Nayteikkuna

Mackie DL32R – mikserin ydin

Mackie on vienyt muutama vuosi sitten esittelemänsä idean harppauksen pitemmälle: nyt PA-mikseriä ei enää sijoiteta edes muodon vuoksi pöydälle salin keskelle vaan lavalle räkkiin. Ohjauspintana on iPad, wifi-yhteyden kautta.


Kehityksen polku on systemaattinen. Mackie DL806- ja DL1608-mikserit (Riffi 6/2012) olivat vielä perinteisen pöytäkonsolin malliin rakennettuja ja kanavien etuasteiden vahvistukset säädettiin perinteisillä analogipotikoilla. Muita säätimiä ei sitten ollutkaan vaan niille tyypillisesti varattu alue kansilevyssä oli muotoiltu iPadin fyysistä telakoimista varten.

Malliston uusi lippulaiva, DL32R, vie asiat vieläkin pitemmälle – ainoa potentiometri on räkkilaitteen etulaitaan sijoitetun kuulokeliitännän volume, kaikki muu säädetään iPadin näytöltä.

 

Eikä tablettiakaan enää telakoida kiinteästi mikseriin vaan tieto kulkee wifi-verkon kautta. Sitä tarkoitusta varten DL32R:n takalaidassa on ethernet-portti, johon kytketään tavallinen WLAN-reititin. Näin miksaaja voi valita paikkansa vapaasti ja mikseri voidaan asemoida lavalle. Niinpä kaukokaapeliakaan ei enää tarvita lavan ja miksauspisteen väliin. 

Wifi-verkon pystyttämiseen tarvittava WLAN-boksi ei kuulu mikserin mukaan vaan se on hankittava erikseen. 
Mackie listaa toimiviksi havaitsemiaan tuotemerkkejä, mutta mallikohtaisia suosituksia ei anneta. Ensimmäisen toimituksen hyllystä joutilaana löytyneen Buffalon nimeä ei ollut Mackien listalla, eikä se suostunut testimikserin kanssa myöskään keskustelemaan.
Pelkkä reset-nappulan painaminen ei auttanut, eikä reititintä päässyt konfiguroimaan.Seuraavaksi esiin kaivettu A-Link kuului Mackien suosittelemien valmistajien joukkoon ja vanhojen asetusten poistamisen jälkeen reititin löysi mikserin varsin nokkelasti ja päästiin itse asiaan.

Yhteydenpito sujui ongelmitta ja langattomuus tuntui sekä käytännölliseltä että vaivattomalta tavalta hoitaa mikserin kontrolli. Minkäänlaista fyysistä kytkeytymismenetelmää tabletin liittämiseksi ei kuitenkaan ole. Jos wifi-verkko syystä tai toisesta oikuttelee, ollaan tekemättömässä paikassa.

Toisaalta langattomuus tuo myös joustavuutta: DL32R keskustelee samanaikaisesti jopa 10 iPadin kanssa, joten muusikot voivat itse miksata oman monitorointinsa.
Hasardien välttämiseksi mikserin eri toiminnot voidaan lukita lohkoittain niin, että saliäänen kannalta kriittisiin parametreihin pääsee käsiksi vain salimiksaajan tabletilla ja muusikoilla on rajattu pääsy mikserin niihin toimintoihin, joita he voivat tarvita.

Tallenna ja toista

Kiinteäkin datayhteys DL32R:stä löytyy, mutta takalaitaan asennetut USB-portit on tarkoitettu vain monikanavaisen audion siirtoon joko äänitettäessä tai toistettaessa.
Ensimmäinen portti keskustelee suoraan ulkoisen massamuistin kanssa ja sen välityksellä siirtyy 24 rinnakkaista kanavaa suuntaansa.
Luvassa on päivitys, jonka jälkeen kanavamäärä on 32. Tähän pystyy jo nyt toinen USB, joka on speksattu Mac- tai pc-kytkentää varten.

Tämä jälkimmäinen liitäntä keskustelee myös iPadin kanssa, mutta vain monikanavaisen audion verran, ei muuten. Ja väliin tarvitaan iPadin kamerasovite.

Yksi portti kerrallaan on käytössä, näytetaajuus on 48 kHz, ja koodi valinnan mukaan joko 16- tai 24-bittistä.

Visuaalisuus on avainsana

Itse miksaaminen on verraten helppoa, ja ohjelma on sama Mackie Master Fader, jolla myös pienempiä DL-malleja hallitaan.
Aplikaatio on vapaasti ladattavissa AppStoresta ja sen voi käynnistää tabletilla offline tilassa, joten ruutunäkymiin, varusteluun ja logiikkaan on helppo tutustua omatoimisesti ja mihinkään sitoutumatta.

Master Fader -ohjelman rakenne on melko selkeä ja jos kokemusta minkäänlaisesta mikserin ja oheislaitteiden kokoonpanosta – tai vaihtoehtoisesti tietokoneessa toimivasta moniraitaisesta audio-ohjelmasta – on entuudestaan, logiikka aukenee kyllä kuin itsestään.

Käytössä on 32 täysin varusteltua kanavaa, joiden työkaluvalikoimaa voi itse muotoilla annetuissa puitteissa. Toiminnot on ketjutettu siten, että pystysuuntaan näyttöä pyyhkäisemällä saa aina kelattua kanavan eri toiminnot vuoronperään esiin.

Perusasiat, kuten signaalilähteen valinta USB:n ja mikrofonivahvistimen välillä, phantom syötön aktivointi, napaisuuden kääntö ja gain- sekä trim-säädöt ovat aina tarjolla. Mutta seuraavaksi esille pyyhkäistävän ekvalisaattorin kohdalla voi jo valita, haluaako käyttää nykyaikaista nelialueista parametrista korjainta erikseen säädettävällä bassoleikkurilla, vai sen sijasta vintage-nimikkeellä merkittyä vähäeleisempää korjainta.

 

Sama jako vintagen ja modernin välillä pätee myös kanavan kohinaporttiin ja kompressoriin, jotka voi yksilöllisesti valita mieltymystensä mukaan. Niin korjaimen kuin dynamiikkatyökalujenkin kohdalla nykyajasta taannehtivaan siirryttäessä muuttuvat sekä  säädettävät parametrit että muokkaimen toiminta, joten työkaluilla saa myös aikaan erilaista jälkeä.

Edelleen kanavaa alaspäin pyyhkäistäessä päästään käsiksi efekteihin, joita tuottamassa on kolme erillistä myllyä. Kaksi ensimmäistä keskittyy kaikuihin, kolmannen erikoisalaa ovat viiveet. Alkuun saattaa hämmentää se, että kanavan sisällä on näkyvissä sekoitus kanavakohtaisia ja globaaleja asetuksia samanaikaisesti.

Kanavasta efektilaitteelle syötettävän signaalin voimakkuus on tietysti vain kanavaa itseään koskeva säätö. Efektityypin valinta sen vieressä taas vaikuttaa globaalisti, samoin kuin lähituntumaan sijoitettu efektin paluuvoimakkuus. Nämä kaksi viimeksimainittua olisi aivan perustellusti voitu sijoittaa master-lohkoon, mutta käy se näinkin, kun ajatukseen tottuu.

Valmistajan huumorintajua kuvastaa se, että kun lähes kaikki Master Fader -ohjelman lohkot ja toiminnot voi tunnistamisen helpottamiseksi nimikoida, merkata värillä ja/tai itse valitsemallaan kuvakkeella, niin Plate-kaiun symbolina on ruokalautanen ja Gated Reverbin tunnuksena pihamaan suljettu portti. Värikoodaukseen on tarjolla pienen maalitehtaan värikartan verran valikoimaa. Vakiokuvasto taas käsittää piirrettyjä soitinhahmoja bassorummusta trumpettiin, mutta merkkailuun voi käyttää valokuvia tai omia piirroksia, jotka on helppo tuoda ohjelman kirjastoon.

Se toimii

Mackie on oikeilla jäljillä. Vaikka sainkin Master Fader -ohjelman kertaalleen hukkaamaan valmiin miksauksen ja sotkeutumaan pariin kertaan solmuun, niin nämä tapahtuivat off line -tilassa ja melkoisen eipäs-juupas-arvonnan seurauksena. Mikseriin yhteydessä ollessaan aplikaatio toimi vakaasti ja miksaus sujui kuten oli määräkin.

Nopeudessa tabletti ei yllä perinteisen fyysisen käyttöpinnan vertaiseksi, mutta toisaalta visuaalisuus ja intuitiivisuus tukevat toimintaa ja työkalujen moninaisuus antaa puitteita luovuudelle.
Audiolaadultaan mikseri ei jättänyt sijaa toiveille, ja kuin bonuksena mukaan tulee mahdollisuus tallentaa keikka ulkoiselle muistivälineelle tai tietokoneelle.

 

Mackie DL32R

Digitaalinen keikkamikseri iPad-ohjauksella
• 32 tulokanavaa, balansoidut liitännät, Onyx-etuvahvistimet
• 14 balansoitua lähtöä, XLR
• 6 alaryhmää
• 6 VCA-ryhmää
• 6 matriisiryhmää
• US B A: 24/24 kanavaa ulkoiselle muistille
• US B B: 32/32 kanavaa tietokoneelle
• lisävarusteena tulossa Dante-liityntä erillisenä korttina

Hintaluokka: noin 2000 €

Lisätiedot: Soundtools

 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 1/2015Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.

Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

08.11.2015
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy