Kehittäjänsä Harold Rhodesin mukaan nimetyn Rhodes-sähköpianon sointi on tuttu niin Stevie Wonderin ja Ray Charlesin kuin Herbie Hancockin ja Chick Coreankin musiikista. Rhodesin usein tremololla höystetty heleä kepeys sopii toisaalta tunnelmalliseen iltamointiin ja vikkeliin juoksutuksiin, mutta yhtä luontevasti soitin taipuu keskirekisterin ja alakerran murahteluun funkahtavamman otteen käskemänä. Flangerilla höystettynä Rhodes lienee 1970-luvun fuusiosoundin oleellinen osa. Mutta vilkaistaanpa hieman soittimen historiallista taivalta. Ensimmäiset pianot valmistuivat Rhodes Piano Corporationin pajasta jo vuonna 1946. Pre-Pianoksi nimetyssä soittimessa oli melko vaatimattomasti vain 38 kosketinta, mutta toisaalta siinä oli kuitenkin sähköistetty äänenvahvistussysteemi aina mikrofoneista kaiuttimiin saakka. Mallia valmistettiin vain muutamia kappaleita, lähinnä paikallisten koulujen tarpeisiin Los Angelesissa. Askel toiminnan laajentamiseen otettiin vasta seuraavan vuosikymmenen lopulla, jolloin Harold Rhodes tapasi kitaratehtailija Leo Fenderin ja aloitti yhteistyön tämän kanssa. Käytännössä Fender osti itselleen koko yhtiön, mistä juontuu myös nimiyhdistelmä Fender Rhodes. Tammikuussa 1997 Harold Rhodes onnistui vihdoin saamaan tuotemerkkinsä oikeudet jälleen itselleen ja huhujen mukaan uusi malli olisi suunnitteilla... Jäämme odottamaan. Oheinen teksti on ote Pekka S. Virtasen kirjoittamasta artikkelista, joka julkaistiin kokonaisuudessaan Riffi-lehden numerossa 4/00. Hanki lehti ja lue, mitä tapahtui neljänkymmenen vuoden aikana...
Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla. Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa. Sähköposti: asiakaspalvelu@riffi.fi
|