Yamaha 03D – tehokas digitaalimikseri Yamahalta

|
 

Uusi 03D-digitaalimikseri asettuu hinnaltaan aiemmin markkinoille tuotujen ProMix01:n ja 02R:n väliin, mutta tarjoaa osittain jopa enemmän ominaisuuksia kuin kookkaampi 02R.

Yamahan uutukainen on suunnattu selvästi ennenkaikkea projektistudioille, mainostuotantoon, videoyksiköille ja vastaaville tahoille, joissa samanaikaisesti äänitettäviä raitoja ja sen myötä mikrofoneja tarvitaan useimmiten suhteellisen vähän, mutta mikseriltä vaaditaan kuitenkin monipuolisuutta ja yhä useammin myös automatiikkaa.

Perinteisiä analogisignaaleille soveltuvia tulokanavia on 16 ja niistä kahdeksan sopii myös mikrofonityöskentelyyn. Kahdessa ensimmäisessä kanavassa on analogiset insertipisteet vaikkapa putkikompressorin tai muun ulkopuolisen muokkaimen kytkemistä varten. Monokanavien jatkona on yksi stereokanava, joka voi ottaa vastaan joko analogista tai digitaalista materiaalia.

Valmis stereomiksaus saadaan ulos sekä analogisena että digitaalisena. Mikserissä on myös paikka yhdelle Yamahan omalle YGDAI-laajennuskortille, jonka avulla myllyyn saadaan kahdeksan digitaalista tuloa ja sama määrä lähtöjä lisää. Toinen laajennusmahdollisuus aukeaa cascade-liitännän kautta, jonka avulla useampia 03D- tai 02R-miksereitä voi niputtaa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.

Miksaukseen rakentamiseen 03D antaa melkoisen määrän työkaluja. Jokaisessa tulokanavassa on ensinnäkin nelialueiset täysparametriset taajuuskorjaimet. Lisäksi käytettävissä on neljä efektilähtöä ulkopuolisille efekteille ja kaksi sisäisille efektiprosessoreille. Kaikissa kanavissa (sekä tulot että lähdöt mukaanlukien yhteensä 36 kpl!) on oma dynamiikkaprosessorinsa. Työskentelyn nopeuttamiseksi voi tarkoituksenmukaisia kanavia niputtaa stereopareiksi tai jakaa neljän fader-ryhmän ja neljän mute-ryhmän taakse.

03D:n kuuntelupuoli on niin ikään hoidettu monipuolisesti. Monitorointiin saa ohjattua joko stereo-, ryhmä- tai apulähdöt ja signaalia voidaan kuunnella joko ennen kanavaliukua tai sen jälkeen. Valittavana on kolme erilaista Solo-toiminnan tapaa: Recording Solossa voidaan kuunnella mitä tahansa tulokanavaa häiritsemättä kuitenkaan stereolähtöä. Mixdown Solossa soolosignaali ohjataan myös stereolähtöön Kolmas vaihtoehto on Solo-In-Place, joka on periaatteessa yhdistelmä kahdesta edellisestä. Jokainen Solo-tila voi toimia joko PFL- tai AFL-periaatteella. Solo Safe- sekä PFL- ja AFL-asetukset täydentävät kuunteluvalinnat.

Koko komeuden kruunaavat sisäänrakennettu Total Recall -miksausautomaatti ja Scene-muistipaikat, joihin voidaan snapshotteina tallentaa lähestulkoon kaikki mikserin asetukset. Käyttöliittymän muodostavat saman sarjan edellisten mikserien tapaan suurikokoinen LCD-näyttö, kursorinäppäimet ja data-pyörä.

Miksauksen sävyt ja mausteet

03D:n kanavakorjaimet koostuvat neljästä täysparametrisesta yksiköstä, joista jokainen kattaa 21 Hz - 20,1 kHz:n alueen ja tarjoaa +/- 18 dB:n korjausvaran. Korjainten kaistanleveys on valittavissa 10 - 0,1 oktaavin haarukassa.

Lisää tehoja miksaukselle antavat kaksi sisäistä efektiprosessoria, joista saadaan sekä yksittäisiä perustehosteita että useamman mausteen yhdistelmiä. Valikoima ei rajoitu vain tavanomaisimpiin vatkauksiin, sillä oman ulottuvuutensa antavat dynaamisesti ohjautuvat toiminnot kuten auto-wah sekä samplerin tapaan toimiva Freeze-efekti. Prosessorit perustuvat ProR3-efektilaitteessa käytettyyn lastuun ja yksi prosessori tuottaa kaikkiaan 34 erilaista efektiä. Valmiita efektiohjelmia varten on oma kirjasto, josta voidaan poimia käyttöön tehtaalla laadittuja efektejä (64 kpl.) tai tallentaa vastaisen varalle omia asetuksia (32 kpl.). Efektiasetukset tallentuvat myös osana Scene-muistien kokonaisuutta.

