryhmä pysyy koko kappaleen ajan kutakuinkin samassa tempossa. Toki raitojen nopeutta ja virettäkin voidaan muuttaa, mutta nämä temput ovat kovin työläitä ja hankalia, eikä tulos kuulosta välttämättä aina niin luonnolliselta. Raitojen paloittelu onnistuu vaihtoehtoisesti joko Cutter- tai Arrange-ikkunassa. Ensin mainitussa materiaalia päästään tutkimaan aaltomuotonäytössä suhteellisen läheltäkin, mutta tarkasteluun voi ottaa kerrallaan vain yhden mono- tai stereoraidan. Mikäli toimenpide vaatii useamman raidan samanaikaista tarkastelua, on syytä turvautua Arrange-ikkunaan, jossa saadaan halutessa vaikka kaikki raidat samanaikaiseen syyniin. Tälläkin tavalla saadaan aaltomuodot näkyviin, tosin tarkasteluetäisyys on hieman etäisempi. Raitojen leikkeleminen tapahtuu asettamalla aikajanalle merkki, joka ylettyy kaikkien käytössä olevien raitojen yli. Tämän jälkeen voidaan jompi kumpi merkin erottamista puoliskoista poistaa tai tehdä paikalle leikkaus, joka muodostaa raidasta kaksi erillisesti käsiteltävää pätkää. Harmillista on, ettei kaikkia raitoja voi leikata samanaikaisesti, vaan ne täytyy saksia yksi kerrallaan, mikä hidastuttaa turhaan työskentelyä. Aivan tarkkojen saumojen tekeminen on myös hieman työlästä, varsinkin kun leikkauskohtia ei voida asettaa numeerisesti vaan ainoastaan hiiren avulla merkkiviivaa siirtämällä. Tehostus Efektejä TripleDatista löytyy kunnioitettava arsenaali, joka kattaa helposti päivittäiset tarpeet aina tila-simuloinneista dynamiikan hallintaan. Ohjelmassa on valmiina moninaisia variaatioita kustakin aiheesta ja omat asetukset voi helposti tallentaa koneen muistiin. Kone pitää myös automaattisesti mielessään viimeisimmän tallennuksen aikaiset efektien asetukset. Eri toimintojen käyttöliittymät vastaavat ulkoisilta olemuksiltaan huomattavasti perinteisiä räkkiviipaleita ja ne sisältävätkin pitkälti samat säädöt ja ominaisuudet. Softan prosessorit tarjoavat myös erilaisten kuvaajien muodossa visuaalista tukea tehosteiden rustaamiseen. Aivan järeimpään ammattikastiin nämä työkalut eivät kaikin osin yllä, sillä esimerkiksi kohinaportin virittäminen pelkän kynnystason säädön avulla on verraten hankalaa. Yli- ja ali-päästösuotimet sekä ulkopuolisen ohjaussignaalin liityntä nostaisivat koko dynamiikkaosaston käyttömahdollisuuksia melkoisesti. Varsinaisia efektejä voidaan lisätä äänitetyn materiaalin joukkoon useammallakin tavalla. Yksi keino on annostella höysteet Track Mixerin Aux-lähdön kautta. Tällä tavalla voidaan samaa efektiä käyttää usealle eri kanavalle ja efektejä voidaan myös ketjuttaa peräkkäin halutulla tavalla. Apulähtöjä on kuitenkin vain yksi ja realiaikaisuutensa vuoksi toiminto kysyy koneelta huomattavasti vääntöä. Niinpä testikone alkoikin nikotella pahasti, kun siltä pyydettiin useampaa kuin yhtä efektiä kerrallaan. Efektit voidaan Track Mixerissä sijoittaa myös virtuaaliseen insertti-pisteeseen, jolloin yksittäinen efekti on ainoastaan yhden raidan käytössä. Mainiota on se, että saman efektin voi inserttikäytössä kopioida vaikkapa jokaiselle raidalle. Tämäkin toiminto on reaaliaikainen ja se raastaa koneen helposti suorituskykynsä rajoille. Taloudellisempi vaihtoehto onkin etsiä sopiva efekti ja yhdistää se sitten Cutter-ikkunassa kiinteästi haluttuun raitaan, jolloin kone suoltaa hetken raksuttelun jälkeen kokonaan uuden äänitiedoston efekteineen päivineen. Tällöin tietokoneen teho vapautuu jälleen uuden raidan ja efektin työstämiseen. Sivutuotteena raitojen lukumäärä tosin kasvaa, mutta voihan tarpeettomiksi käyvät raidat laittaa syrjään virtuaaliraidoille tai poistaa Arrangerista kokonaan. Erinomaisena apuvälineenä vaikkapa sitten juuri efektien perinpohjaiseen hieromiseen on ohjelman luuppi-toiminto, jolla kone toistaa valittua pätkää tauotta. Tämä mahdollistaa sangen rivakkaa toimintaa, kun muistista ei tarvitse ladata käyttöön kerrallaan kuin pieni pätkä. Ulkopuolisten vatkainten käyttö TripleDatin rinnalla on myös mahdollista. Signaali johdetaan reititysten avulla joko kokonaan tai sitten