Logic Platinum 5.2 – viisi oikein ja lisänumero

|
Image
 

Logic Platinum 5.2 on mitä tuhdein audiosekvensseripaketti, jonka käänteentekevä päivitys tarjoaa odotettuja uudistuksia ja hälventää Apple-kaupan nostamia epäluuloja Emagicin tulevaisuuden suhteen. Miksausosasto on perusteellisesti uusittu, ja sekvensserin kätköissä lymyää uusien laadukkaiden plugien ohessa peräti kymmenen virtuaali-instrumenttia.

 

Vitosversion myötä Emagicin Logic Audio -ohjelmistoperheestä on kasvanut melkoinen mammutti. Atarissa midisekvensserinä aloittanut ohjelma tarjoaa nyt midin lisäksi lähes kaikki mahdolliset työvälineet myös digiaudion tallennukseen ja peukalointiin.

Keväällä julkaistuun Logic 5:een on julkaistu kesän mittaan pari korjauspäivitystä. 5.1 esitteli toivotun moniportaisen peru/tee-komennon sekä paransi yhteensopivuutta Logic Control -ohjaimen kanssa. Vino pino 5.2-versioon integroituja virtuaali-instrumentteja on mainio lisä kokonaisuuteen.
Riffin syyniin otettiin rehvakkaasti Logic-perheen pomo eli Platinum, jonka ominaisuudet riittävät raskaan Pro Tools -laitteiston käyttäjälle, mutta softa pyörii nopeassa kotikoneessakin.

Kokeiltavana oli Macintosh-versio, joten kaikki havainnot eivät ehkä vastaa Windows-käyttäjän kokemuksia. Lisäksi on huomattava, että eri laitekokoonpanoista ja käyttöjärjestelmäversioista riippuvia konfliktimahdollisuuksia on runsaasti. Ja lopullinen syy ongelmiin voi olla yhtä hyvin penkin ja näyttöruudun välissä kuin softassa.

Logicin käyttöliittymää ja perustoimintoja tutkailtiin laajasti Riffissä vuosi sitten (Riffi 3/2001 ja 4/2001), joten nyt rynnätään suoraan asiaan. Kertauskurssia tarvitsevat hankkinevat käsiinsä mainitut Riffin numerot, joita voi tilata vaikkapa tämän lehden takapäästä löytyvällä kupongilla tai netin kautta osoitteesta www.riffi.com.

Ääneen panostetaan

Logic vitosen, erityisesti 5.2:n tärkeimmät uudistukset liittyvät audioon ja tarkemmin miksaukseen, mikä viittaa Emagicin vakaviin aikeisiin tunkea Pro Toolsin tontille digitaaliäänittäjän vaihtoehtoiseksi täyspakkaukseksi.
Perusteellisesti uusittu Track Mixer -sivu näyttää Arrange-ikkunan raidat ja objektit, ja filtteröinnin avulla voidaan määritellä katseltavat kanavalohkot. Global-asetus näyttää kaikki instrumentit, myös midiraidat.

Uudistuksen myötä environment-osion midille tarkoitetun GM Mixerin sekä Audio Mixerin voi unohtaa, ja työskennellä pelkästään yhden mikserin kanssa. Track Mixer on muutenkin mikserikolmikosta näppärin päivittyessään Arrangen käytössä olevien raitojen ja instrumenttien mukaan.

Miksausautomaatio on kokenut vitosversiossa onnistuneen nuorennusleikkauksen. Uusittu automaatio selkeyttää miksausta Pro Toolsin suuntaan.

Uusi 32-bittinen automaatiodata on raitakohtainen eikä yksittäisiin midisekvensseihin tai audiopaloihin liittyvä. Automaatiota voidaan äänittää erikseen, ja automaatiodataa voidaan siirtää ja kopioida. Arrange-ikkunan työkalupakista löytyy uusi automaatiokuvaajien piirtotyökalu.
Automaatioparametrit löytyvät Arrange-ikkunan hierarkisista ponnahdusvalikoista ja näkyvät ikkunassa selkeästi nimettyinä.

5.2-version lisäyksiä automaatioon on esimerkiksi ulkoinen MIDI-ohjaus. Nyt vaikkapa koskettimiston modulaatiopyörällä voidaan tallentaa midi-infoa raita-automaatiodataksi, joka voidaan myöhemmin konvertoida joksikin muuksi automaatiotiedoksi.

Auxeja joka lähtöön

Yksi odotetuimmista 5.2:n ominaisuuksista on erillislähtöjen (multiple output) tuki Logic-käyttäjien suosimalle EXS24-samplerisoftalle sekä tietyille VST2.0-instrumenteille.

Reititysvaihtoehdot on koodattu käyttäjää ajatellen pääosin automaattisiksi. Päälähdöt 1-2 on asetettu EXS24:n instrumenttikanavalle, kun taas lisälähdöt 3:sta alkaen otetaan käyttöön aux-kanavien kautta. Aux-kanavien signaalit vähennetään automaattisesti päälähdöistä. Kymmenen ensimmäistä lähtöä on konfiguroitu stereopareiksi, lähdöt 11-16 ovat monoja.

Läheskään kaikki plugi-instrumentit (oli kyse Emagicin tai kehittäjäpartnerien tuotteista) eivät kuitenkaan tue erillislähtöjä. Nekään VST2-plugit,jotka tukevat, eivät välttämättä toimi ihan lonkalta, ainakin rajoituksia saattaa ilmetä.
5.2:ssa täysin uutta on juuri mainittu Aux-kanavatyyppi, jotka voidaan nähdä myös Track Mixerissä, siinäkin tapauksessa että ne eivät ole käytössä Arrange-ikkunassa. Auxeihin voi kytkeä fyysisiä input-objekteja, bus-kanavia ja tietysti softainstrumenttien lähtöjä. Auxit voivat olla mono- tai stereofonisia.
Muita Logicin audiopuolen uudistuksia ovat tulojen ja bus-kanavien käyttäminen side chain -kytkennässä esimerkiksi EVOC20-vokooderiplugille.

Kaiken kukkuraksi tulosignaalit voidaan nyt äänittää sisäisten efektien kanssa. Menettely on tuhoava, tulosignaali prosessoidaan kanavalohkoon insertoiduilla plugeilla matkalla kovalevylle. Vaihtoehtona on monitoroida äänitettävä signaali efektien kanssa, mutta tallentaa kuivana.

Platinum 5.2 osaa tallentaa audiotiedoston kaikilla nykypäivän näytetaajuuksilla, jopa 96kHz ja 192kHz, vaikkei audiokortti niitä tukisikaan. Audiokorttia faktisesti parempaan äänenlaatuun ei päästä, vaan yhteensopivuus on näennäinen ja rutkasti kiintolevytilaa syövä ratkaisu, mutta joskus tarpeellinen vippaskonsti sessioiden siirtämiseksi isompiin systeemeihin.

 

Oheinen ote on lainaus Tommi Saarelan kirjoittamasta testiartikkelista, joka on kokonaisuudessaan luettavissa Riffin numerossa 4/2002. 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.