Huomenna alkavien NAMM 2025 -messujen alla Cranborne julkisti käänteentekeväksi mainostamansa kompressori-limitterin.
Tiedotteen mukaan Cranborne Brick Lanen ytimenä on vallankumoukselliseksi kuvailtu Modal PWM -tekniikka (Pulse Width Modulation), jonka ansiosta signaalia kyetään kompressoimaan kuudella hyvin erilaisella tavalla.
Näistä Velvet jäljittelee vanhaa Vari-Mu-kompressoria ja höystää ääntä samantyyppisellä harmonisella säröllä, jota vahvistinputket tyypillisesti tuottavat.
Float puolestaan seurailee opto-elektronisen kompressorin tyyliä kohtuullisen värittymättömäksi kuvatulla soundillaan sekä aaltomaisen loivasti reagoivilla toiminta-ajoillaan.
Smash toimittaa nimensä mukaisesti agressiivista ja nopeasti reagoivaa dynamiikan rutistusta, ja sen esikuvana on ollut FET-kytkennällä toimiva kompressorityyppi.
Tame on suunniteltu transienttien nopeaan ja pikkutarkkaan kesyttämiseen ilman merkittävää äänen värittymistä.
Master buss -kompressorin tapaan toimiva Glue liimaa Cranbornen mukaan miksauksen eri osaset yhteen "lempeällä otteella".
Viimeisenä listalla on Polish, jossa kompressiota ohjaa look-ahead-tyyppinen avainsignaalin seuranta. Tämä vaihtoehto tarjoaa joukon puhtaimman ja nopeimman analogisen limitoinnin ja se soveltuu valmistajan mukaan masterointikäyttöön.
Cranborne tähdentää, että näiden kuuden eri kompressiotyypin eli toimintamoodin kohdalla ei ole kyse pelkästä toiminta-aikojen tai kompressiosuhteiden erilaisten asetusten tuottamista eroista, vaan keskenään täysin erityyppisistä toimintaperiaatteista.
Moodin valintaan on moduulin etulaidassa pikkuinen vipukytkin ja jokaisen valinnan myötä muuttuvat myös esimerkiksi kompressiosuhteen ja toiminta-aikojen säätimien skaalaus, sekä niin sanottu knee-asetus eli neutraalista tilasta kompressioon siirtymisen jyrkkyys.
Samaisella vipukytkimellä valitaan myös side chain -signaalin ylipäästösuotimen rajataajuus silloin, kun halutaan estää liian paljon bassotaajuuksien perusteella ohjautuva kompressio.
Sress-säätimellä puolestaan käyttäjä pääsee vaikuttamaan soinnin harmoniseen sisältöön, ja Cranbornen mukaan tämäkin säädin muuttaa toimintaansa moodista toiseen siirryttäessä.
Esimerkiksi Velvet-moodissa miedosti signaalia lämmittävä putkisärön kaltainen mauste onkin Smash-kompressiossa transientin armotta liiskaava tekijä.
Jokaisessa toimintamoodissa Stress-säätimellä on oma roolinsa, johon perehtymällä kyseistä kompressiotavasta saa irti eniten hyötyä ja ominaisuuksia.
Lisätiedot: Intersonic