Bootsyä bassoon

|
   Rolandin valmistamien Boss-efektilaitteiden valikoimaan kuuluu myös useita bassopedaaleita, joilla paksukielisen sointiin saa uutta ilmettä.

Kitaristien tapaan myös monet basistit ovat innokkaita kokeilemaan uusia soundeja. Keinot alkavat omaan soittotyyliin sopivan basson ja vahvistimen valinnasta. Kun hyvä perussointi on niiden avulla saatu haltuun, ovat efektipedaalit seuraava luonteva askel soinnin sävyttämiseen.

Bossin uutukaiset tarjoavat monipuolisen arsenaalin työstövälineitä soinnin muovailuun. Kaikki sarjan pedaalit on rakennettu tukeviin valumetallikoteloihin ja pohjapuolelta löytyy asiallinen kumipinta liukumaesteeksi. Käyttövirran antajaksi käyvät yhdeksän voltin neppariparistot tai sarjaan sopiva erillinen verkkolaite.

Huiput sileiksi

Mintunvihreä LMB-3 sisältää selkeässä paketissa kaksi konstailematonta muokkaustoimintoa: kompressori-limitterin signaalihuippujen tasoittamiseen, ja enhancerin soinnin sävyttämiseen.

Kompressorin toimintaa ohjataan LMB-3:n tapauksessa kahdella säätimellä. Threshold määrittää sen kynnyksen, jonka ylittäviin signaalitasoihin laite vaikuttaa. Ratio puolestaan määrittää vaikutuksen voimakkuuden. Kompressoinnista ja sen perusteista voit lukea lisää tämän lehden artikkelista "Dynamiikka hallintaan".

Enhancerin ideana on kirkastaa sointia, joka usein etenkin rajumpaa kompressointia käytettäessä menettää osan diskanteistaan.

LMB-3:n kompressoria oli ilo käyttää. Se on yksinkertainen, mutta tehokas ja todella hiljainen. Asetukset ovat käyttökelpoisia miedosta kompressiosta rajuun limitointiin ja laitteella saa sekä tasattua että paksunnettua sointia.

Enhancer ei mielestäni valitettavasti yltänyt samalle tasolle, ja se muistutti vaikutukseltaan enemmänkin diskanttiboosteria. Lisäksi se myös kohisi kovasti, joten suosittelen laitteen käyttöä nimenomaan kompressorin oivallisuuden vuoksi.

Hertsit ojoon

Harmaaseen valukoteloon rakennettu GEB-7 on tarkoitettu soinnin taajuussisällön muokkaamiseen. Bassolle oleellinen ääniala on jaettu seitsemään kaistaan, joita kutakin voi korostaa tai vaimentaa enimmillään 15 dB:n verran. Varustukseen kuuluu lisäksi kokonaistason säätö, jolla muokattu sointi saadaan halutulle voimakkuudelle.

GEB-7 osoittautui hyvin käyttökelpoiseksi laitteeksi. Sen avulla onnistuu niin soinnin hienosäätö kuin drastisempikin muokkaus, sekä nopea siirtyminen soinnista toiseen. Vermeen avulla esimerkiksi soolosoundin saa yhdellä polkaisulla nostettua kätevästi kuuluville. Tai sitten vaikkapa niin, että vahvistimen omat säädöt hoitavat sormisoiton vaatimukset ja peukkubassolle haetaan lisäytyä GEB-7:n avulla. Laite on riittävän kohinaton ja soinniltaan musikaalinen. Tätä helppokäyttöistä rasiaa onkin luontevaa suositella sointimaailman laajentajaksi.

Helinää peliin

CEB-3 on erityisesti bassolle suunniteltu Chorus-efekti. Kitaristeille tarkoitetuista pedaaleista poiketen se on varustettu erillisellä Low Filter-säädöllä, jonka avulla matalimmat taajuudet saadaan suodatettua pois muokattavasta signaalista.Tyypillinen ongelmahan on, että efektiä lisättäessä basson alaäänet puuroutuvat, eikä ylä-äänissä ole silti vielä kaivattua heleyttä.

CEB-3:n Low Filter antaa oivan mahdollisuuden annostella matalia taajuuksia Chorustettavaksi juuri sen verran kuin tarve vaatii. Säätö ei vaikuta kuivan signaalin vasteeseen, joten soinnin tanakkuus ei suodatuksesta kärsi, päinvastoin.

