Akai DPS16 – kohti uusi ulottuvuuksia

|
Image
 

Akain uusi DPS16 kurottaa kohti digitaalisten mikseritallentimien johtosijaa. Kun monet kilpailijat ilmoittavat tallentimiensa tarjoavan CD-laatuista ääntä, posauttaa Akai tiskiin 96 kHz:n näytetaajuuden ja 24-bittisen koodin. Parempaa kuin CD:llä...? Ja lisähoukutukseksi lyödään pöytään vielä valmius kirjoittavan CD-aseman liittämiseen. Mennäänkö meille vai teille...

Yksi asia on käynyt jo aiemminkin selväksi näiden digitaalivehkeiden osalta. Perinteisen analogimikserin kaltaista yksiselitteistä maisemakuvaa on turha odottaa, sillä heti etuvahvistimien jälkeen kaikki signaalit muunnetaan digitaalisiksi ja siihen loppuvat yleensä myös kiinteästi yhteen tehtävään alistetut säätimetkin. Laitteen käyttöjärjestelmästä riippuen säätimien toiminta voi vaihdella digitaalimaailmassa kovastikin ja vaihtelun loogisuus tai epäloogisuus riippuu kokonaan valmistajan ohjelmointitaidoista ja näkemyksistä.

Kaikkien huojennukseksi voidaan jo tässä vaiheessa paljastaa, että Akaille on syytä antaa täydet pisteet signaaleiden reitityksen selkeydestä. Patch-sivulla voi hyvin yksinkertaisesti ohjata minkä hyvänsä tulosignaalin (kahdeksan analogi- sekä digitaalinen stereotulo) mille hyvänsä raidalle. Sama pätee myös aux-lähtöihin, joita on neljä, ja lisäksi myös Master-lähdön signaalin voi ohjata vapaasti raidoille. Tulosignaalit saa myös reititettyä miksauskanaviin, jolloin loppumiksaukseen saa mukaan raiturin ulkopuolisia äänilähteitä, vaikkapa MIDI-kalustoa. Kaikki reititykseen liittyvät toimenpiteet tehdään selkein näppäinkomennoin ja tulokset näkyvät näyttöön piirtyvinä graafisina linjoina.

Edelleen reitityksen monipuolisuutta lisää sekin, että samoilla työkaluilla voi vapaasti määritellä, mitkä signaalit ohjataan mikserin lähtöihin. Niinpä esimerkiksi Monitor-lähtöön voi valita vaikka Aux 1- ja 2-lähdöillä kasatun miksauksen siinä, missä tavanomaisen vasen-oikea stereonkin. Liitäntäpuolella voi tervehtiä ilolla sitä, että kahdessa ensimmäisessä tulokanavassa on phantom-virran syöttö, joten kondensaattorimikrofonien ja aktiivisten DI-boksien käyttö sujuu helposti. Kahdeksas kanava taas on saanut varusteluunsa pienen näppärän kytkimen, jolla tuloimpedanssin voi valita sopivaksi sen mukaan, kytketäänkö kanavaan tavallinen mikrofoni vai esimerkiksi passiivielektroniikalla toteutettu sähkökitara tai -basso...

Oheinen teksti on ote Martin Berkan kirjoittamasta artikkelista, joka julkaistiin kokonaisuudessaan Riffi-lehden numerossa 4/2000.

 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.

Sähköposti: asiakaspalvelu@riffi.fi