Line6 HX Stomp XL – kitarasoundien runsaudensarvi

|
Image

Line6:n HX Stomp XL seuraa kompaktia HX Stompia, lisäten roimasti jalkakytkimien määrää, mutta säilyttäen samalla pienemmästä sisarmallistaan tutut Helix-lippulaivaprosessorin soundit ja muokkausmahdollisuudet.

 

Image

Line6:n HX Stomp XL on kahdeksalla jalkakytkimellä varustettu vaativampaankin ammatti- tai harrastekäyttöön soveltuva kitaraprosessori, jonka sisään on paketoitu koko joukko laadukkaita Helix-vahvistimien soundeja ja efektejä. Laite kätkee sisäänsä lippulaivamallista tutut efektit, vahvistimet, kaapit ja iRS-impulssit sekä saman SHARC DSP-piirin ja HX-mallinnukset kuin muissakin Helix-tuoteperheen laitteissa.

 

Käytettävyys edellä

HX Stomp XL on kuin taivaan lahja niille, jotka ovat kokeneet HX Stompin jalkakytkinten määrän rajoittavaksi tekijäksi käytettävyyden kannalta. Uudessa XL-mallissa hypätään näet suoraan kolmesta kahdeksaan polkimeen. Näiden lisäksi laitteen kantta koristaa viisi potikkaa ja neljä painiketta, joista lisää myöhemmin.

Kimaltelevan musta pedaali herää eloon virrat takapaneelista päälle napsauttamalla. Kaikki laitteen jalkakytkimet on varustettu led-valoilla, joista on helppo nähdä, milloin mikäkin niistä on kytketty päälle tai pois. Lisäksi ne ovat näppärä apu virityspuuhissa, erityisesti hämärissä oloissa.

Jalkakytkimien lisäyksen myötä myös laitteen koko on kasvanut, etenkin leveyssuunnassa. Stomp XL on hieman yli 130 milliä leveämpi kuin kompaktimpi sisarmallinsa, mutta pysyy silti nippa nappa lautaystävällisissä rajoissa. Huomionarvoisesti kaikki liittimet on sijoitettu takapaneeliin, jolloin leveyteen ei ole luvassa enempää lisäystä kyljistä sojottavien piuhojen myötä.

Takapaneeliin sijoitettua volume-potikkaa painaessa se singahtaa jousen avulla ulos pyöriteltäväksi. Tämä on nokkela ominaisuus, sillä takaisin paneelin suojiin painettuna säädin ei pääse epähuomiossa liikahtamaan pois halutulta paikaltaan.

Image

Muutoin kontrollit ovatkin kätevästi soittajan käden (ja jalan) ulottuvilla. Vastaavien reippaasti kytkimiä omaavien pedaalien yksi tärkeimmistä ergonomiaan vaikuttavista pulmista on kyetä jaottelemaan kytkimet niin, ettei käyttäjä vähän reippaammin laitetta polkaistessaan käynnistä tai sammuta väärää efektiä. Tässä suhteessa HX Stomp XL:ssä on onnistuttu maltilliseen käytössä olleeseen tilaan nähden mainiosti.

 

Hämmentävän monipuolinen

HX Stomp XL:ää voi lähestyä monella tapaa: sen voi ottaa midi-ominaisuuksin vahvistettuna kitaran tai basson pedaalilautana, täydellisenä keikkasettinä vahvistimineen, kaappeineen ja efekteineen tai äänitystarkoituksiin erinomaisesti soveltuvana useamman kanavan audio interfacena.

Olipa käyttätarkoitus sitten mikä tahansa, pitäisi laitteen sisäänsä kätkemät reilut 300 vahvistinta, kaappia ja efektiä riittää käytännössä tarpeeseen kuin tarpeeseen. Stompin käyttäjä voi halutessaan keskittyä rauhassa rakentelemaan omia pikkutarkkoja signaaliketjujaan jokaisen yksityiskohdan millintarkkaa hiontaa myöten, tai hyödyntää suoraan laitteeseen valmiiksi ladattua ja varsin kattavaa 128 tehdaspresettiä.

Vaikka HX Stomp XL:stä uupuukin joitain kaikkein monimutkaisempia täysikokoisen Helixin äänenrakennuskombinaatioita, tämä ei todennäköisesti ole monille kynnyskysymys laitteen tälläisenäänkin tarjoaman erittäin laajan soundiarsenaalin ja isompaa sisarustaan merkittävästi edullisemman hinnan takia.

Jalkakytkinten lisäyksen myötä HX Stomp XL soveltuu erinomaisesti pääasialliseksi/ainoaksi efektilähteeksi tai kokonaiseksi ”fly rigiksi” helpon liikutettavuutensa ja suoran pa-yhdistettävyytensä ansiosta. Hiljaiseen kotisoitteluun ja äänettömään nauhoittamiseen se taipuu puolestaan usb- ja kuulokeliitäntöjen myötä.

