Nayteikkuna

Astoria Custom AST2H – aito Marshall boutique-henkeen

Marshall on rakentanut putkivahvistimia vuodesta 1962, ja niinpä uuteen Astoria-mallistoon kiteytyykin yli 50 vuoden kokemus aiheesta.

Astoriat rakennetaan käsityönä Marshallin omalla tehtaalla Englannissa, ja niiden point-to-point-tyyppinen kytkentä kootaan aitoon putiikkihenkeen piirilevylle asennettujen turret-nastojen varaan. Toisin kuin Handwired-sarja, Astoria-mallit eivät pyri toisintamaan historiallisia Marshalleja, vaan ideana on tarjota firman oma vaihtoehto supervahvistinta etsivälle.

Malliston perustana on klassinen Marshall, jota on evästetty uusilla ja nykypäivän soittajia puhuttelevilla ominaisuuksilla. Sarjaan kuuluu kolme erilaista vahvistinta, joista jokaista valmistetaan sekä kombona että irtonuppina. Pinnan väri vaihtuu mallin mukaan ja samaa kuosia noudattava erillinen kaiutinkaappi löytyy jokaiselle.

Astoria Classic pitäytyy perinteisimmässä ja pelkistetyimmässä Marshall-maailmassa, kun taas Customiin on lisätty esimerkiksi potentiometrien nostokytkimiin integroituja sävytyksiä, jalkakytkimellä päälle polkaistava boosti sekä efektilenkki. Molemmat edellämainitut ovat yksikanavaisia, mutta Astoria Dual tarjoaa sitten puolestaan kaksi erityyppistä kanavaa ja efektilenkin.

 

Ota haltuun

Custom AST2H on erittäin monipuolinen vahvistin ja vaikka sen kanssa pääsee sinuiksi mutkattomasti, muutamaan asiaan kannattaa tietoisesti paneutua heti alussa. Erilaisia lisätoimintoja on paljon ja umpimähkään ruuvaillessa voi johtolanka myös kadota tykkänään.

Tulojakkeja kitaralle on kaksi ja ne on porrastettu eri herkkyyksille. Jos kitarassa on perinnehenkiset ja antosignaaliltaan hillitymmän puoleiset mikit, voi piuhan kytkeä kumpaan vain ja ilmoille saa puhtaita tai lähes puhtaita sointeja aika lujaakin luukutettaessa.
Tehokkailla humbuckereilla soitettaessa hi-jakin takaa löytyvä kuuden desibelin lisävahvistus vie kuitenkin soinnit suoraan särömaailmaan, joten sellaisella kitaralla puhtaita on syytä hakea lo-jakkiin kytkeytymällä. 

Erillisen gainin ja master volumen logiikka pelaa kuten yleensäkin, eikä ekvalisaattorin peruskäyttökään vie sormea suuhun. Kolmialueisen korjaimen jatkeena oleva Edge-potentiometri ei ole neljäs ekvalisaattorin kaista vaan se vaikuttaa pääte-asteen toimintaan ja säätelee kokonaissointia kirkkaammaksi tai tummemmaksi.
Vaikutus on koko lailla sama kuin yleisesti presenceksi nimikoidulla säätimellä, mutta valmistaja tähdentää, että tekninen toteutus on hieman poikkeuksellinen sillä Astoria Customissa ei käytetä negatiivista takaisinkytkentää.

Gain-potentiometriin sisältyvä Body-nostokytkin tukevoittaa soinnin alarekisteriä korostamalla peräti kahdeksan desibelin verran kaistaa, jonka keskitaajuus osuu 120 hertsin kohdalle.

Treble-säätimeen integroitu brightness-nostokytkin puolestaan terävöittää sointia kuuden desibelin lisävahvistuksella, joka kohdistuu yli 4000 Hz:n alueelle. Jos keskelle kaistaa haluaa monttua kvinttien junttausta varten, niin se kyllä onnistuu mainittuja lisäbuusteja ja ekvalisaattoria käyttämällä.

Mikäli vahvistimen 30 wattia tuntuvat mekkalan suhteen liioitelluilta, voi nimellistehon pudottaa viiteen wattiin master volumeen yhdistetyllä nostokytkimellä.

Mainitaan vielä yksi oleellinen toiminto – joko nuppirivistön vipukytkimellä tai vahvistimen mukana toimitettavalla polkimella komennettava boost, jolla kokonaisvahvistus saa huiman 20 desibelin lisäharppauksen sooloja varten.

