Yrjö-palkittu jazzmuusikko Kari Ikonen maalailee 30-vuotisen uransa ensimmäisellä soolopianolevyllään maukkaita tunnelmia fyygelillä ja sen preparoinneilla. Ikosen levy on nimetty hänen suosikkimaalarinsa, Vasili Kandinskin, omista teoksistaan tekemän kategorioinnin mukaisesti. Kandinski jakoi työnsä impressioihin, improvisaatioihin ja kompositioihin.
Impressioita ovat muun muassa arabialaisen musiikin maqameista innoituksen saaneet Maqtu’ah ja Taqsim sekä japanaisesta Nijukumoiyoshi-asteikosta innoituksen saanut kappale Koto, jossa Ikonen on preparoinut fyygelin kuulostamaan kotolta.
Ikonen on kehittänyt maqiano-nimisen preparoinnnin, jonka avulla Ikonen pystyy loihtimaan flyygelistä mikrointervalleja. Maqianon luomista mahdollisuuksista voi nauttia edellä mainituissa kappaleissa Maqtu’ah ja Taqsim.
Ikonen äänitti levyn itse kotonaan Steinway & Sons B211 -flyygelillään. Rajoitettu käytettävissä oleva äänitysaika loi raameja työn etenemiselle. Äänitteen on miksannut Johannes Lundberg Studio Epidemin:ssä, Gothenburgissa. Masteroinnin on suorittanut Hans-Jörg Maucksch Pauler Acoustics:lla, Saksassa.
Levyn soundit kuulostavat hyviltä. Preparoidut soundit ovat mielenkiintoisia, ja flyygelin soundi ihan paljaaltaankin on pehmeän kuulaan napakka. Tilasointi on juuri sopia: ei liian iso tuntu, mutta lisää kaikua ei jää kaipaamaankaan.
Fyysisen levyn kannet ovat nekin tyylikkäät: kannessa komeilee kuva Kandinskyn Blue-teoksesta, josta kuullaan äänitteellä myös Ikosen soittama impressio. Sisäkannessa Ikonen kertoo levyn taustoista ja biiseistä.
Ikosen ensimmäinen pianosooloäänite on oikein maukas äänikaramelli täynnä eksotiikkaa ja Ikosen taiteilijahenkeä. Tämä tulee kulumaan levylautasellani.
Kari Ikonen: “Impressions, improvisations and compositions” (Ozella Music, 2020)