 

Ei pelkkää steppausta

Vaikka värikkäät jalkakytkimet tuppaavatkin varastamaan show’n Stompista puhuttaessa, on laite varustettu myös toisenlaisilla säätimillä. Pedaalin yläkulmassa nököttävän näytön oikealta puolelta löytyy kaksi riviä kontrolleja. Ylemmällä rivillä sijaitsevat View- ja Action-painikkeet sekä niiden välissä yksi pyöriteltävä potikka. View-painiketta napsauttamalla päästään suoraan signaaliketjun kimppuun. Keskipotikkaa rullailemalla valikoidaan ketjussa olevia kohteita, eli blockeja. Block voi sisältää mm. efektin, vahvistimen, kaapin tai joissain tapauksissa näiden yhdistelmän. 

Näytön alapuolisilla kontrolleilla säädellään puolestaan valitun blockin parametrejä. Otetaan esimerkiksi perus-särkijä: View-painikkeen napautuksen jälkeen näyttöön ilmestyneestä signaaliketjusta valitaan särönlähde, jolloin potikoita pyörittelemällä gain, tone ja volume ovat hallinnoitavissa tavanomaisen pedaalin tapaan. Potikat ovat myös painettavia, jolloin esimerkiksi arvojen resetointi onnistuu pelkällä nopealla klikkauksella. Asetusten tallennus tapahtuu puolestaan painamalla View ja Action samanaikaisesti pohjaan.

Alemmalla rivillä olevat Page-painikeet vasemmalle ja oikelle on tarkoitettu valitun blockin säätöjen selaamiseen. Niiden keskellä on ylärivin lailla pyöriteltävä potikka, jolla valitaan pääkategoria, kuten kaappi, ja sitä painamalla päästään käsiksi listaan valittavissa olevista malleista. 

Valinnanvaraa esimerkiksi juuri kaappien suhteen löytyy aina 1×8-pikkutweedistä 4×12-järkäleisiin ja 1×18-bassojytkyihin. Lisäksi samassa yhteydessä käyttäjä voi määritellä haluamansa mikkityypin ja -mallin, sen etäisyyden kaiuttimesta ja leikata samalla ylimääräisiä bassotaajuuksia.

Presettien sisäisiä presettejä, snapshoteja, on käytettävissä neljä kappaletta per esiasetus. Snapshot-moodiin päästään painamalla ylös ja alas osoittavilla nuolilla merkityt jalkakytkimet pohjaan samanaikaisesti.

Navigointi eri moodien välillä on yksinkertaista: Preset-moodissa jokaisen pankin neljä presettiä on valittavissa kytkimillä a-d ja pankkien välillä navigoidaan edellä mainituilla up/down-kytkimillä.

Valitun presetin kohdalla Mode-kytkintä polkaisemalla siirrytään Stomp-moodiin, jonka kuusi blockia on ohjelmoitu kuuteen värikoodattuun kytkimeen. Visuaalisena apuna Play view -näytössä blockit on väritetty näppärästi kytkimien mukaisesti.

Virittimeen puolestaan päästään käsiksi pitämällä hetki Tap-poljinta pohjassa (kaksi tai useampi napautusta määrittää valitun viiveen tai modulaatiefektin tempon). Näyttö antaa tarkempaa visuaalista osviittaa kulloisestakin vireestä, mutta myös ylimmän rivin kolme kytkintä vaihtavat väriä tilanteen mukaan: kun vire on kohdillaan, loistaa c-kytkimen led tumman vihreänä. Väri haalistuu ja värjää lopulta viereiset kytkimet punaiseksi, ala- tai ylävireestä riippuen, mikäli käyttäjä harhautuu liian kauas oikeasta taajuudesta.

 

Eikä tässä vielä kaikki

Laitteessa on vielä kaksi lisämoodia: Looper, jonka kontrollit on jaettu kuudelle kytkimelle sekä Pedal Edit, joka mahdollistaa parametrien kanssa pelailun ilman käsipeliä. Tämä on sinänsä näpsäkkää, sillä suhteellisen pienen näytön kanssa ei välttämättä kannata liikoja lähteä säätelemään keskellä keikkaa pimeällä ja savuisella lavalla.

Kätevimmin muutokset ovat kuitenkin tehtävissä tietokoneelle ladattavalla HX Edit -softalla, joka yhdistetään pedaaliin mukana tulevalla USB-kaapelilla. Se mahdollistaa presettien luomisen, tallentamisen ja lataamisen sekä miltei kaikkien parametrien virittelemisen ilman, että käyttäjän tarvitsee koskea itse laitteeseen.

Image

Käyttäjä voi valita haluamansa ohituskytkennän true bypassin ja DSP bypassin väliltä ja käytössä on myös stereo-efektilenkki, jonka myötä signaalin muokkausmahdollisuudet lisääntyvät entisestään. Splitatut/rinnakkaiset signaalireitit viimeistelevät maksimaalisen reitityksen joustavuuden.