Hauska bonus liittyy myös Astoria Customin efektilenkkiin. Mikäli siihen ei kytke ulkolaitakalustoa, sitä voi käyttää soitto-voluumin porrastamiseen boostin tapaan. Lenkille voi takalaidan potikalla säätää voluumitason ja sen voi polkaista käyttöön ja pois käytöstä em. vakiopedaalin toisella namikalla. Mikäli ulkoisia efektejä on käytössä, saa niiden signaalitason luonnollisestikin passattua samaisella säätimellä.

 

Vaikea on pistää enää paremmaksi

Astoria vakuuttaa heti ensisävelestä alkaen. Ääni syttyy välittömästi ja sitä on helppo kontrolloida soittodynamiikalla ja kitaran säätimillä. Soundin perusluonne on ryhdikäs ja roteva, eikä selkeys muutu puuroksi rankoillakaan säröillä.

Tietyn rajan jälkeen soinnista tulee sitkas ja pitkiä venytettyjä sooloääniä suosiva. Tuttu ”z” verhoaa silloin soundia, jossa yhdistyvät overdrive-tyyppinen täyteläinen säröisyys ja fuzzeihin assosioituva leikkaavampi terävyys.

Astoria Custom on mielestäni kuitenkin viettelevimmillään juuri puhtaan ja kevyesti rosahtavan särön rajamailla, jossa se innostaa tunnustelemaan sävyjen toisiinsa kietoutuvia leikkauspintoja. Siirtymä yhdestä maailmasta toiseen on soittajan komentojen mukaan joko loivasti viettävä tai sitten äkillinen ja jyrkkä.

Astoria soi tarvittaessa myös täysin puhtaana, mutta kun maukasta pikkusäröä suosii aivan luonnostaan, vaatii efektien sijoittelu hieman huomiota. Vahvistimessa itsessään ei ole minkäänlaista kaikua ja ulkoinen laite kannattaa käytännössä sijoittaa vain ja ainoastaan Astorian efektilenkkiin.
Kitaran ja vahvistimen väliin kytkettynä se syö erinomaisesta dynamiikasta turhan suuren siivun ja rajoittaa samalla vahvistinsärön hyödyntämistä. Efektilenkissä kaiku tuo kaivattua ilmavuutta ja höystää samalla mukavasti etuasteen säröä. MOT.

 

 

Yksi seikka muutoin niin luonnikkaassa toteutuksessa jäi kuitenkin hämmentämään: boostin rajuus – soolopaikkaa varten tarkoitetun voluumiporrastuksen pykälä on kiinteästi 20 desibeliä, mikä on aivan valtavasti. Sillä määrällä jyrää muun bändin helposti kokonaan kuulumattomiin ja käsitykseni mukaan puoletkin tuosta riittäisi, vaikka jokin peruste tällekin ratkaisulle tietysti on olemassa. No, ainakin kitaristi saa äänensä kuuluviin…

AST2 on hintava vahvistin, mutta likvidin valuutan vastineeksi se myös antaa paljon. Se on ylellinen luksuslaite, jolla soittamisen jälkeen tavallinen hyvä tuntuu vähän pliisulta.

Marshallin vastaus putiikkipajojen kirittämään kisaan onkin todella tuhti paukku, etenkin kun huomioi Astoria-sarjan kaikki kolme erilaista varianttia. Niissä heijastuu merkin pitkä historia, mutta suunnittelupuolella ei ole silti jääty lepäilemään nos-tal-gian varaan, vaan on luotu uusi ja uuteen aikakauteen soveltuva vahvistinmallisto. Täydet pisteet.

 

Marshal Astoria AST2

Käsityönä koottu putkivahvistin

• hi- ja lo-tulot kitaralle
• erillinen gain ja master volume
• kolmialueinen EQ: bass, mid & treble
• edge-säädin (os. presence)
• boost sooloja varten, + 20 dB
• sävyvalinta body: +8 dB @ 120 Hz
• sävyvalinta brightness: +6 dB @ > 4 000 Hz
• nimellisteho 30 W (kytkimellä 5 W)
• 12-tuumainen Celestion Creamback -kaiutin
• etuasteen putket: 4 × 12AX7
• pääteputket: 2 × KT66
• putkiohjattu efektilenkki, tasonsäätö
• mukana jalkakytkin efektilenkin ja boost-toiminnon ohjaukseen
• hinta: 2 995 e

Lisätiedot: EM Nordic

 

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 2/2016. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.

Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

25.02.2017
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy