Nayteikkuna

Yamaha HW3 Crosstown – kevyesti keikalle!

HW3 on aikamoinen hattutemppu: yhteen kevyesti kulkevaan laukkuun sujahtaa koko perussetti eli telineet virvelille, mhihatille ja kahdelle symbaalille.
Näiden lisäksi laukkuun jää vielä tilaa rumpupenkille ja bassaripedaalille.

 

Keveyttä rakenteeseen tuo alumiini, josta valmistettujen telineiden kolmijalkaan on saatu riittävä lujuus yksinkertaisella ja tehokkaalla idealla – profiloimalla metalli voimakkaasti U:n muotoon. Jalkoihin saranoidut tukiputket vieläpä loksahtavat kuljetusasennossa näppärästi U-profiilin sisään, mikä pienentää telineen laukussa haukkaamaa tilaa entisestään.

Kaikkiaan HW3:n kiristysmekanismit vaikuttavat luotettavilta, telineet sujahtavat helposti haluttuihin korkeuksiin ja porrastettuihin asentoihin – ja takaisin. Uudesta minikokoisesta siipiruuvimallista saa hyvin otteen vaikkei se olekaan koolla pilattu.

Onneksi telineiden säädöistä ja ulottuvuuksista ei ole keveyden tähden lähdetty tinkimään: peltitelineet ovat kolmiosaisia, ja haikkaständissäkin on korkeutta riittämiin. Jaloissa on alustaansa tarraavat kumitatit, jotka pitävät telineistön luotettavasti paikoillaan.

Näppärä idea on sekin, että esimerkiksi peltejään matalalla pitävä voi lyhentää symbaalitelineen kaksiosaiseksi ja keventää sitä siis entisestään. Varresta voi näet kätevästi poistaa keskiputken kokonaan, siirtämällä sen yläpäässä olevan nylonholkin yhtä pykälää alempaan liitokseen.

Yhteensopivuuttakin on ajateltu. Kaikkien liitoksien halkaisijat ovat vakiokokoa, joten tarvittaessa HW3:n kevyeen runkoon voi yhdistellä puominpätkää sun muuta lisäosaa muista normisarjoista.

 

Pannaanko pakettiin?

Yamahan HW3 on varmasti kevyin käsiin osunut telinemalli. Virveliteline (SS3) ja suorat peltitelineet (CS3) painavat puolitoista kiloa, haitsuteline (HHS3) reilut pari. Jokaiselle on vielä oma pehmopussinsa, joissa ne eivät kuljetuksessa kolhi toisiaan. Telineillä on painoa puolet tai vain kolmannes vastaavan terästelineen painosta, ja yhteen laukkuun pakattu HW3-satsi painaa alle kahdeksan kiloa.

Vaikka HW3-telineitä ei voi missään nimessä haukkua huteriksi, ne ovat keskimäärin paljon kevyempiä kuin rummut ja symbaalit, joita ne kannattelevat – on selvää, etteivät ne voi tukevuudeltaan pärjätä kookkailla tuplajaloilla varustetuille terästelineille. Ainakin kovaan mättöön ja isoihin, paksuihin ride-pelteihin tottuneen rumpalin täytyykin punnita minkälaisen kompromissin on valmis tekemään soittomukavuuden ja kätevän roudattavuuden välillä.

Toinen asia on sitten HW3-ständien ulkonäkö, joka vaatii tottumista ja jakaa taatusti mielipiteitä. Ainakin hiekkapuhallettu pinta on käytännöllinen – se hylkii hikisiä, rasvaisia sormenjälkiä ja kestänee kulutusta alumiinirungossa paremmin kuin perinteinen kromaus.

HW3-sarjan kelpoisuutta vaihteleviin tarpeisiin helpottaa tuntuvasti se, että telineitä saa myös yksitellen.

 

 

Yamaha HW3

Telinesetti rummuille

• virveli- ja haitsuteline
• 2 symbaalitelinettä
• laukku
• hinta 375 euroa

Lisätiedot: F-Musiikki

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 5/2019. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.

 
12.12.2020
|
Teksti ja kuva: Tommi Saarela
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy