Hughes & Kettner Replex – kuka nauhasta piittaa, soundia tässä kaivattiin!

|
Image
   1980-luvun paluuta odotellessa vintage-henkiset soundit tuntuvat olevan yhä enenevässä määrin muotia. Hughes&Kettner Replex -pedaali tarjoaa perinteistä nauhakaikusoundia näppärässä pedaalimuodossa ja ilman esikuvien vaatimaa huolenpitoa ja nauhanvaihtoja. 

Replex on yhdistelmä analogista putkisoundia ja digitaalista efektiprosessointia. Se on kuulun saksalaisen insinööritaidon esimerkillinen edustaja. Paketti on tukevassa metallikuoressa ja erittäin hyvin rakennettu. Putki tuottaa laitteeseen musikaalista ilmaisuvoimaa ja digitaaliset efektit ovat luotettavia toiminnaltaan. Replex on monolaite ja se voidaan kytkeä kitaran ja vahvistimen väliin tai vahvistimen efektilenkkiin. Parhaimmillaan vermeen soundit ovat kuitenkin juuri vahvistimen edessä. Virtaa saadaan mukana tulevasta verkkolaitteesta. 

Replexissä on yhdeksän säätöpotikkaa ja neljä polkukytkintä. Drive-potikalla säädetään putken säröytymisastetta. Itseasiassa havaitsin Replexin hyväksi putkisäröpedaaliksi, vaikka nauhakaikusimulaatio onkin laitteen pääasiallinen käyttötarkoitus. Särö on musikaalista ja dynaamista, soveltuen hyvin sekä yksikelaisille että humbucker-mikeille. Kun mukaan annostelee laitteen omaa kaikua, on Replex oikein hyvä bluessärö. Myös varsinaisiin nauhakaikusimulaatioihin kevyt säröytyminen tuo aidon sävyn.

Oheinen tekstinäyte on ote Jarmo Hynnisen kirjoittamasta Replex-kaikulaitteen testistä, joka on julkaistu kokonaisuudessaan Riffi-lehden painetussa numerossa 2/2001.

 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.