Nayteikkuna

Yamaha Live Custom Hybrid Oak – jotain uutta!

Yamaha on aina ollut uuden rumpu-teknologian vahvimpia innovaattoreita. Live Custom Hybrid Oak jatkaa valmistajan modernia linjaa monessa suhteessa.

 

Fyysinen ensituntuma Live Custom -mallistoon lisätyn Hybrid Oak -satsin rumpuja laatikoista nosteltaessa on, että nyt on näpeissä raskasta kamaa. Ei toki painavinta mitä on vuosien varrella tullut nosteltua, mutta varsin jämäkkää kuitenkin. Tarkistusmittauksissa tomien runkovahvuudeksi paljastuukin seitsemän ja bassorummun jopa yhdeksän millimetriä, eli paksummissa mitoissa ollaan kuin keskimäärin. Toki pitää muistaa niin tässä kuin rummustoissa yleensäkin, että runkoihin kiinnitetyllä raudalla on kokonaispainoon suurempi vaikutus kuin niihin käytetyllä puutavaralla.

 

 

Yamahan Hybrid Oak -rummuston Charcoal Sunburst -pintaviimeistely on saatu aikaan vanhalla japanilaisella ”uzukuri”-menetelmällä, jossa puun syykuvioita korostetaan hiomalla ja maalaamalla, jolloin pinnasta tulee kauniin kolmiulotteinen.
 

Se ”hybridi” rummuston mallinimessä tulee muuten siitä, että rungot eivät ole pelkkää puuta, vaan tammiviilujen keskellä on yksi soiro orgaanista, tiheää fenolimuovia, jonka tavoitteena on lisätä dynamiikkaa ja selkeyttä sekä korostaa iskevyyttä. Ja ehkä tässä harvinaisessa ratkaisussa on vähän kyse myös runkorakenteen mekaanisesta vahvistamisesta.

 

Bassarille painoa

Testisetin bassorummussa oli kyseistä settiä Suomen-klinikallaan käyttäneen Derrick McKenzien (Jamiroquai) jäljiltä Aquarianin potkukalvo, jossa on vaahtomuovia, pahvia, liimaa ja sun muuta fylliä enemmän kuin laki sallii. Sen kanssa soundi oli vähän tukkoinen, eikä rumpu tuntunut vastaavan ennakko-odotuksia tammibassarilta odotetusta eloisasta puhinasta. No, pulma oli nopeasti korjattu: tilalle tehtaan ensiasennusta vastaava Remon kirkas PS3, ja oltiin heti lähempänä bassarin ympärille kasatuista tomeista kantautuvaa syvää, mutta napakkaa sointikuvaa.

Hybrid Oakin bassorummun sisäpuolella virityspesien kiinnitysruuvien kohdalla on jännät lisäpainot – kuin toiset lugit mutta väärällä puolella runkoa – joiden tehtävänä on korostaa matalia ja keskitaajuuksia sekä tuottaa sointiin lisää ytyä.

Bassarin jalkojen kulma ei ole säädettävissä, vaan ne asettuvat tehtaalla päätettyyn etunojaan. Rummun etureunan etäisyyttä lattiasta voi toki tarpeen mukaan säätää teleskooppivarsien avulla.

Ja edelleen rautaratkaisuista puheen ollen, Hybrid Oakissa etutomien teline kiinnitetään reilusti bassariin, niin kuin Yamahalla onkin jo pitkään taas tapana ollut. Tähän telinemalliin voi kiinnittää kahden tomin kaveriksi vielä symbaaliständin vaikka splashia varten – eiköhän sillä kamamäärällä ala jo bassari pysyä aloillaan ilman piikkejäkin.

Tomien pidikkeiden kiinnitys on myös rohkeasti rumpujen kyljissä eikä vanteessa tai viritystapeissa, mitä pidettiin pitkään ainoana sallittuna ratkaisuna. Kolmella joustoliitoksella kannakkeeseen kiinnittyvä uuden sukupolven YESS III -ripustus vaikutti antavan etutomeille sen verran liikkumavaraa kuin on tarvis. Kyseisen ripustuksen luvataan vähentävän ripustuksesta johtuvaa akustista vaimentumaa yhä paremmin, sillä sen pitäisi päästää runko värähtelemään aiempaa vapaammin, mikä tietysti tuo rummun luonnollista sointia enemmän esiin, ja lisää volyymiakin.

