Peavey JSX – viileää kromia ja kuumia putkia

 

 

Studio-oloissa – monella eri vahvistimella – aikaansaatujen soundien toisintaminen lavalla ei aina ole vaivatonta. Peavey otti tavoitteekseen pakata Joe Satrianin käyttämien eri vahvistimien suosikkipiirteet yhteen ja samaan. Tulokset ovat tässä, koodinimi: JSX!

 

JSX on omin silmin nähtynä vaikuttava peli. Vahvistimen etupaneelissa on käytetty kromia ja teräsverkkoa, vaikutelman ollessa todella edukseen erottuvalla tavalla rokkaava ja freesi!
Laite on 120-wattinen, kolmen erillisen kanavan täysputkinuppi, jonka etuasteessa on neljä 12AX7-putkea ja pääteasteessa voi vaihtoehtoisesti käyttää joko neljää EL34-putkea tai vastaavaa määrää 6L6:ia. Vahvistimen mukana tulee lattialle sijoitettava, metallinen ja tukevarakenteinen pedaali, jolla kanavien vaihtamisen lisäksi voi napsautella efektilenkin päälle ja pois. Tuo lenkki on varustettu tasonsäätimillä sekä tulevalle, että lähtevälle signaalille, ja soveltuu siten varsin monenlaisten värkkien kytkentään.

JSX on selkeä paketti ja vahvistimen ottaakin nopeasti haltuun. Kolmen erillisen kanavan yhteisiä säätimiä löytyy master volumen lisäksi kaksi. Ylärekisterin kirkkauteen ja sananmukaisesti läsnäolon tuntuun vaikuttava Presence on näistä ensimmäinen. Sen kumppaniksi laitettu Resonance taas on räätälöity alarekisterin hienosäätöön. Resonance määrittää sen miten täsmällisesti vahvistin kontrolloi kaiuttimen liikettä. Hyvä ominaisuus, jonka vaikutukset kuulee käytännössä alarekisterin soundin tiukkuutena tai löysempänä lepattavuutena, joka äärimmillään leviää sitten jo kumisevuudeksi.

JSX:n Crunch- ja Lead-kanaville on yhteinen kohinaportti säädettävällä tiukkuudella.
Laitteen takaa löytyy linjalähtö, ja sille kuuluva tasonsäätö. Liitännät kaiutinkaapeille sekä impedanssin valitsin löytyvät nekin luontevasti takalevystä.
Soittajan hyötyliikunta hoituu asianmukaisesti jo pelkästään JSX:ää kantamalla, sen painoksi kun on kertynyt 23,6 kg. Kaikki on suhteellista, sillä kantamista keventää vahvistimen äänellinen sisältö; laitteesta saatavilla soundeilla antaa roudaamisesta tulleet hikipisarat nopeasti anteeksi. 

Tekninen pähkinä oli siinä. Kuoritaanpa sitä soittaen lisää...

Puhtaasta säröön ja takaisin

Clean-kanavan ilmeikäs kolmialueinen eq on toteutettu passiivisilla korjaimilla, keskialueen ollessa vaikutuskäyrältään kellomainen ja basso- sekä diskanttihanikoiden toimiessa hyllytyyppisesti. Manuaali ei täsmällistä tietoa tarjoa sen paremmin korjainten vaikutusvoimakkuuksista kuin taajuusalueistakaan. Oletusarvoisesti nupit kaakossa vahvistin laskee lävitseen kaiken ja tarvittaessa kääntö vastapäivään sitten vaimentaa ko. taajuusaluetta.

 

 

Oheinen teksti on näyte artikkelista, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 5/2005).

 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.

 

 

 

21.07.2009
|
A-J Syrjänen
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy