Bruce Springsteen, High Hopes – 2000-luvun vahvaa satoa

Image

Bruce Springsteenin seitsemän ensimmäistä studiolevyä muodostavat laulunkirjoittajan vision kirkastumista peilaavan kovatasoisen sarjan. Tältä ajanjaksolta on peräisin myös muille artisteille annettuja hyviä Springsteen-kappaleita (esimerkiksi ”Because The Night” ja ”Fire”.)

Uuden ”High Hopes”-levyn motiivi taas on ollut tuoda esiin hänen 2000-luvulla kirjoittamiaan lauluja, jotka eivät ole vielä päätyneet studiolevyille. Se eroaa edeltäjistään myös siinä mielessä, että mukana taitaa olla ensimmäistä kertaa muutama cover-kappale.
Tunnelma on raikas, eikä Bush-valtakauden negatiivinen ilmapiiri ja sen aiheuttama ahdistus enää heijastu laulujen teksteihin samassa määrin kuin joillain taannoisilla levyillä. Myöskään CD-ajan Springsteen-levyjä silloin tällöin himmentäneeseen piirteeseen, liian suureen kappalemäärään en huomaa havahtuvani.
2000-luvun alusta lähtien Springsteen levyt ovat olleet jälleen pitkälti E-Street Bandin soittamia, mutta niiden tuottajat uudempia kasvoja (Brendan O´Brien, Ron Aniello). Näin Springsteen-soundia on pystytty ajanmukaistamaan, mutta tavalla joka ei ole uhrannut sen perusluonnetta.
Nytkin mukana on esimerkiksi jonkin verran luuppeja ja laulusoundin filtteröintiä, mutta näitä tehokeinoja käytetään niukasti; pääpaino on luonnollisessa bändisoundissa. Yksi uudistava tekijä tällä levyllä on kitarassa vieraileva Tom Morello (Rage Against The Machine), jonka metallimusiikista periytyvä tyyli istuu yllättävän hyvin E-Street Bandin soundiin.
Kappalemateriaali vaihtelee selkeistä 1960-luvun The Byrds-vaikutteista (”This Is Your Sword”) modernilla rock-soundilla höystetyyn gansterikuvaukseen (”Harry´s Place”), unohtamatta akustisiakaan sävyjä.
Morellon rooli kitarasolistina on vahva, ja esimerkiksi 2000-luvun merkittävin uusi Springsteen-kappale ”American Skin (41 Shots)” saa hyvän modernin tulkinnan. Ehkä parhaiten itselleni kolahtaa kuitenkin kaunis ”The Wall”, joka vie kuulijan paitsi tekijänsä nuoruusmuistoihin New Jerseyn Ashbury Parkiin, myös hänen usein käsittelemän amerikkalaisen trauman, Vietnamin sodan varjoihin.

Bruce Springsteen: ”High Hopes” (Sony, 2014)