Korg SoundLink MW-1608 & MW-2408

Korgin uusi mikserikaksikko on suunnattu äänentoiston tarpeisiin, mutta palvelee myös äänitystoimissa. Kumpaisessakin mallissa on kahdeksan monokonavaa, mutta MW-2408:ssa on tuplasti stereokanavia.


 

Myyntivalttina Korgilla on tässä hankkeessa mukana kaksi alan veteraania, jo ennen Mackien perustamista miksereiden suunnittelijana meritoitunut Greg Mackie sekä Trident-taustainen Peter Watts. Heidän johdollaan syntynyt hybridirakenne on sekoitus perinteistä analogitekniikkaa ja digitaalisuuden suomia mahdollisuuksia.
Wattsin kädenjälki näkyy Korgin mukaan erityisesti uusissa HiViolt-mikrofonivahvistimissa sekä monokanavien yhdellä nupilla operoitavassa kompressorissa.

 


Sekä SoundLink MW-1608:ssa että MW-2408:ssa on päästereolähdön lisäksi kahdeksan alaryhmää itsenäisine ryhmälähtöineen.

Kummankin mikserin kahdeksan monokanavaa on tarkoitettu pääasiassa mikrofonikäyttöön, mutta ne huolivat vaihtoehtoisesti myös linjasignaalin.

Stereokanavat soveltuvat nekin mikrofonikäyttöön, mutta muuttuvat silloin käytännössä monofonisiksi. Lisäksi niistä puuttuvat monokanavien kytkimellä aktivoitavat bassoleikkurit (12 dB/oktaavi, nimellinen rajataajuus 80 Hz), sekä yhdellä säätimellä ohjattava kompressori.

Myös ekvalisaattoreissa on eroa: monokanavissa on kolmialueiset korjaimet, joissa keskialueen yksikkö on puoliparametrinen, stereokanavissa on kiinteät nelialueleiset korjaimet.

Monokanavissa basso- ja diskanttikorjaimet ovat hyllytyyppisiä ja niiden rajtaajuudet ovat 100 Hz ja 12 kHz.
Niiden väliin jäävässä keskialueen yksikössä vaikutuksen voi kohdistaa 250 Hz:n ja 5 kHz:n välisessä hahlossa.

Stereokanavien basso- ja diskanttikorjaimet ovat samanlaiset kuin monokanavissakin, kun taas väliin jäävä keskialue on niissä jaettu kahdelle kiinteälle kellokorjaimelle, joista alemman vaikutus kohdistuu 250 Hz:n taajuudelle ja ylemmän 2,5 kHz:n taaajuudelle.

Kanavakorjainten tehoksi ilmoitetaan +/- 15 desibeliä kullakin vaikutusalueella.


Kaikissa tulokanavissa on Neljä aux-lähtöä, joista kaksi ensimmäistä on tarkoitettu monitorointi ja niiden signaali poimitaan ennen kanavaliukua (pre fader), kaksi jälkimmäistä ovat oletusarvoisesti efektisyöttöjä ja niiden signaali haaroitetaan kanavaliun jälkeen. Jos tarvetta on, auxit 3–4 voi kuitenkin kytkimellä muuttaa kanavakohtaisesti ennen liukua haaroittuviksi.

Kaksi itsenäistä kuulokeliitäntää täydentävät monitorointi-ominaisuudet.

Kumpikin malli, MW-1608 ja MW-2408, on varustettu Korgin 32-bittisillä digitaaliefekteillä, joita saa samanaikaisesti käyttöön kymmenen kappaletta. 
Miksaajan tueksi on tarjolla mm. myös päälähtöjen 31-alueisten graafisten ekvalisattoreiden säätöä helpottava 31-alueinen spektrinäyttö, sekä digitaaliset kompressorit, limitterit ja kohinaportit.
Lisäksi Korgilta kerrotaan, että mikserit on varustettu hintaluokkansa edistyneimmällä kierronhallintajärjestelmällä.

Korg ilmoittaa käyttävänä SoundLink-mikseireissään huippuluokan komponentteja aina Velvet Sound A/D- ja D/A-muuntimista Alpsin likusäätimiin ja potentiometreihin saakka.

Lisätiedot: EM Nordic

17.03.2020
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy