Greenhouse Effects Retro Sky Delay – kun phaser antaa lisäsävyä

Image

Greenhouse Effects valmistaa mielenkiintoisia efektipedaaleita, joissa peruslaitteeseen on lisätty usein jokin erikoisempi lisätoiminto. Retro Sky on saanut viivepuolensa höysteeksi phaserin.

Helsinkiläinen Uraltone ryhtyi aivan hiljattain tuomaan Suomeen israelilaisen Roy Zichrin suunnittelemia ja Greenhouse Effectsin valmistamia efektipedaaleita. Tässä jutussa aiheena on jo jonkin aikaa markkinoilla ollut Retro Sky -pedaali, mutta vuoden ensimmäisessä printtinumerossa (Riffi 1/2016, julkaisupäivä 3. helmikuuta) käsittelen kolmea muuta ja ennenkaikkea aivan upouutta Greenhousen tuotetta. Nyt ensin tämä vaan alta pois.  

Koteloinniltaan ja säätimiltään Retro Sky on samanlainen kuin muut GE:n pikkupedaalit. Kaikki liitännät ovat rasian päädyssä,  mikä mahdollistaa näiden purkkien sijoittamisen laudassa vaikka ihan vierekkäin kiinni toisiinsa.
Vaikka firman koteloiden grafiikat ja värit ovat keskenään erilaisia, ei tämänkään kanteen ole präntätty tietoa siitä, mihin tarkoitukseen vekotin on – nimikään ei sitä vielä kerro. Toki tuo tarkoitus tulee nopeasti tutuksi.

Viivästäminen elektroniikan avulla on yksinkertaista, mutta komponenttien arvoilla ja laadulla on merkitystä sille, miltä käsitelty signaali kuulostaa. Retro Skylle on valittu sisuskalut sen mukaan, että signaali toistuu ja leikkautuu hallitusti juuri sellaisella tavalla, jota klassiselta analogilaitteelta on totuttu kuulemaan.

Pedaalin tarjoama maksimiviive on yli 1000 ms, mikä on analogielektroniikalta hyvä saavutus, eikä näin pitkää aikaa useinkaan edes tarvita. Koska pienehkön aikasäätimen käyttöalue on näinkin laaja, aivan lyhyiden aikojen tarkka asettelu vaatii hyvin pienillä liikahduksilla operoimista.

Avaamalla toistojen määrän säädin kokonaan auki, pedaali saadaan itsestään oskilloivaan tilaan – joskin tälle ääriefektille ei taida olla käyttöä muulloin kuin bändin viimeisen biisin lopetuksen jäädessä soimaan. Hiukan maltillisempaa toistojen pitkää sarjaa voi sen sijaan hyvinkin käyttää luomaan äänimattoa soiton alle.

Toisesta säätimen laidasta on helppoa valita yksi, kaksi tai muutamia toistoja.
Kolmantena viivettä käsittelevänä säätimenä on Mix, joka asettaa ensimmäisen toiston lähtötason kuivaan signaaliin verrattuna. Tällä on mahdollista valita jopa alkuperäistä korkeampi taso.

Zichrin ajatteluun kuuluu jonkin ylimääräisen ominaisuuden tarjoaminen pedaalin perustoiminnon täydennykseksi ja Retro Skyn tapauksessa tämä on phaser, joka maustaa vain signaalin viivästettyä osuutta.

Samantapainen viiveen modulointi on jo ennen Retro Sky:a ollut tarjolla ainakin MXR:n Carbon Copyssa, jossa moduloinnin säätö kuitenkin on pedaalin kotelon sisällä. Retro Skyssa on etupaneelissa punainen säädin Swivel, jolla – kuten Greenhouse Effectsilla tapana tuntuu olevan – on runsaasti säätövaraa.

Phaserin minikytkin on sijoitettu neljän pyöritettävän säätimen keskelle, eikä sitä soiton aikana pysty jalalla vaihtamaan. Mutta jos viive on jo päällä, kyllä phaserinkin sinne taustalle mieluusti laittaa, koska se tuo jännittävän muhevaa muodon vaihtelua kaiun heijastumiin.

Retro Sky on ajalta, jolloin Greenhouse Effects oli vasta tunkeutumassa kansainvälisille markkinoille. Oivallisena käyntikorttina se onkin toiminut, koska konseptia ei ole tarvinnut muuttaa tai päivitettyä versiota julkaista.

Käsityönä koottu ja hyvin valituista komponenteista rakennettu analogipedaali tarjoaa tukun käyttökelpoisia ja perinteitä kunnoittavia viivesoundeja ja runsaasti säätövaraa jopa erikoisemmankin äänipaletin muodostamiseen.

Greenhouse Effects Retro Sky
Analoginen viivepedaali, jossa mukana phaser

• viiveen maksimiaika yli 1000 ms
• hinta: 179 €

Lisätiedot: Uraltone

 

Alunperin Riffin printtinumerossa 1/2016 julkaistun Greenhouse Sonic Orb, Goldrive Mk III sekä Double Edge -pedaaleiden testin voit lukea nyt myös Riffin verkko sivustolta tämän linkin kautta.