apulähdön kautta haaroitettuna ensin muuntimeen, josta edelleen efektilaitteeseen ja samaan tapaan takaisin koneelle. Efektoitu signaali on luonnollisesti mahdollista tallentaa omalle raidalleen myöhempää käyttöä varten. Coda TripleDat on suhteellisen stabiili ohjelma, vaikka pientä kompurointia esiintyikin kimurantimpien temppujen vääntämisessä. Nämä lienevät koko lajityypin lastentauteja, sillä samantapaiset oireet tuntuvat vaivaavan ainakin jossain määrin koko tietokonepohjaista musiikintekoa. Ohjelma tarjoaa joka tapauksessa huomattavan nipun ominaisuuksia ja mielenkiintoa TripleDatia kohtaan varmasti riittää, verottaisihan 16-raitaisen digitaalisen tallentimen, mikserin ja vastaavan efektiräkin ostaminen kukkaroa moninkertaisen määrän testilaitteistoon verrattuna. Kun soppaan lisätään vielä editoitavuus, joka mahdollistaa vanhoihin versioihin palaamisen ja uusien sommittelun varsin vapaasti, puhuu moni asia hankinnan puolesta. Vastapainoksi on todettava, että jotkut toiminnot ovat hieman työläitä käyttää ja vievät turhan paljon aikaa riuskaotteisuuteen ja välittömään palautteeseen tottuneen äänihenkilön kannalta. Toiminnot ovat myös tietyllä tavalla niukkoja ja varustelu on pikemminkin vankkaa harrastajatasoa kuin raskasta ammattisarjaa. Yksinään omassa rauhassaan puurtava äänivelho saa ohjelmalla epäilemättä aikaan kelpo tuloksia, mutta selkänsä takaa kiireisten asiakkaiden hermoksuntaa puolella korvallaan kuulosteleva studioäänittäjä kenties vähemmän. Äänenlaadullisesti TripleDat on asiallista tasoa. Perustallenteen sointi on puhdas ja terve, joskin ominaissävyssä oli pieni, mutta silti selkeästi kuultavissa oleva ero alkuperäisen Adat-materiaalin ja A16-muuntimen kautta kuunnellun TripleDat-tallenteen välillä. A16 tuntui jäävän tilainformaation osalta aavistuksen köyhemmäksi ja yleissointi oli samalla hieman latteampi. Tämän seikan vaikutus on kuitenkin verraten helppoa ehkäistä äänitysvaiheen järjestelyillä tai sitten asiaa voi jelpata jälkikäsittelyn yhteydessä. Lopullisen miksatun kokonaisuuden osalta äänijäljessä ei ollut moitteen sijaa, vaan tulos oli päinvastoin erittäinkin mallikas. Efektipuoli on hyvänä tukena kokonaisuudelle ja eväät riittävät julkaisukelpoiseen jälkeen. Ulkopuolisia tehostemyllyjä ohjelma ei silti tee vielä tarpeettomiksi, sillä tietokoneen suorituskyvystä riippuen jokin määrä lisäapua on aina tervetullutta. Pyyhkeitä saa ohjelman käyttöopas, joka ei kuulu alan selkeimpien tapausten joukkoon. TripleDat on kaikkine ominaisuuksineen niin laaja ja monipuolinen ohjelma, ettei pelkästään korvakuulolla, edistyneillä arvauksilla ja istumalihaksia käyttämällä pääse puusta pitkään. Nykyistä systemaattisempi ja perusteellisempi opas olisikin sopiva kohde seuraavalle kehityshankkeelle. Kun ohjelma- ja varustepaketin hintaa vertaa irtolaitteista koottuun järjestelmään tai vastaavantyyppisiin kilpailijoihin, asettuvat tekniset rajoituksetkin tolkulliseen skaalaan. Vielä järeänkin tietokonehankinnan yhteydessä TripleDat-ohjelma TDAT-16-kortteineen ja A16-muuntimineen muodostaa edullisen kokonaisuuden, jonka avulla huolellisesti tehty materiaali kestää varmasti vertailun hinnakkaammallakin laitteistolla tuotetun rinnalla. Digitaalisuuden puolestapuhujia miellyttänee materiaalin säilyminen bitteinä alusta loppuun, sillä ainoa pakollinen A/D-muunnos tapahtuu alkuperäisen akustisen äänen taltioimisessa. Kaiken päätteeksi voidaan tuotos vielä ohjelman avulla ikuistaa suoraan CD-levylle, jolloin koko tuotantprosessi valmiiseen hyödykkeeseen saakka on koneenkäyttäjän omassa hallussa. Viimeksimainittua toimintoa ei testin aikana päästy valitettavasti käytännössä kokeilemaan. On silti uskottava, että näillä eväillä menestyslevyn teko on lähinnä muusikoista ja omasta työpanoksesta kiinni. CreamWare TDAT 16 Hinnat:
Oheinen teksti on näyte artikkelista, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 3/1998).
Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla. Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
|