Läpikirjoitettua jazzia ja klassista nykymusiikkia sekä vapaata improvisaatiota, ambienttia ja elektroakustista ilmaisua keikoilla, levyillä ja elokuvissa: Hillen musiikissa on ilmaisunvapautta.
Temppeliaukion kirkossa Helsingissä voi kesälläkin kuulla pianonsoittoa. Kirkossa vieraileva saattaa piipahtaa paikalle juuri silloin, kun siellä vuodesta 2001 alkaen konsertoinut Sid Hille soittaa 425:nnen kerran.
Vuonna 2015 Hille julkaisi kirkossa äänitetyn levyn, ”How Shall I Receive You”, jonka musiikin hän improvisoi suomalaisten virsimelodioiden pohjalta.
Vuosien saatossa Hilleä on käynyt kirkossa kuuntelemassa tuhansittain ihmisiä, ja leikkimielisesti Hille pohtiikin olevansa kenties Suomen valokuvatuin muusikko Aasiassa. Viime aikoina Hillen mukana on silloin tällöin ollut esiintymässä duona myös muita muusikoita, kuten Pepa Päivinen, Teemu Viinikainen, Heikki Nikula, Markus Hohti ja Jukka Perko muutamia mainitakseni. Vuonna 2021 Hillen täyttäessä 60 vuotta hän haluaisi soittaa kirkossa 500:nnen keikkansa.
Improvisointi on hetkessä säveltämistä
1970-luvussa Saksassa muusikon uraansa aloittelevalla Hillellä ei vielä ollut mielestään tarpeeksi taitoa improvisoida vapaasti. Ensimmäinen oma levy ”Dunjin’s Dance” kuulosti Pat Methenyltä. Toinen ”To Be Frank” etsi jo omaa suuntaa, mutta vasta musisointi Platypus Ensemblen (2000–2008) kanssa auttoi löytämään oman äänen, sävellystyylin ja vapaan improvisaation.
Muusikkona ja musiikintekijänä Hilleä on kiinnostanut myös säveltämisen ja vapaan improvisaation risteyskohta. Platypus Ensemblen esittämä musiikki koostui sävelletyistä ja improvisoiduista jaksoista. Platypuksen toiminta huipentui viimeiseen levyyn ”The Rite of Passage”, jossa mukana oli jousikvartetti. Levyn valmistuttua Hille oli mielestään kuitenkin sanonut kaiken sanottavansa akustisesta jatsista Platypuksen kanssa.
Vuosien kuluessa vapaa improvisaatio oman muusikkouden toteuttamisen keinona on tullut Hillelle koko ajan tärkeämmäksi. Keskeisenä oman musiikin tekemisen päämääränä Hille pitää sitä, että sävelletty musiikki kuulostaisi improvisaatiolta ja improvisoitu sävelletyltä.
– Musiikin tekemisessä tärkeää on nykyhetki, ja rohkeus keksiä juttuja ilman harjoittelua tai valmistautumista, tyylillä: kokeillaan tätä! On tärkeää jättää tilaa spontaaneille ideoille ja sattumalle. Tapahtumien yllätyksellisyys innostaa jatkamaan etsimistä ja keksimistä. Se välittyy sitten kuitenkin lopputuloksesta, vaikka levyjulkaisuilla siinä onkin paljon äänen prosessointia ja tuottamista välissä.
•••
Näin alkaa Toni Honkalan toimittama ja MInna Hatisen kuvittama henkilökuva Sid Hillestä Riffin printtinumerossa 4/2018.
Riffiä myyvät Lehtipisteet sekä luonnollisestikin hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Voit tilata lehden itsellesi edullisesti myös esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.