Turbosound Milan – mini, medium vai large?

Turbosound nousi isojen järjestelmien kärkimerkkien joukkoon 80-luvulla, mutta jäi sitten hieman pimentoon line-array-aallon vyöryessä valtoimenaan. Paluuta paalulle se tekee nyt ainakin klubi-luokan kalustolla, sen verran pätevistä ominaisuuksista uusi Milan-sarja on pantu kokoon.

Aktiivinen Milan-mallisto koostuu kolmesta erilaisesta kaksitiekaapista (M10, M12 ja M15) ja kahdesta sub-bass-yksiköstä (M15B ja M18B). Kartioelementtien tuumakoot vastaavat tyyppitunnusten numerointia ja kaksitiekaappien ylä-äänistä huolehtii painekammioon koteloitu yhden tuuman diskantti-elementti torvisuuntaimella (90°×60°).

Testiin otettiin medium-koon setti eli yksi M15B-bassokaappi ja sille kaksi M12-satelliittia yläkerroiksi. Seuraava askel järeämpään olisi liittää kokonaisuuteen toinen bassokaappi, ke-veämpään suuntaan taas mentäisiin operoimalla pelkästään M12-kaapeilla. Ne toimivat myös yksitellen esimerkiksi pienen tilaisuuden puhe- ja taustamusiikin toistossa, sillä tuloliitäntöjä on kaksi ja molemmat niistä kelpuuttavat niin mikrofoni- kuin linjasignaalinkin.

 

Simppeli on toimivaa

Milan-kaiuttimet on varustettu Klark-Teknikin prosessoreilla, mutta käyttäjän vastuulle annetaan vain valikoidut perussäädöt. Tulokanavien yhteiset basso- ja diskanttikorjaimet vaikuttavat enimmillään kuuden desibelin verran suuntaansa ja vaikutuskaistat ovat nimellisesti 80 Hz:n alle sekä 12 kHz:n ylle. Tämä on käytännössä varsin toimiva varustelu, jolla soundia voi painottaa kevyesti tilanteen vaatimaan suuntaan.

Korjainten lisäksi tarjolla on kaksi soundiin vaikuttavaa kytkintä. Näistä ensimmäisellä valitaan joko puheen tai musiikin toistoon tarkoitettu taajuusvaste, kun taas jälkimmäisellä kytketään päälle alle 100 Hz:n aluetta vaimentava bassoleikkuri. Vaimennukselle onkin tarvetta aina silloin, kun systeemissä on erillinen bassokaappi hoitamassa alakertaa. Sekä silloin, kun M12 asetetaan kyljelleen lattialle lavamonitoriksi jolloin lattiapinta toimii akustisena tehostimena matalille taajuuksille ja tilanne on tasapainotettava vaimentamalla kaiuttimen omaa bassotoistoa.

Monitorikäyttöön liittyen kerrottakoon, että M10-, M12- ja M15-mallien koteloiden muotoilu on symmetrinen, joten kaappeja voi asetella pareiksi siten, että diskanttipillit sijoittuvat kaksikon ulompiin päätyihin. Tämä on käytännöllistä esimerkiksi silloin, kun solisti laulaa suuntakuvioltaan super-hertta-mik-kiin, joille on ominaista suuntakuviosta johtuva herkkyys myös suoraan mikrofonin takaa tulevalle äänelle. Koska superhertan suurin vaimennus on takaviistoon sivulle, kannattaa monitoripari asetella kevyesti auramaiseen muotoon ja mielellään niin, että diskantti puhaltaa mikrofonin ohi eikä ihan sitä kohden.

Erilaiset käyttötilanteet on huomioitu sijoittamalla koteloiden pohjaan kaksi erillistä koloa perinteiselle kaiutintelineelle – yksi kolo asemoi kaiuttimen pystysuoraan, toinen taas tilttaa kotelon automaattisesti hieman etukenoon, jolloin estradilla tolpan nokkaan nostettu kaiutin kumartaa pikkuisen eturivin penkilläkin istuvien suuntaan. Ripustus taas on huomioitu sijoittamalla kotelon kumpaankin päätyyn kolme kymppimillistä kierrettä silmukkapulteille.

Roudauskin on huomioitu suunnitteluvaiheessa esimerkillisesti ja jämerien kylkikahvojen lisäksi yläkerran kaapista saa napakan otteen myös päällylevyn muodostamasta lipasta.

M15B -sub bass antaa ykevää pohjaa

Milanin pienempi bassokaappi, M15B, ei sekään ole varsinaisesti mikään pikkuruinen. Massaa sillä on 37 kiloa ja vaikka takareunaan sijoitetuista kahvoista saa tukevan otteen, niin taakka jää väistämättä melko etäälle vartalosta. Pakettiin sisältyy kuitenkin neljä isoa ja jämerää pyörää, joille on kaapin takalaidassa valmiiksi pultitkin paikoillaan. Jos keikkarutiiniin sisältyy jatkuvasti roudaamista tasamaastossa, suosittelen ruuvaamaan pyörät sijoilleen.

Audiopuolella bassokaapissa on omat tulonsa kummallekin stereokanavalle ja samat täyden kaistan signaalit saa sellaisenaan eteenpäin yläkaapeille thru-liitäntöjen kautta.

Testisetin tavoin kytkettynä M15B summaa itselleen tulosignaaleista pelkän bassokaistan sisältävän monosignaalin. Kahdella sub bass -kaiuttimella kävisi luonnollisesti päinsä myös alarekisterin toistaminen stereona.

Tasonsäätimellä asetetaan bassokaistan yleisvoimakkuus ja sen lisäksi tarjolla on kytkimellä päälle napsautettava kuuden desibelin tehostus, joka voidaan kohdistaa 40–90 Hz:n haarukassa haluttuun kohtaan.

Vaikutuskäyrän Q-arvo on tasan yksi, eli kyseessä on verraten loiva kumpu, jolla toimintaa voi passata esitystilan ja käyttötavan mukaan.

Asiaa, asiaa

Turbosound Milan vakuuttaa ammattimaisuudellaan. Kaikki on käytön kannalta selkeätä ja tarkoituksenmukaista, eikä minkäänlaisia hörhelöitä ole ympätty mukaan. Yksi hieman ylellisempi mukavuuslisä toiminnoista löytyy, eikä sitäkään kyllä voi pitää mitenkään turhanpäiväisenä ominaisuutena. Etulaidan sininen logo on nimittäin valaistua mallia ja sille on takalaidassa oma kolmiasentoinen kytkimensä. Täyden pimennyksen tai käyttövirran päälläoloa osoittavan staattisen hohteen vaihtoehtona on vahvistimen limitterin aktiivisuutta miellyttävän loivaliikkeisesti ilmaiseva dynaaminen valaisu. Sitä katsellessa kiinnittyy huomio prosessorin fiksuuteen: limitterin toiminta näkyy muttei kuulu. Ja käyttötilanteesta riippuen kytkimen kaikille kolmelle asennolle löytyy kyllä perusteensa.

Soinniltaan Milan-setti on yhtä onnistunut kuin fyysisen toteutuksensakin osalta. Alakerta on täsmällinen, keskialue täyteläisyydessään selkeä ja yläkerta hienostuneella tavalla erotteleva ja tasainen. Nämä kaiuttimet kuuluvatkin siihen kategoriaan, jossa akustiset soittimet toistuvat omaa akustista luonnettaan menettämättä, laulu soi miellyttävästi ja miksauksen pienistäkin detaljeista kaikuja myöten pääsee nauttimaan – jos vain olot muuten sallivat. Ja jos jokin asia lähtömateriaalissa ei ole kunnossa, niin sekin kyllä sitten paljastuu, armotta.

M12 soi yksinäänkin komeasti eikä 12-tuumainen jää bassotoistoltaankaan heppoiseksi – sillä varauksella, että kyseessä ei luonnollisestikaan ole varsinainen rock-rumpalin kulmamonitoriksi tarkoitettu malli. Tolkun voluumilla myös alakerta toistuu silti tanakasti ja äänen kaikkinainen selkeys ja tasaisuus ovat plussaa myös monitorikäytössä.


Turbosound Milan

Aktiivi-PA

M12
• kaiuttimet: 12" & 1"
• toistoalue: 50–18 000 Hz (+/-3 dB)
• maksimiäänenpaine hetkellisesti: 128 dB SPL
• vahvistinten nimellistehot: 1000 W & 100 W
• hinta: 599 e

M15B
• kaiutin: 15"
• toistoalue 45–100 Hz (+/-3 dB)
• maksimiäänenpaine hetkellisesti: 134 dB SPL
• vahvistinten nimellistehot: 2 200 W
• hinta: 949 e

Lisätiedot: Bright Sales & Distribution Oy
 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 6/2014. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa. 

Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

26.06.2016
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy