Teksti: Timo Östman ”Heavy wood”, luonnehtii kanadalainen Don Ross omaa soittotyyliään, jossa erikoisviritysten terästämä sormisoitto yhdistyy kansilyönteihin, huiluäänitekniikkaan ja funk-bassovivahteisiin. Don Rossin moderni sormisoitto vetoaa erityisesti nuorempaan kitaristikuntaan, vaikka vuonna 1960 Montrealissa syntynyt Ross alkaakin itse kohta olla ikämiessarjaa. Siinä missä Rossin omiin idoleihin kuuluu edesmennyt Michael Hedges (jolle Ross on omistanut yhden tunnetuimmista sävellyksistään, ”Michael, Michael, Michael”), hän itse on innoittanut Andy McKee-sukupolvea. Kesäkuussa Tampere Guitar Festivalin loppuunmyydyssä klubi-illassa yksi esimerkki vaikutuksesta oli vasta 17-vuotias Leevi Erkkilä, joka lämmitteli konserttiyleisöä lupaavaan tyyliin – aika näyttää. Don Ross piti konsertin lisäksi kitaristeille työpajan Tampere-talossa. Opettaminen on hänelle tuttua, sillä akateemiset ja katutason krediitit kitaristina yhdistävä Ross toimi vuosina 2010–2011 kitaransoiton professorina kanadalaisessa Dalhousie-yliopistossa. Tästä toimesta hän on kuitenkin toistaiseksi luopunut runsaiden esiintymispyyntöjen vuoksi. Yllättävää kyllä, kitaramusiikkia julkaisevan Candyrat-levymerkin talliin kuuluva Ross on kitaristina itseoppinut. Nuoruudessaan hän on kuitenkin opiskellut säveltämistä ja esikuviensa joukkoon hän lukeekin kitaristien ohella esimerkiksi Keith Jarretin tai Steve Reichin.
|
||||
Don Ross - funkkia sormin
|