Gibson Les Paul Less+ & Les Paul Special – perinnekitaroita uusin maustein

Vuosi 2015 jakaa Gibsonin malliston osapuilleen kahteen kategoriaan. Testikitarat edustavat ennakkoluulottomasti uudistettua USA -mallistoa, kun taas perinneratkaisut löytyvät jatkossa miltei poikkeuksetta Custom Shopin puolelta.

 

Uusi satulakonsepti, automaattinen virityskoneisto, muokattu otelautaprofiili, paksumpi otelauta – Gibson lähtee
vuoteen 2015 uudistusten tulvalla. Tuntuu, että miesmuistiin ei iso G ole tarjonnut tällaista määrää uusia ominaisuuksia sähkökitaroissaan.
Historiaan peilattaessa eivätä tällaiset muutokset ole kuitenkaan välttämättä niin yllättäviä. Osa Gibsonin innovaatioista on ollut edellä aikaansa ja esimerkiksi sen kitaravahvistimet olivat aikoinaan varsin kekseliäitä. Käypä esimerkiksi vaikka 1970-luvun alkuperäinen Les Paul Recording Model -kitarakin, joten valtavirrasta poikkeavia ratkaisuja ja eräänlaista Pelle Peloton -lähestymistapaa on kyllä nähty aiemminkin.
Tämänkertaisista uudistuksista automaattinen G-Forcevirityskoneisto sekä messinkinen satulakonsepti löytyvät lähes kaikista Gibsonin USA-malleista ensi vuonna. Ainoastaan Les Paul Supreme, Firebird ja Derek Trucks SG toimitetaan tehtaalta perinteisillä virityskoneistolla. Testiin otetuissa Les Paul Less Plussassa ja Les Paul Specialissa on muitakin uudistuksia runsain mitoin.

Näin alkaa Timo Östmanin kirjoittama, käyttötestiin perustuva artikkeli . Lue koko juttu painetusta Riffin numerosta 6/2014.

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.


Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

03.12.2014
|
Timo Östman
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy