Lähikuunteluun tarkoitetut tarkkailu-kaiuttimet ovat valtaosin kaksitieratkaisuita, mutta joukkoon mahtuu poikkeuksiakin. Kuten tämä Eve Audion tuore malli.
Kooltaan SC3070 on verraten kookas ja suositeltu vaaka-asento vaatii tilaa leveyssuunnassa. Paikka ison mikserin mittarisillalla on luonteva ja tarkkaamosta soittotilaan näkee varmasti kaiuttimen ylitsekin. Pikkupajassa tai omassa työhuoneessa voi sen sijaan tulla ahdasta – etenkin jos käyttää kahta näyttöä rinnakkain, jolloin kaiuttimet sijoittuvat sivusuunnassa väkisinkin melko etäälle toisistaan. Vaan kylläpä asetelma toimii näinkin, kunhan huoneessa on leveyttä kylliksi, se tuli selväksi testin aikana.
Kaiutinelementit on sijoitettu kotelon etulevyyn epäsymmetrisesti, minkä johdosta toimiva pari muodostuu aina nimenomaisesti vasemmasta ja oikeasta kaiuttimesta, jotka ovat toistensa peilikuvia. Jos tarvitaan perinteisen stereosetin sijaan monikanavamiksaukseen soveltuva systeemi, täytyy keskikaiuttimeksi valita jokin toinen malli – esimerkiksi valmistajan suosittelema SC407, jonka ominaisuudet ovat teknisten erittelyiden perusteella hyvin lähellä CS3070:n vastaavia. Tässä koekuuntelussa käytettiin kahden kaiuttimen stereoparia.
Basso- ja keskialueen kaistoilla EVE käyttää perinteisiä kartioelementtejä. Diskanttirekisteriä toistaa saman tyyppinen Air Motion -nauhadiskantti, jota myös edellisessä numerossa käsitelty Hedd Audio käyttää. Molempien merkkien juuret juontavat Adam Audion varhaisvuosiin, mikä selittää saksalaiskolmikon yhteneväisyyksiä.
Eve Audio on pelkistänyt SC3070:n liitäntäpuolen analogiseen ja liitintyyppeinä ovat balansoitu XLR sekä balansoimaton RCA. Tulosignaalin sovitusta varten on pieni vipukytkin, jolla määritellään sisään syötettävän signaalin enimmäistaso (+7 dBu / +22 dBu).
Kaksi muuta vipukytkintä on varattu säätöjen lukitsemiseen. Volume-kytkimellä tallennetaan kaiuttimen muistiin etulaidan säätimen sen hetkinen kuunteluvoimakkuuden asetus, Filter-kytkimellä puolestaan jäädytetään ekvalisointi. Näin voidaan turvata kertaalleen säädettyjen asetusten säilyminen sellaisessakin tilanteessa, jossa käyttäjiä on monia eikä kaikilla ole ehkä riittävästi tietoa ja taitoa käsisäätöjen tekemiseen.
Silloin, kun säädöt pidetään avoimina, kaiutin muistaa käyttövirran sammutushetkellä voimassa olleet asetukset ja palaa samaan tilaan seuraavan kerran päälle kytkettäessä.
Kaiutinten omia virtakytkimiä käytettäessä sammutus ja käynnistys tapahtuvat pehmeästi ja ilman sivuääniä. Studion kaikki laitesähköt kerralla sammuttavasta kytkimestä SC3070 ei sitten kyllä oikein tunnu tykkäävän, vaan protestoi melko äänekkäästi virran katkeamista. Käyttöohje suositteleekin kytkemään kaiuttimet päälle studiossa aina viimeiseksi ja sammuttamaan ne ennen muuta laitteistoa. Hoituuhan se arki niinkin, vaikka itse suosisin pitemmälle vietyä suojausta, joka estäisi paukkeet studion pääkatkaisijaa käytettäessä.
Asetusten tekoon on etulaidassa yksi monitoiminen säädin, jonka tehtävä vaihtuu nuppia painelemalla. Säädintä ympäröivä kehä kertoo sekä kulloinkin säädettävän parametrin että säädön arvon. Senkin voi valita jääkö valorinki ilmaisemaan asetettua volume-säätöä yhdellä maksimitasoa edustavalla ledillä vaiko yhtenäisellä led-kaarella. Loisteen kirkkauteenkin on kaksi eri valintaa.
Automaattista mykistystä SC3070:ssa ei ole. Jos kuunteluun tulee pitempi tauko, kaiuttimet naksautetaan säätimen painalluksella lepotilaan ja palautetaan toimintaan uudella painalluksella.
Säädöt kohdilleen
Kaiuttimen sovittaminen kuunteluhuoneeseen käy kätevästi. Ekvalisointi on porrastettu puolen desibelin askelin ja selkeästi ilmaistut säätimen asetukset on helppo kopioida vastakkaiseen stereokanavaan.
