Rolandilla on soittimien ja soitinlaitteiden ohella mittava kokemus myös äänen tallennus- ja prosessointilaitteista. Panostus PA-sektorille on kasvanut siinä rinnalla kuin huomaamatta, ja nyt myös Rolandilla on tarjottavanaan ammattikehiin suunniteltu, henkilökohtaiseen monitorimiksaukseen tarkoitettu järjestelmä.
Rolandin paketti juontaa juurensa laajemmasta kokonaisuudesta, jossa saliäänen miksaus hoidetaan isolla tiskillä (Roland M380/M-480), signaalin kuljetukset REAC- eli Roland Ethernet Audio Communication -kytkentä/siirtojärjestelmällä, ja muusikoiden kuuntelut henkilökohtaisilla M-48-miksereillä. Monitorointi pelaa kyllä itsenäisesti ilman isoakin järjestelmää, kunhan sopivat palikat vain kootaan muuten yhteen.
M-48 miksereiden lisäksi systeemiin tarvitaan A/D-muuntimet sekä mikki/linjaetuasteet. Rolandin Digital Snake -mallistosta löytyykin varsin mittava valikoima em. ominaisuudet tarjoavia purkkeja ja purtiloita. Näistä peruskvintetin monitorointitarpeisiin treeneissä ja keikalla soveltuisi vaikkapa S-1608, jolla saadaan settiin 16 tuloa ja kahdeksan lähtöä. Koska M-48 miksereitä tarvitaan viisikolle viisi kappaletta, pitää mukaan ottaa myös S-4000D-jakopurkki, jolla lavarasialta/muuntimelta tuleva digitaalinen REAC-signaali jaetaan kunkin muusikon mikserille. Viimeinen lenkki järjestelmässä on S-4000 RCS-ohjelma (Win/MacOS), jolla tehdään sekä S-1608:n että M-48:n asetuksia varsinaisen päämikserin puuttuessa.
Monitoripalapelin palat voisivat olla vaikka tällaiset: S-1608 toimii A/D- ja D/A-muuntimena sekä analogisten tulosignaaleiden vahvistimena, S-4000D puolestaan jakaa signaalit henkilökohtaisille M-48-miksereille. Kytkentöihin tarvitaan ethernet-kaapelit. Kuvasta puuttuu tietokone ja S-4000 RCS -ohjelma, jolla tehdään systeemin perusasetukset.
Setin kasaaminen ja asennus on varsin yksinkertaista; kytketään normaaliin tapaan instrumentit ja mikrofonit S-1608-lavarasiaan, S-1608 sitten yhdellä ethernet-kaapelilla S-4000D:hen ja yksittäiset M-48:t ethernet-kaapeleilla (REAC:issa kulkee myös virta) S-4000D:hen. Vielä liitetään ohjausohjelma USB-sarjaporttimuuntimella S-1608:aan, asetetaan perustasot ja rakennetaan käytettävät apuryhmät.
Sen jälkeen jokainen soittaja kytkeytyy kuulokkeillaan omaan mikseriinsä ja soitto voi alkaa. Kuulokkeiden sijasta voi käyttää vaikka aktiivikaiuttimia, sillä M-48:ssa on myös linjalähtö.
M-48:n takapaneelista löytyvät lähtö- ja tuloliitännät, oikeasssa laidassa REAC-liitin. Dimmer-kytkimellä saadaan mikserin valot himmennettyä lavakäytössä
Käyttö
M-48:n käyttö on hiukankin vastaavanlaisten laitteiden kanssa touhunneelle hyvin selkeää ja loogista. Mikserillä voi käsitellä kuuttatoista stereoryhmää, jotka on järjestetty kahteen kerrokseen (layer) ja kun jompikumpi layer on valittu, voidaan eri parametreja säätää kanavakohtaisella potikalla. Valittavana on äänenvoimakkuus, panorointi, kaiun määrä ja ekvalisaattorin eri alueet. Kolmialueisessa korjaimessa on puoliparametrinen keskialueen säätö.
S-1608-käytössä jokainen tulo näkyy kyllä omalla säätimellään, mutta ryhmät tyyliin ”rummut”, ”koskettimet” tai ”taustalaulut” ovat joka tapauksessa helpompia ja mukavampia käsitellä kuin yksittäiset instrumentit tai kanavat.
Mukava oivallus on M-48:n oma mikki, jolla saa kuulokkeisiin omaan makuun sopivan annoksen ulkomaailmaa. Mikki on kätevä myös soittokumppaneiden kanssa kommunikoidessa.
M-48:ssa on kanavamuokkauksen lisäksi myös globaaleja säätöjä, ja esimerkiksi pääekvalisaattorilla voi siivota kuuntelusta vaikka liiat bassot pois kajoamatta kanavien asetuksiin. Asetukset saa myös tallennettua laitteen muistiin. Muistipaikkoja on 16, joten muusikko voi tehdä erilaisia työpohjia eri tilanteita varten ja ottaa ne käyttöön tarvittaessa muutamalla painalluksella.
Järjestelmän laajennus, optio 1
Rolandin REAC-järjestelmää voi laajentaa varsin mittavaksi. Esimerkkikvintetillemme seuraava looginen askel olisi M-sarjan digitaalimikserin hankkiminen, jolloin käyttöön saataisiin niin keikalla kuin studiossakin palveleva mikseri efekteineen. Jos S-1608 kävisi pieneksi, voisi bändi hankkia toisen samanlaisen ja yhdistää ne yhdeksi suuremmaksi kokonaisuudeksi, tai vaihtaa jo hankitun S-1608:n suurempaan S-4000:een. Yhdessä REAC-kaapelissa voi nimittäin kulkea 40 audiosignaalia kumpaankin suuntaan. Käytössä olevaan S-4000D:hen saadaan kytkettyä kaiken kaikkiaan kahdeksan M-48:aa, näitä miksereitä saadaan yhteen järjestelmään maksimissaan 24 kappaletta.
Järjestelmän laajennus, optio 2
Rolandin järjestelmän voi kytkeä muihin laitekantoihin helposti analogisesti, Digital Snakehan on myös A/D- ja D/A-muunnin. Gainien, padien ja phantom-virran hallintaan tarvitaan tällaisessa setissä S-4000R-kauko-ohjain.
Jos taas liitännät halutaan digitaalisina, voidaan käyttöön hankkia S-MADI-muunnin, jonka kautta saa siirrettyä sitten 40 kanavaa digitaaliaudiota. S-MADI-muuntimella järjestelmä voidaan kytkeä myös Rolandin omaan Sonar X1-softaan sekä mm. Pro Toolsiin (Avid julkaisi oman MADI-sovittimen reilu vuosi sitten).
Liitynnät onnistuvat myös muiden digimiksereiden valmistajien pöytiin ja kirjoitushetkellä yhteensopivia tuotteita oli nimetty yhdeksältä tunnetulta firmalta Allen & Heathista Soundcraftiin ja DiGiCosta Yamahaan.
Mietteitä
Järjestelmän ammattimaisuuden huomaa monessa käänteessä, mikseri on tuhtia tekoa ja liitännät tukevia. Erilaisten komponenttien määrä on melkoinen ja systeemin voi koota moneen eri lähtöön kykeneväksi. Kuitenkin kytkennät ja konfigurointi pysyvät helppoina, kaapeleita kun ei kovin montaa näihin setteihin tarvita.
Muutama seikka sai kulmakarvat kohoamaan kysyvästi. Kontrollipuolella laitteen Serial-kytkentä USB:n sijaan vaikuttaa aika vanhanaikaiselta. Äänityskäyttöön löytyi REAC-ajuri ainoastaan Windowsiin ja sielläkin vain Sonariin. Ääniosasto ei juuri toiveita jättänyt, mitä nyt limitteriin täytyy hieman totutella, varsinkin sen pitkään release-aikaan. Tosin kyseessähän on korvien suojeluun tarkoitettu laite, joka ottaa kiinni ainoastaan silloin kun korvat ovat vaarassa.
Noista ihmettelyistä huolimatta järjestelmä on vakuuttava. Soundi on miellyttävän avonainen ja dynamiikka laaja. Taajuuskorjainkin toimii hyvin. Se, että systeemi on käytännössä laajennettavissa vaikka kuinka suureen käyttöön ei ole sekään ollenkaan huono asia.
Rolandin järjestelmä onkin sekä puitteiltaan että äänenlaadultaan selkeästi järeämpi ja ammattimaisempi kuin kumpikaan kahdessa aikaisemmassa jutussa arvioimani (JamHub ja Movek MyMix) systeemi. Hintalappukin on sitten kyllä oleellisesti suurempi ja nyt puhutaan setistä, jonka hankkiminen tulee ajankohtaiseksi silloin kun ollaan rakentamassa studiota tai katsellaan toimivaa ja luotettavaa FOH-mikseriä ja sen kumppaniksi selkeää ja yksinkertaista monitorointisettiä. Käytännössä M-48 -pohjainen monitorijärjestelmä osoittaa nimittäin todelliset hampaansa vasta M-sarjan digitaalimikserin kaverina, tai MADI-sovituksen avulla jonkin muun yhteensopivan miksauskioskin jatkeena.
Roland M-48
• M-48-mikseri henkilökohtaisen kuunteluun säätämiseen
• liitetään Rolandin digitaaliseen REAC-verkkoon
• MADI-sovitus muihin järjestelmiin
• hinnat kokoonpanosta riippuen
Lisätiedot: Roland Suomi
Puh. (09) 682 4020
Tämä Sami Sarhamaan toimittama, käyttötestiin perustuva artikkeli on alunperin julkaistu Riffin painetussa numerossa 4/2012. Se julkaistiin uudelleen verkossa Rolandin SH-5-monitorimikseriä koskevan tuoteuutisen yhteydessä 21.10.2014 .