DPA Core 6000 – miniatyyri vain kokonsa osalta

Kapseli on halkaisijaltaan kolme millimetriä eikä pituuttakaan ole mainittavasti. Suurta on vain ääni, joka lyö ällikälllä – soundi on iso, tarkka ja syvä.

 

 

Core 6066:n kevyt niskan takaa kiertävä sanka koostuu kahdesta rinnakkain toistensa myötäisesti liukuvasta puoliskosta, joita liikuttamalla panta asettuu puhujan pään mittoihin leveyssuunnassa. Kippuralle taivutetut ja muovilla päällystetyt korvalliset on mitoitettu ”yksi koko sopii kaikille” -tyyppisesti, mutta sallivat hieman omatoimista muotoilua siinä missä silmälasienkin sangat.

 

 

Silmälaseihin tätä d:fine-sarjaan kuuluvaa konstruktiota voi verrata siinäkin suhteessa, että muutaman hetken mikrofonia pidettyään sen olemassaolon unohtaa tykkänään eikä asiaan sen jälkeen kiinnitä juurikaan huomiota. Semminkään, kun niskan takaa erkaantuvan johdon voi varmistaa pienellä johtoon pujotetulla klipsulla vaikka paidan kaulukseen, ja ohkaisen johdon uittaa sitten vyölähettimelle tai kiintopiuhaa käytettäessä XLR-sovitteelle pikkutakin tai päällysnutun alla.

Yleisönkään ei tarvitse mikrofoniin huomiota kiinnittää, puomi asettuu poskea vasten tai sen viereen nätisti, eikä sojota provosoivasti. Sekä puomin pituutta että kulmaa voi säätää, ja sen voi myös vaihtaa vasemmalta poskelta oikealle. Värejäkin on tarjolla kaksi – puuteri ja musta, ja samaa väriä olevia pieniä tuulisuojia tulee pakkauksen mukana kolme kappaletta.  

Puomiin aivan kapselin tuntumaan pujotettu, läpinäkyvästä ja pehmeähköstä materiaalista valmistettu pikkurengas huolehtii siitä ettei kapseli painu kiinni ihoon, vaan säilyttää sen verran etäisyyttä että suuntakuvio toteutuu, eikä myöskään aivan kaikki teatterin tai televisiokuvauksen vaatima maski tunge suoraan samaan pyydykseen johon ääntä on määrä saalistaa. Sinällään suurta huolta ei pitäisi olla muutenkaan – rakenne on luokiteltu IP58-kategoriaan eli se sietää varsin hyvin myös kosteutta olipa kyseessä sadekeli tai paahteinen kuvausstudio. Lisäksi kapselia ympäröivän kuoren saa irrotettua puhdistusta varten, ja meikkauksen ajaksi mikrofonin ylle voi vetää pakkauksen mukana toimitettavan irtosuojan, joka estää hiuslakkojen yms. pääsyn haitallisiin paikkoihin.

 

Ilman sankaa

Core 6000 -sarjan lavalier-malli d:screet 6060 ja sen poikkeuksellisen kovia äänenpaineita kestämään tarkoitettu rinnakkaismalli 6061 lienevät äänisuunnittelijan todellinen ilo silloin, kun sankamalli ei tule kyseeseen. Piskuinen kapseli on helppo naamioida roolihenkilön asusteisiin, vaikkapa lääkärintakin rintataskusta törröttävän kuulakärkikynän nupiksi, tai piilottaa esimerkiksi paidan napinläpeen sopivalla tarralla.

