Propellerheads Reason – syytä kerrakseen

|
Image
Image
 

Kun tietokoneiden prosessoriteho saavutti pentium-luokan, alkoivat virtuaaliset instrumentit valloittaa alaa joka kotistudion äänilähteinä. Eräs alan pioneereista, ruotsalainen Propellerheads määritteli standardit pitkäksi aikaa tuomalla mallinnusteknologian avulla teknopiirien suosikkikoneet yhdessä ohjelmassa kaikkien saataville. Ohjelman nimi oli Rebirth RB-338, ja se sisälsi virtuaalisesti toisinnettuina kaksi kappaletta Roland TB-303 -monosyntetisaattoreita sekä autenttiset kopiot Rolandin TR-808- ja TR-909-rumpukoneista. Nyt samainen Propellerheads on tuonut markkinoille seuraavan sukupolven virtuaalistudionsa, Reasonin.

 

Reason jatkaa Rebirthin perinteitä siinä, että sekin tarjoaa käyttäjälleen avaimet-käteen -periaatteella valmiin studioratkaisun. Ohjelman lisäksi ei periaatteessa tarvita mitään muita ohjelmia. Sekvensseri, instrumentit, efektit ja mikseri kuuluvat kaikki pakettiin. Reasonin käyttöliittymä on studioympyröistä tuttu laitteistoräkki. Käyttäjä valitsee olemassaolevista instrumenteista räkkiin tarvitsemansa ja kytkee laitteet yhteen haluamallaan tavalla. Tavoitteena on ollut selvästi tuottaa virtuaalistudio, joka vastaa täysin tosimaailman vastinettaan. Laitteiden ulkonäkö ja toteutus tukevat tätä lähestymistapaa loppuun asti. Räkin voi myös kääntää ympäri, ja takapuolelta löytyvät laitteiden kytkennät, aivan kuten oikeassakin laiteräkissä.

Virtuaalinen ympäristö tarjoaa tämänkaltaisessa lähestymistavassa myös mahdollisuuksia joita todellinen räkki ei pysty tarjoamaan. Laitteiden määrälle ei ole muita rajoituksia kuin prosessoriteho, ja ohjelmakoodin taloudellisesta toteutustavasta johtuen sitä riittää nykyaikaisilla spekseillä varustetussa koneessa hyvin pitkälle. Lisäksi uutta laitetta lisättäessä kytkennät tapahtuvat automaattisesti. Ainoastaan erikoisempia kokeiluja varten joutuu kytkentöihin puuttumaan itse.

Vermeet

Reasonilla työskentely aloitetaan tyhjästä räkistä. Räkkiin sitten kasataan instrumentteja ja äänenmuokkauslaitteita tarpeen mukaan. Reason sisältää neljä erilaista soundimoduulia jotka riittävätkin useimpiin tarpeisiin varsin hienosti. Valittavana on analogisyntetisaattori (SubTractor), sampleri (NN19), rumpukone (Redrum) ja looppisoitin (DrRex). Kahdella oskillaattorilla varustettu SubTractor (analogisyntetisaattori) toimii vähentävän synteesin periaatteella, ja sen polyfonia on itse määriteltävissä. Verme sisältää varsin monipuoliset säätömahdollisuudet niin LFO:n, verhokäyrien (envelope) kuin suotimienkin toiminnalle. Edellämainittuja voi myös ohjata ulkoisin ÓohjausjännitteinÓ. SubTractor on selkeä ja toimiva peli, josta saa ulos monenlaista soundia bassoista usvaisiin synamattoihin.

NN19 (sample player) taas on säädettävällä polyfonialla varustettu sampleplayer, joka on varustettu myös synteesiominaisuuksilla. Paketin mukana tulee valmiita samplesettejä kohtuullinen valikoima, mutta pienenä puutteena on mainittava se, että sampleri ei lue mitään yleisesti hyväksyttyä sampleformaattia. Wav- ja Aiff-soundien käyttö samplesettien rakennuksessa toki onnistuu, mutta esimerkiksi Soundfont- tai Akai-formaatin tuki olisi tehnyt tästä todella käytettävän instrumentin. Redrum (rumpukone) on Rolandin TR-tuoteperheen tapaan pattern-pohjainen, ja yksittäisten soundien säädöillä varustettu kymmenääninen rumpukone, joka käyttää äänilähteenään wav-soundeja. Hyväksi havaittu konsepti jo Rebirthin ajoilta, tässä hieman pidemmälle vietynä. Jos kymmenen soundia ei rumpuihin riitä, voi projektiinsa aina ottaa lisää rumpukoneita...

DrRex (looppisoitin) on Propellerheadsin ReCycle-ohjelmalla palasteltujen looppien soittamiseen kehitetty moduli. Tämän avulla Loopit soivat perusasetuksilla tempossa, mutta laite mahdollistaa laajemmankin kokeilun looppien käytössä. ReCycle pilkkoo loopit yksittäisiin iskuihin ja antaa jokaiselle iskulle oman midinuotin, jolla kyseistä iskua voi soittaa. Loopin soundeilla on siis mahdollista soittaa haluamaansa komppia tai vaikkapa muuttaa loopin kvantisointi vastaamaan muun kappaleen kvantisointia, vaihtaa sointikorkeutta ja niin edelleen. Loistava peliväline looppipohjaisen musiikin tekoon. Soitin on loopinkäsittelyominaisuuksiensa lisäksi varustettu myös syntetisaattoriominaisuuksilla, joista helpoimman huvin tarjoavat myllyn suotimet.

 

Oheinen ote on lainaus Anssi Aholan kirjoittamasta testiartikkelista, joka on kokonaisuudessaan luettavissa Riffin numerossa 3/2001. 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.

Paluu lehteen