Alunperin radiostudioihin suunniteltu ja sieltä klassiseksi bassarimikiksi soluttautunut RE20 on puettu uuteen kuosiin. Mattana hillitysti hohtava grafiitin musta sulautuu perinteistä vaaleaa beige-pintaa paremmin moneen ympäristöön.
Electro-Voicelta kerrotaan, että itse mikrofoni ja ennen kaikkea sen erittäin loiva proximity-efekti ovat ennallaan. Jälkimmäisen takaa valmistajan jo 1954 kehittämä variable-d-tekniikka, jossa suuntaavuus pystytään saavuttamaan ilman herttamikrofoneille tyypillistä, äänilähteen lähellä ilmenevää voimakasta bassokorostusta.
Variable-d:ssä sivu- ja takasuunnista saapuva ääni ohjataan mikrofonin runkoon puhkaistujen aukkojen kautta rungon sisäpuolisiin putkiin, joissa eri taajuudet summautuvat akustisesti aivan tietyllä tavalla. Käytännössä ominaisuus tarkoittaa, että esimerkiksi puhe-etäisyys mikrofonista voi vaihdella huomattavastakin äänensävyn säilyessä lähes muuttumattomana.
Mikrofonin sointia kuvataan erityisesti puheäänelle optimoiduksi ja RE20:n toistoalueeksi ilmoitetaan 45 Hz – 18 kHz. Herkkyydeksi kerrotaan 1,5 V / pascal, ja nimellinen impedanssi on 150 ohmia.
Soundin muovaamiseen on RE20:n rungossa kaksiasentoinen kytkin, jolla valitaan joko "flat" eli suora vaste tai bassovasteeltaan vaimennettu vaste.
Bassosuodin vaimentaa 100-400 Hz:n aluetta, jonka alapuolella mikrofonissa onkin luontaisesti jo loiva kiinteä vaimennus.
Käytännössä flat puolestaan ei ole täysin suora, vaan sen tasaisuus toteutuu 80–6000 Hz:n haarukassa, jonka yläpuolelle Electro-Voice on muovannut loivan 2,5 desibelin preesens-korostuksen. Se ulottuu aina 14 000 Hz:n taajuudelle saakka
RE20:n runkomateriaalina on teräs ja painoa mikrofonilla on 737 grammaa.
Kiinnitys telineeseen hoituu joko mikrofonin kantaan kiristettävällä holkkipidikkeellä, tai kelluvalla kehtoripustimella.
Lisätiedot: Profitron