 

Uusia patentteja

Hybrid Oakin tomeissa on asennuskalvoina resonanssipuolella Remon kirkkaat Ambassadorit ja lyöntipuolella kirkkaat Emperorit, mikä vaikutti nappivalinnalta näihin rumpuihin. Yleisesti ottaen tomien sointi oli uusilla Emperoreilla yllättävänkin kirkas ja kantava, mutta samalla varsin yleispätevän studiokelpoisesti lätisevä. Jos kaipaa tomeihin modernin sijaan enemmän vanhakantaista, suoraa ja laulavaa sointia, sitä saa helposti vaihtamalla lyöntipuolelle paksujen kirkkaiden tilalle vaikkapa ohuet ja karheat Ambassadorit ja lisäämällä kalvoihin kireyt-tä kierroksen pari.

Kaikissa Hybrid Oak -rummuissa on tyylikkäät, savukromiin sävytetyt virityspesät, jotka väriään lukuun ottamatta muistuttavat Yamahan kiitellystä Absolute-mallistosta tuttuja siroja ja varmatoimisia, vain yhdellä ruuvilla runkoon kiinnittyviä malleja. Täsmällisesti toimivat virityspesät ruuveineen olivat hyvässä voitelussa, ja kalvojen virittäminen niin ylös kuin alas silkkaa juhlaa.

Venttiilin paikka on Hybrid Oak -rummuissa mietitty uusiksi. Se on kaikissa rummuissa rungon päässä, lähellä vannetta. Bassorummuissa venttiili on soittokalvon mutta tomeissa resonanssikalvon puolella. Olisi kiintoisaa tietää, mistä ero johtuu – varmaankin sille on hyvä peruste.

Vaikutelma materiaaliltaan ja valmistustavaltaan muun setin kanssa yhtäläisestä, napakasti toimivalla mattokoneistolla varustetusta virvelistä oli erittäin positiivinen. Virvelin läpitunkevuutta ja lämpöä yhdistelevä sointi kuten käyttäytyminenkin olivat hyvin linjassa koko setin kanssa. Virityspesien sävyiset tummat, jämäkät teräsvanteet tuntuvat reunaiskuissa hyviltä, ja lisäävät soundiin vielä vähän lisää ytyä.

Kaikissa setin rummuissa käytettyä 45-asteista viistettä on harjaltaan vahvasti pyöristetty, mikä saattaa osittain johtua käytetyn puulajin lujuusominaisuuksista. Sisäkyllästeenä käytetty musta mattamaali tuottaa kirkkaiden soittokalvojen läpi rummuille poikkeuksellisen visuaalisen ilmeen.

 

Tuoretta näköä ja sointia

Hybrid Oak -rummustot kootaan käyttäjän tarpeiden mukaan viiden bassarin, viiden etutomin ja kolmen lattiatomin valikoimasta. Suosituimmasta 22-tuumaisesta bassarikoosta on valittavana 18 tuumaa ja 16 tuumaa syvät mallit. Testiä kirjoitettaessa virveleitä oli vain yksi 5,5 tuumaa syvä vaihtoehto.

 

Kokeiltu Hybrid Oak -setti sijoittuu ammattirummustoissa samaan noin neljän tonnin hintaluokkaan esimerkiksi Yamahan uusien Recording Customien kanssa. Edellisestä poiketen ulkoisesti erikoista Hybrid Oakissa on pintaviimeistely, joka noudattelee vanhaa japanilaista ”uzukuri”-koristelutekniikkaa. Siinä pinnassa näkyvien puunsyiden pehmeitä alueita hiotaan, runkoa maalataan ohuesti ja hiotaan uudestaan ennen lopullista pintakäsittelyä. Näin tammen poikkeuksellinen syykuvio saadaan nostettua esiin kauniin kolmiulotteisena. Vaativalla, suurelta osin käsityönä tapahtuvalla pintakäsittelyllä lienee ollut osuutta setin korkeahkoon hintaan.

Ulkopintoja oli testin aikoihin tarjolla viisi, joista neljän ”burst”-tyyppisen pinnan jatkeeksi esitelty ”Natural” erottuu sekin kilpailevien merkkien norminaturaalien rumpujen joukosta jo uzukuri-hiontansa takia.

Jos budjetti suinkin antaa periksi, kokeilun perusteella Yamahan Live Custom -sarjan moderni ja raikas Hybrid Oak -rummusto vaikuttaa varmalta valinnalta varsin moneen musiikilliseen yhteyteen, tyylilajiin ja soittoympäristöön. Ja vaikka setin nimeen onkin ympätty ”Live”, kyllä tällä paketilla homma hoituu studiossa ihan siinä kuin keikallakin.

 

 

Yamaha Live Custom Hybrid Oak

Moderni ammattirummusto

• 22" × 18" bassorumpu 1575 e

• 10" × 7", 12" × 8", 16" × 15" tomit 1780 e

• 14" × 5,5" virveli 630 e

Lisätiedot: F-Musiikki

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 4/2019. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.

 

08.08.2020
|
Tommi Saarela
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy