Puskaradio kertoo uusista kyvyistä

|
Image
 

 

Bändin tai artistin menestyksen ovi aukeaa hyvillä kappaleilla, niin tylsältä kuin se kuulostaakin. Oikoteitä ei ole, vaikka idols-tyyppiset kisat saattavatkin olla hyviä ponnahduslautoja, muotoilee A&R, kykyjen etsijä Osku Ketola Warner Music -yhtiöstä. Eli artistin julkisuushakuisuus ei riitä tähteyteen

 

Parhaiten pääsee esille, jos on jo visio itsestään esiintyjänä, aito näkemys tekemisestä.
– Kun artistilla on ”oma maailma” luotuna, siitä usein tietää että tässä on jotain, sanoo Ketola. Esimerkiksi Teräsbetoni vakuutti musiikin lisäksi olemassa olevalla imagollaan. Biisit ja bändin ulkoinen olemus olivat yhtä.

Vaikka keinotekoisella roolilla voi pärjätä hetken, se on kuitenkin harvinaista. Yleisö huomaa kyllä, jos artisti esittää olevansa jotain, mitä ei oikeasti ole.
Warnerin scoutin mielestä paras keino löytää uusi huippuartisti on puskaradio. Kun jonkun uuden musiikin tekijän nimi tulee vastaan eri yhteyksissä, siihen pitää tarttua.
– Menestyminen musiikkibisneksessä vaatii määrätietoisuutta ja lahjakkuutta. Täytyy myös olla älykäs, että pärjää musiikkipiirien ”pelissä”, paljastaa Ketola.

Hänellä on itsellään tuottajan koulutus ja muusikkotausta. Kuinka tinkimättömästi kykyjenetsijä hakee taiteellisuutta tai omintakeisuutta, vai määrääkö euro?
– Kuuntelen musiikkia ja katson bändiä ensin ihan omalta kannaltani muusikkona, ja vasta sen jälkeen – jos se vakuuttaa – mietin myykö musiikki. Siis voiko samanlaista kolahtamista tapahtua muille.

– Omana tavoitteenani on löytää nippu uusia hyviä bändejä ja auttaa samalla artistin renttuja, hymyilee haastateltava. Tähän Osku Ketolalla on hyvät mahdollisuudet, koska hän vastaa omalta osaltaan kotimaan kykyjen löytymisestä.

 

 

Teksti ja kuvat: Eeva Vänskä

Oheinen teksti on näyte artikkelista, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 2/2006).

 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.