Ilmaisukapasiteettia voidaan laajentaa myös kahdella ekspressiopedaalilla, jolloin parametrien hallintaa voidaan siirtää ulkoisille kontrollereille. Oletuksena liitäntä on säädetty Mission SP1-L6H Line 6 -ekspressiopedaalille, joka vaihtaa EXP 1:n (wah/pitch sham) ja EXP 2:n (volume/pan) välillä. Käyttäjällä on mahdollisuus hyödyntää myös midi-kontrolleria, sillä kaikki blockit ja parametrit lukevat sujuvasti cc-viestejä.

 

Messevät soundit

Pedaalin runsaat ominaisuudet ja toiminnot eivät tietenkään paljoa lämmitä, mikäli soundit jättävät toivomisen varaa. Tässä suhteessa ollaan selvillä vesillä, sillä Helix-tuoteperheen tuottamat äänimaailmat on todettu käyttökelpoisiksi niin lavalla kuin studiossakin lukuisten ammattilaisten toimesta. 

Soonista palettia on tarjolla kaikkiaan hyvin laajalla musikaalisella skaalalla. Sitä riittää aina jostakin merenpohjasta kaikuvista viive/chorus/vibe -pulputuksista 60-luvun näkkärirutinan kautta jyrkän sahalaitaisiin fuzzeihin ja heliseviin cleaneihin. Kaikki kuulostavat hyvältä, eikä valittamista löydy myöskään tavasta, jolla ne vastaavat instrumentin kontrolleihin tai soiton dynamiikkaan.

Vaikka käyttäjällä olisikin yleensä tapana uuden laitteen saadessaan sukeltaa suoraan syvään päätyyn täsmälleen omien mieltymystensä mukaisten soundien virittelemiseksi, presettejä on tarjolla sen verran reilusti, että pedaali palkitsee puhtaasti niiden parissakin pysyttelevän seikkailijan.

Stompin avulla voikin kyhäillä itselleen helposti kokonaisen signaaliketjun vahvistimineen, kaappeineen ja efekteineen kaikkineen, ja keikalle voi ilmaantua pelkän pedaalin ja soittimen kanssa. Vaihtoehtoisesti sitä voi käyttää puhtaasti pedaalilautana lempivahvistimensa kanssa. Tällöinkin on edelleen olemassa mahdollisuus hyödyntää kaappi-impulsseja ja ajaa ulostuleva signaali suoraan pa:han.

Äänitysvalmiista vahvistin/kaappi-yhdistelmistä ja etuasteista ei ole pulaa. Vahvistinpuolella skaalaa löytyy perinteisistä brittiläisistä moderneihin amerikkalaisiin, toki alkuperäisiin rantain kautta viittaavilla nimillä. Esikuvat ovat kuitenkin näistä aina helposti tunnistettavissa.

Laajennettavuuden nimissä Stomp XL tukee myös kolmansien osapuolten inpulssivasteita (iRS). Lisäksi on mainittava, että sen Pitch shifting -efektit ovat polyfonisia, joten sointujen tai muutoin useamman kielen oktaaviefektitkin luonnistuvat tarkalla trackingilla.

 

Haukkuu hintansa

HX Stomp XL tasapainoilee sujuvasti täysikokoisen Helixin ja pienempien HX-laitteiden välissä. Lisäkytkimet tekevät siitä moneen taipuvan, erittäin tehokkaan lattiamallin, joka sujahtaa tarvittaessa pedaalilautaankin. Se tuo soittajan käyttöön Helix-soundit varsin kattavien kontrollien ja säätömahdollisuuksien kera, mutta ilman  päämallin suolaista hintalappua.

HX Stomp XL on tosin kalliimpi kuin pienempi virkasisarensa, mutta lisäkytkimien tuoman joustavuuden myötä hinnankorotus on perusteltu. Vaikea tätä on olla suosittelematta Helix-junaan hyppäämistä harkitseville.

 

Line6 HX Stomp XL

Multiefekti/kitaraprosessori

• Kontrollit: Volume, 5 pyöriteltävää säädintä, 4 painiketta, 
8 kosketusherkkää jalkakytkintä
• Liitännät: standardisisääntulo (L/Mono, R), standardiuloslähtö (L/Mono, R), stereo Send, Return/Aux In (L/Mono and R), exp pedaali, MIDI In, MIDI Out/Thru, kuulokeliitäntä, USB
• yli 300 vahvistinta, efektiä ja kaiutinmallinnusta
• tuki kolmansien osapuolten iRS:lle
• ladattava HX Edit -ohjelmisto
• 123 dB:n dynamiikka-alue
• stereo-efektilenkki
• ohituskytkentä: true bypass ja DSP bypass
• Mitat: 316 mm × 120 mm × 68 mm
• Hintaluokka 700 €

Lisätiedot: F-Musiikki

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 4/2021. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

 Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.