Gigantin kätilöt

|
 

 

Nightwish-yhtyeen uudella Once-levyllä kuullaan sekä heavy-yhtyettä, sinfoniaorkesteria että kuoroa. Mahtipontisten elementtien yhteensovittaminen merkitsi tekijöille unettomia öitä. Oncen tekninen henkilökunta kertoi Riffille, millaisia tuskia jättiläisen synnytys aiheutti.

 

Voiko elämää suurempia tunteita ilmaista minimalismin keinoin? Nightwishin tapauksessa vastaus on EI. Oncella on kappaleita, joissa käytettyjen raitojen määrä nousee lähelle kahtasataa. Kyseessä on varmasti epävirallinen suomenennätys.

- Voi olla, mutta ennätystehtailu ei koskaan ollut tarkoitus, levyn äänityksestä ja miksauksesta vastannut Mikko Karmila sanoo.
Viidennellä pitkäsoitolla kosketinsoittaja/säveltäjä Tuomas Holopainen operoi niin korkealla tunnetasolla, että kuulija on vähällä pakahtua. Sankariheavyn asteikot menevät uusiksi.

Yksi syy on valtavat kuoro- ja orkesteriosuudet, jotka lisäävät lopputulokseen spektaakkelin tuntua. Orkestraation takana on englantilainen veteraanituottaja Pip Williams. Hänellä on takanaan pitkä ura menestyneiden rockbändien takapiruna. Pip on tuottanut muun muassa Moody Bluesin, Uriah Heepin ja Status Quon levyjä. Nykyään hän opettaa Lontoon Thames Valleyn yliopistossa studiotekniikkaa.

Ajatus Williamsin värväämiseen tuli Mikko Karmilalta. Miehet olivat tutustuneet erikoisissa merkeissä, kun turkkilainen rockbändi Mavi Sakal kävi Finnvox-studiolla äänittämässä levyn seitsemän vuotta sitten. Projektia varten Williams oli äänittänyt orkesteriosuuksia London Session Orchestran kanssa.

Oheinen teksti on alku Mikael Vehkaojan kirjoittamasta artikkelista, joka on kokonaisuudessaan luettavissa Riffi-lehden painetussa versiossa (numero 4/2004).

 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.