Hyllytyyppisissä basso- ja diskanttikorjaimissa on vahvistusta enimmillään kolmen desibelin verran, kun taas vaimennusta saa maksimissaan viiden desibelin annoksen. Se on riittävästi liiallisen basson hillitsemiseen tai maltilliseen tukemiseen, ja samoilla periaatteilla yläkertaa voi mallata oman maun ja kuuntelutottumusten mukaiseksi.
Nimellisesti bassokorjaimen kaista ulottuu alhaalta 300 hertsin kohdalle, kun taas diskanttikorjaimen vaikutukset alkavat kolmen kilohertsin paikkeilta. Kummassakin riittävän leveä ja loiva kaista takaa sen, ettei kaiuttimen vaste väänny jyrkälle mutkalle ääriasetuksillakaan.
Tasan kilohertsiin kohdistettu keskialueen korjain on muodoltaan kellotyyppinen, ja sekin vaikuttaa verraten leveällä alueella. Näillä ekvalisaattorin kolmella kaistalla voikin muokata kaiuttimen yleissointia aivan riittävän tehokkaasti, jotta taajuusalueet asettuvat mukavasti balanssiin – ilman riskiä siitä, että ruuvailu korvan varassa ajautuisi syystä tai toisesta överiksi.
Säätövalikoiman täydentää vielä neljäs suodin, joka on tarkoitettu ensisijaisesti työpöydän tai mikserin kansilevyn kautta kimpoavien heijastusten kompensointiin. Varsinainen juju tässä on vaikutusalueen kohdistuksessa. Silloin, kun lähipinnan heijastuksia on tarpeen vaimentaa, suodin puraisee 160 Hz:n keskityksellä ja verraten kapealla kaistalla. Suurimmillaan vaimennus on silloin viisi desibeliä. Jos vaimennusta ei tarvita, voi suodinta käyttää myös korostukseen, mutta siinä tapauksessa vaikutustaajuus onkin 80 hertsiä, kaista leveämpi ja enimmäisvahvistus kolme desibeliä. Hyvin ajateltu.
Kokonaisuus on siten nelialueinen korjain, jossa kolmen yleissuotimen lisäksi on yksi spesifimpään tarkoitukseen viritelty yksikkö. Kaksoisroolinsa ansiosta viimeksi mainitulla voi myös muotoilla bassorekisteriä varsin näppärästi, yhdessä varsinaisen bassokorjaimen kanssa.
Täyttä satsia
SC3070 on äänivaroiltaan huomattavan suorituskykyinen kaiutin. Enkä nyt tarkoita äänenvoimakkuutta, joka sekin on pieneen tai keskisuureen tarkkaamoon riittävä, vaan äänen sisältöä bassorekisteristä ylä-ääniin saakka. Toistokaista ulottuu riittävän alas tavanomaisen musiikin äänitystä ja miksausta ajatellen, eikä välitöntä tarvetta erilliselle sub-wooferille ole sen vuoksi. Alarekisteri ulottuu todella alas ja se soi myös kiitettävän täsmällisesti. Jykevää bassoa oli omaan makuuni jopa liiankin kanssa, mutta kevyellä vaimennuksella se asettui sopuisaan tasapainoon muun kaistan kanssa.
Keskialueella asiat toistuvat selkeinä – honotusta tai pistävyyttä ei esiinny sen paremmin kuin kaistalta puuttuvia tyhjiä kohtiakaan. Kaikki tulee, mukavan täyteläisenä vaan ei tukkoisena.
Aivan ylin alue soi sekin selkeästi, mutta diplomaattisen hillityin sävyin. Ei räisky eikä räksy, vaan kertoo asiansa turhia kärjistämättä. Ehkä preesens-alueen sointi saisi olla vähän kirkkaampikin, nyt tutusta materiaalista kuulostellut tietyt hienovaraiset mausteet kuten piilotajuntaa puhuttelevat triangelit, hipihiljaa sipsuttavat shakerit ja sutinat virvelikalvolla jäivät hieman pimentoon.
Puitteet ovat kuitenkin kunnossa. Ääni on terve ja jalostunut, ekvalisointiin on tarkoituksenmukaiset välineet ja niiden teho on rajattu järkevästi. Osaava saa sovitettua kaiuttimen kuuntelutilan akustiikkaan ja omaan makuunsa, eikä taitamaton pilaa toistoa ylenpalttisella ruuvailulla. Hyvä näin.
Eve Audio SC3070
Aktiivinen tarkkailukaiutin
• 3-tie rakenne
• toistoalue 35 Hz – 21 kHz
• 6,5" bassokaiutin, vahvistinteho 185 W
• 4" keskiäänikaiutin, vahvistinteho 100 W
• Air Motion -nauhadiskantti, vahvistinteho 50 W
• jakotaajuudet 320 ja 2800 Hz
• nelialueinen ekvalisointi
• A/D-muunnos: 24 bittiä, 192 kHz
• mitat 340 × 250 × 310 (L × K × S, mm)
• paino 21,6 kg
• hintaluokka noin 1700 euroa / kpl
Lisätiedot: Music Gear Import Finland
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 3/2021. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.