Efektiasetusten muokkaukseen on käyttöjärjestelmässä oma sivunsa, joka antaa visuaalisen kuvan siitä mitä tapahtuu ja mitä voidaan tehdä. Prosessoreiden soundi on erinomainen, eikä Yamahalle aiemmin niin tunnusomaista peltimäistä väpätystä kaikujen hännissä tullut vastaan.

Dynamiikan hallinta

03D antaa melkoisen määrän välineitä myös tasojen hallintaan. Itsenäisiä dynamiikkaprosessoreita on käytössä kaikissa monotulokanavissa, stereopaluussa, stereo-, ryhmä- ja apulähdöissä sekä sisäisten efektien paluissa. Jokainen yksikkö voidaan konfiguroida kohinaportiksi, kompressoriksi, duckeriksi, expanderiksi tai hard/soft kompanderiksi, joka on kompressori-ekspanderi-limitteri-yhdistelmä. Jos kahdesta kanavasta tehdään stereopari, toimivat näiden kanavien dynamiikkaprosessorit yhdessä ja parametrejä voi säätää kummasta tahansa.

Efektien tapaan myös dynamiikka-asetuksille on oma kirjastonsa, johon voidaan tallentaa omia ohjelmia (40 kpl) tai lukea valmiita (40 kpl). Kanavien dynamiikka-asetukset tallentuvat myös scene-muistipaikkoihin sekä kanava-kirjastoon.

Myös dynamiikkaprosessoreiden asetuksille on oma näytön sivunsa, joka on miellyttävän visuaalinen ja selkeä. Prosessoreiden toiminta on ennustettavaa ja luotettavaa, joskin kuivakkaa. Mitään retrohenkistä rähinää ei näistä myllyistä oikein irtoa.

Miksauksen automatisointi

Yamaha 03D:n kohdalla voidaan perustellusti puhua todellisestaTotal Recall -automaatiosta, sillä dynaamisten muutosten lisäksi scene-muistit sekä efekti- ja dynamiikkaprosessoreiden ynnä kanavakorjainten muutokset voidaan liittää osaksi automatisoitua kokonaisuutta. Koko miksaus voidaan siis ottaa työn alle myöhemmin pienintä piirtoa myöten samanlaisena.

Automatiikka tahdistetaan ulkopuoliseen aikakoodiin, joka voi olla joko LTC:tä (SMPTE) tai MTC:tä (MIDI-aikakoodi). Muistia automaatiolle on varattu 160 kilotavua, johon mahtuu 30 000 - 80 000 tapahtumaa. Tämä muistitila on jaettu dynaamisesti neljän automaatiomuistipaikan, käynnissä olevan automaation ja undo-puskurin kesken. Mikseriin tallennetut automaatiotiedostot voi siirtää MIDIn kautta talteen myös muille muistivälineille.

Työskentelyjärjestys on automaatiota ohjelmoitaessa vapaasti valittavissa. Ensin voi esimerkiksi asettaa kaikki äänenvoimakkuuden muutokset, sitten kanavamykistykset, sen jälkeen eq:t ja niin edelleen. Jos haluaa, voi kaikkea tehdä myös vapaassa sekajärjestyksessä oman mielen mukaan. Tehtyjä muutoksia voi korjata joko kirjoittamalla osan asetuksista uudelleen seuraavalla läpimenokerralla tai muokkaamalla tapahtumia tekstimuodossa.

Helppo tapa aloittaa kappaleen miksaus on tallentaa aloitustilanne johonkin tarjolla olevista 50 Scene-muistipaikasta ja tehdä siihen dynaamisia muutoksia tarpeen mukaan. Scene-muistipaikat ovat kuin valokuvia laitteen asetuksista jonain tiettynä hetkenä, sillä lähestulkoon poikkeuksetta kaikki miksauksen parametrit tallentuvat niihin. Scene-muistiin tallennetusta tilanteesta toiseen siirryttäessä voidaan myös määrittää liukuma-aika, jolloin vaihdos asetustilanteesta toiseen sujuu pehmeästi.

Valitettavasti laitteen muisti on suhteellisen pieni ja monimutkaisempaa teosta miksattaessa onkin mahdollista kirjoittaa niin paljon muutoksia, että muisti loppuu kesken. Automatiikka on kuitenkin selkeästi laadittu ja helppo omaksua käyttöön.

Surround

03D:stä löytyy runsaasti muitakin mielenkiintoisia ominaisuuksia, joista mainittakoon ensinnä Surround Pan. Se mahdollistaa kolmen erityyppisen Surround-panoroinnin käytön, joista yleisimmin tavattu muoto lienee nelikanavainen LCRS (Left-Center-Right + Surround, Vasen-Keski-Oikea + Takakanava). Lisäksi tarjolla on Quadrafoninen eli kahdelle etu- ja kahdelle takakaiuttimelle tarkoitettu, sekä 5 + 1 eli kolmella etukanavalla, stereofonisella takakanavalla ja erillisellä suppasella toteutettu systeemi.

Surround-panorointisivulla on äänen liikutteluun seitsemän erilaista valmista lentorataa sekä CSR-säätö, jolla määritetään, kuinka paljon keskikanavaan tulevaa signaalia syötetään laidoille. Muiden miksausparametrien tapaan Surround-panoroinnit ovat nekin automatisoitavissa.

03D on monipuolisesti hallittavissa myös MIDIn välityksellä: ohjelmanvaihtokäskyt vaihtavat Scene-muistipaikkoja, Control Change-viesteillä voidaan ohjata lähes kaikkia reaaliaikaisia toimintoja ja ne parametrit, joita ei voida ohjata CC-viesteillä, tottelevat System Exclusive-viestejä. Käytännöllinen Fader Start / Stop -toiminto saadaan sekin aikaan MIDI:n avulla. Hieman erikoisempi, mutta mielenkiintoinen mahdollisuus on ohjata Freeze-toiminnolla talteen napatun samplen äänenkorkeutta MIDI-koskettimistolla.

MMC-ominaisuudet (MIDI Machine Control) ja MIDI Remote -toiminto antavat mahdollisuuden ohjata 03D:llä ulkopuolisia laitteita. Tarjolla on valmiit ohjauspohjat muun muuassa ProMixille ja 02R:lle sekä Pro Toolsille.

Tietokoneen voi liittää myös suoraan laitteen takalevyssä olevaan Host-sarjaporttiin ilman erillistä MIDI-sovitinta.Tietokonemaisesta työskentelystä pitäville on varattu mahdollisuus ohjata 03D:n parametrejä +/- -näppäinten ja hakupyörän lisäksi myös hiirellä. 03D:hen voidaan sopivan käyttöjärjestelmän valmistuttua kytkeä lisäksi video-editori. Varsinaisia makroja ei asetusten tekoon ole, mutta User Define -toiminnolla voidaan etulevyn neljälle kytkimelle määrittää 31:stä toiminnosta sopivin.

Tukeva annos käytännöllistä asiaa

Vuosien uurastus digitaalimiksereiden parissa tuottaa tulosta, eikä 03D jätä paljoakaan moitittavaa. Mikseri kuulostaa hyvältä, automaatio toimii, efektit ovat kelpoja eikä hintakaan hirvitä. Varsinkin kun ottaa huomioon, mitä kaikkea pakkaukseen on saatu mahtumaan.

Jos valtaosa musiikista syntyy raita kerrallaan ja useimmiten vieläpä sekvensserin ohjaamalla MIDI-osastolla täydennettynä, ei mikserissä välttämättä tarvita tämän enempää mikrofonikanavia. Saatavilla olevat neljä ryhmälähtöä riittänevät nekin tällaiseen käyttöön. Sisäinen prosessointi on kattavasti hoidettu ja avuksi saa liitettyä muutamia ulkopuolisiakin vermeitä.

Varsinaiseksi kynnykseksi saattaakin muodostua menupohjainen työskentely, joka eroaa suuresti perinteisestä nupin ruuvaamisesta ja vaatii oman totuttelunsa. Mikserin tullessa tutuksi ongelmat poistunevat kuitenkin, sillä näytön grafiikka ja eri toimintatilat ovat erinomaisen selkeästi toteutettuja ja kaikki toiminnot löytyvät suhteellisen helposti.

Jos Promix jäi vielä hiukan kevyeksi eräisiin tarpeisiin ja 02R puolestaan liian kalliiksi, saattaa 03D olla juuri sopiva laite harkittavaksi. Niin hyvään tasapainoon on ominaisuudet ja hinta saatu asettumaan.

 

Oheinen teksti on näyte artikkelista, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 3/1997).

 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.

 

Paluu lehteen