 

 

Kummassakin mallissa suuntakuvio on pallo, mikä tietysti asettaa reunaehdot samassa tilassa vahvistettavalla äänelle, mutta antaa vastalahjana sellaista luonnollisuutta ja tasaisuutta ääneen, jota suuntaavalla mikrofonilla ei yleensä saavuteta. Pantamikrofonin asema suhteessa henkilön suuvärkkiin pysyy vakiona ellei sitä draamaan ylenpalttisesti eläytyessään riivi yltään, ilman sankaa sopivaan paikkaan sijoitettu mikrofoni puolestaan sallii huomattavan suuriakin pään liikkeitä ilman heilahduksia soundissa. Ja jälkimmäistä voi toki vielä varmistella käyttämällä kahta mikrofonia, joiden yhteinen peitto kattaa roolihenkilön eleet katseen kääntyessä olalta toiselle.

 

Valioluokan ääntä

Core 6000 -sarjan etuvahvistimet ovat miniatyyrikoostaan huolimatta selkeästi samaa huippulaatua, jota DPA:lta on aiemminkin totuttu odottamaan. Esivahvistimien suora A/B-vertailu ei toimituksen työkaluilla onnistu, mutta uteliaisuudesta kokeilin testimikrofoneja puheäänen ohella myös instrumenttiäänityksiin.

Yksittäinen rumpujen yläpuolelle roikkumaan aseteltu Core 6061 tuotti aivan erinomaisen yleissoundin, joka olisi soveltunut moneen genreen ihan sellaisenaan, tarpeen mukaan erillisellä bassarimikillä tuettuna. Erillistä virvelimikkiä, saati sen alapuolelle rätinää keräävää tukimikkiä en jäänyt kaipaamaan, kaikki oleellinen välittyi jo yhden overheadin kautta. Hiukan lannistavaa siihen nähden, mikä määrä mikrofoneja on joskus tuntunut välttämättömältä rummuston perussoundin pyydystämiseen.

Samantyyppinen kokemus siunaantui akustisen kitaran kanssa. Pikkuruinen kapseli on helppo sijoittaa mille tahansa etäisyydelle ja pallokuviosta puuttuva proximity-efekti huolehtii bassorekisterin neutraaliudesta aivan kitaran likellekin tuotaessa. Varsin muikea stereosoundi syntyi ihan vahingossa, kun Core 6061 sijaitsi kitaran kopan ja kaulan yhtymäkohdan edessä ja Core 6066 omassa sangassaan, panta kitaristin päähän aseteltuna. Erityisesti jälkimmäisen vaikutus oli todella yllättävä, sormipikkaukseen sillä sai lähimikin avarrukseksi tervetullutta ilmaa ja  raikasta ilmettä.

Toinen pikkuisen koon suoma etu on mahdollisuus sujauttaa mikrofoni soittimen sisään, olipa kyseessä sitten kitaran kaikukoppa, udun kaltainen käsiperkussio tai vaikka radiokuunnelman tehosteeksi tarvittu kaappikello. Core 6061:n suuremmaksi mitoitettu äänenpaineen kesto sallii myös tällaiset kokeilut. Muutama tällainen mikrofoni täydentäisi kyllä kummasti myös musiikkistudion arsenaalia, foley-ääniin erikoistuneesta pajasta puhumattakaan.

Ja luonnollisestikin paikka näyttämöillä ja kuvaussessioissa on enemmän kuin ansaittu. 


DPA Core 6000

(Sub)Miniatyyrimikrofoneja ammattikäyttöön

d:fine 6066 pantamikrofoni / d:screet 6061 lavalier-mikrofoni
• pallokuvioinen kondensaattorikapseli
• toistoalue 20 Hz–20 kHz
• maksimiäänenpaineen kesto 144 dB SPL
• nimellinen herkkyys: 6 mV/Pa
• itseiskohina 26 dB (A)
• ip58-suojattu kapseli
• liitännät: Lemo, MicroDot, MiniJack, Lemo, TA4F

Hintaluokat:
• d:fine Core 6066 (microdot) < 850 €  (liittimellä < 950 €)
• d:screet Core 6060/6061 (microdot) < 550 €  (liittimellä < 650 €)

Lisätiedot: Intersonic Suomi

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 1/2019. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.

 

18.04.2020
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy