Kaiken muun mukavan ohessa 1990-luvun unplugged-buumi sai aikaan senkin, että erityisesti akustisille soittimille soveltuvia vahvistimia alettiin suunnitella enenevässä määrin. SansAmp-kitaraetuasteista ja Trademark -komboista tunnettu Tech21 on sekin toteuttanut erikoisvahvistimen akustiselle kitaralle. Sopiiko esitellä, Bronzewood 60.
Bronzewood 60 muistuttaa ulkomuodoltaan ja kooltaan suosittuja Trademark 60 -vahvistimia. 60-wattisessa kombossa on 12-tuumainen kaiutin ja lisäksi akustisen kitaran heleyttä varten erillinen torveen sijoitettu diskanttielementti. Vahvistimessa on kaksi kanavaa, joita voidaan käyttää samanaikaisesti. Sen vakioratkaisun eli tallan alle sijoitetun pietsomikrofonin signaalin voi syöttää plugiliitännällä varustettuun kitarakanavaan, ja lisäksi on tarjolla phantom-syötöllä varustettu XLR-liitäntäinen mikrofonikanava, jota voi käyttää joko kitaran lisämikrofonille tai vaikka laululle, huuliharpulle tms. Vahvistimessa on omasta takaa täyspitkä Accutronics-jousikaiku ja lisäksi efektilenkki ulkoisia paavoja varten. Suoran linjalähdön kautta saa putken ja mikrofonin vaikutuksia jäljittelevän SansAmp-signaalin miksauspöytään. Lisäksi tämän lähdön avulla Bronzewood voidaan linkittää Tech21 Power Engine60 -lisäkaappeihin, joilla teho ja kaiutinpinta-ala saadaan tuplattua tai jopa triplattua. Kitarakanavassa on kompressori, jonka puristussuhde on alueella 1:1-5:1. Valmistaja suosittaa malttia kompuran käytössä, koska raju kompressio on omiaan lisäämään kiertoherkkyyttä. Toinen kompressorin lieveilmiö on ylimääräinen kohina, joka nousee pintaan samalla kun signaalippiikit vaimennetaan tasaisiksi. Päädyinkin pitämään kompuraa pääasiassa pois päältä. Varovasti käytettynä se auttaa kuitenkin tasaisen komppisoundin löytymistä. Kierrot kuriin Akustisille yleisiin kierto-ongelmiin on omat lääkkeet matkassa ja vahvistimessa onkin sekä kytkin vaiheenkääntöä varten että kapeakaistainen Notch-filtteri, jolla ongelmallisia alataajuuksia voidaan suodattaa 50-300 Hz:n välillä. Sävynsäädöt ovat aktiivisia eli kello 12 asennossa ne ovat neutraaleja ja tästä sitten korostetaan tai vaimennetaan tarpeen mukaan ala-, keski- ja ylätaajuuksia. Keskialueen vaikutus voidaan kohdistaa omalla potikallaan 170-3 000 Hz:n haarukassa eli kyseessä on niin sanotusti puoliparametrinen korjain. Blend-säädön avulla saa pietsomikrofonin karua signaalia lämmitellä SansAmp-putki- ja mikkisimulaatiolla. Säätö toimii lupausten mukaan ja mielestäni se pehmensi miellyttävällä tavalla pietsosoundia.
Oheinen ote on lainaus Jarmo Hynnisen kirjoittamasta testiartikkelista, joka on kokonaisuudessaan luettavissa Riffin numerossa 6/2001. Riffin irtonumeroita myyvät hyvinvarustetut soitinliikkeet, kirjakaupat ja lehtipisteen myymälät ympäri Suomen. Voit myös tilata lehden irtonumeroita ja vuosikertoja näiden verkkosivujen kohdasta "tilauslomake".
|