Toinen varsin näppärä piirre on laitteen lähtöjen toteutus. Jos kumpikin lähdöistä on käytössä, saadaan A-liitännästä ulos vain muokattu signaali ja B-liitännästä puolestaan kuiva ääni. Tämä mahdollistaa kummallekin signaalille oman erillisen jatkokäsittelyn. Mikäli käyttöön otetaan vain A-lähtö, saadaan samasta jakista sekä muokattu että kuiva signaali.

Lähtöjärjestelyn etuna on lisäksi täysi varmuus ongelmattomasta mono-kelpoisuudesta. Tyypillinen edullisesti toteutettu stereoefekti katoaa vaihevirheen takia olemattomiin, kun signaali monotetaan. CEB-3 ei aiheuta tätä huolta, sillä itse efekti on monofoninen ja stereovaikutelma saadaan aikaan ohjaamalla kuiva ja maustettu signaali eri stereokanaviin.

CEB-3 onkin varmaa voittaja-ainesta. Sen selkeä sointi on kaikessa puhtaudessaan pehmeä ja lämmin. Se ei myöskään kohise ja suunnittelussa on otettu basson erityistarpeet huomioon. Varsinkin nauhattoman basson ääneen mylly antoi maukkaan lisän.

Särmää sointiin

Keltainen säröpedaali ODB-3 on lajissaan yhtä tehokas kuin edellä esitellyt vermeet. Pedaali jäljittelee uskottavasti jopa putkella toteutettua etuvahvistinta, ja sen tuottama sointikirjo ulottuu lievästi rosahtavasta yliohjauksesta aina ilkeään ja särmikkääseen säröön saakka. Jos bassosärö tuntuu muuten luontevalta, ei ole syytä epäillä, etteikö ODB-3:lla olisi jotakin annettavaa.

Silkkaa synteesiä

Hopeanhohtoinen SYB-3 on varmaankin odotetuin Bossin uutuuksista. Se saattaa näyttää vaatimattomalta, mutta sen avulla basso todella muuntuu monofoniseksi analogisyntesoijaksi. Laitetta voi myös käyttää autowah-efektinä.

Synteesiosasto jakautuu kahteen eri osaan. Internal Sound Mode korvaa alkuperäisen basson äänen kokonaan laitteen tuottamalla synteettisellä äänellä. Soinnin raaka-aineeksi on tarjolla seitsemän erilaista aaltomuotoa sahalaidasta PWM-aaltoon saakka. Toinen vaihtoehto äänen tuottamiseen on Wave Shape Mode. Se muokkaa basson alkuperäistä ääntä säröyttämällä ja suodattamalla, minkä tuloksena sointi kuulostaa lähinnä villiintyneeltä Moogilta. Puuhaan on tarjolla kaksi eri tyyppistä suodinta.

Wah-efekti perustuu automaattiseen suodinpyyhkäisyyn. Efektiä ei voi käyttää syntesoijan kanssa samanaikaisesti. Toiminnalle voidaan valita joko avautuva tai sulkeutuva suodintyyppi.

SYB-3:n käyttö on helppoa. Mode-valinnan jälkeen sopivan soundin saa ruuvattua kätevästi potikoilla esiin. Oleellista on kuitenkin, että itse soitin on tarkoitukseen sopiva. Testin aikana parhaat tulokset sain lankkubassolla, jossa oli normaali nauhoitus. Aktiivielektroniikalla varustetun soittimen kanssa kannattaa olla kuitenkin tarkkana tasojen suhteen.

Pääperiaate on, että SYB-3 vaatii täsmällistä ja helposti tunnistettavaa atakkia tuottaakseen oikean äänen. Soittajalta tämä vaatii melko kulmikasta, mutta huolellista soittoa. Äänet on artikuloitava selkeästi ja ylimääräiset kielet vaimennettava tehokkaasti. Sivutuotteena syntyvät häiriöäänet aiheuttavat omia kummallisuuksiaan ja liian pehmeä tatsi jää laitteelta huomiotta.

Jos edellisen äänen jättää soimaan, saa pelillä aikaan mahtavan ja täysin ennustamattoman glissandon - todella villiä. Silti SYB-3 seuraa kielen venytyksiä ja liukuja melko tarkasti.

Boss Bass Synth on todella räväkkä aski ja sitä käyttäessään tekee mieli huutaa Bootsy! Vermeen syntesoijan soundi on positiivisella tavalla omituinen, ja wah-efekti kuulostaa sekin hyvältä. Omat puolensa rasiasta löytävät varmasti niin Punk- kuin Funk-suuntautuneet soittajat, eivätkä tämän tyyppiset soinnit ole varmasti vieraita tanssipopinkaan piirissä.

 

Oheinen teksti on näyte artikkelista, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 1/1997).

 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.

Paluu lehteen