Arturian True Analog Emulation -mallinnukseen perustuva V Collection on edennyt kuudenteen versioonsa ja tarjoaa uutena piirteenä neljä kokonaan uutta virtuaalista soitinmallia, jotka ovat Buchla Easel V, DX7 V, Clavinet V ja CMI V.
Fantastiseksi nelikoksi nimetyn lisäyksen myötä V Collection sisältää täyden ventin verran eli 21 erilaista virtuaalisyntikkaa, jotka toisintavat historian merkkipaaluja niin käyttöliittymien ulkoasun kuin synteesitavan ja soundienkin osalta.
Buchla Easel on alkujaan 1973 esitelty ja hieman erikoisempi analoginen syntetisoija, jota nykyisin myös valmistetaan re-issue-versiona.
Arturia lupaa neliäänisen virtuaaliversionsa toimivan tismalleen esikuvan tavoin ja lisäksi sen evästeenä on Arturian oma Gravity-ohjain, jonka X/Y-koordinaatistossa liikkumalla voi kontrolloida eri modulaattoreita samanaikaisesti.
Yamahan DX7 ei syvällisiä esittelyitä kaipaa, sillä tiedossa on, että tämä soitin muutti 80-luvulla syntikkamaailmaa ja sen soundeja kertaheitolla ja rajusti.
Arturian mallinnos tarjoaa kuuden operaattorin FM-synteesin valmistajan mukaan helpommin lähestyttävällä käyttöliittymällä, sekä modulaatio-matriisilla, kustomoitavilla verhokäyrillä, lisäaaltomuodoilla ja toisella LFOlla höystettynä. Lisäksi mallinnokseen sisältyvät alkuperäisestä poiketen efektiosasto ja arpeggio-automatiikka.
Hohnerin alkuperäinen Clavinet on soinut luvuttomilla tallenteilla aina 60-luvun puolivälistä alkaen ja niinpä sen perkussiivinen soundi on tuttuakin tutumpi genressä kuin genressä.
Tässäkin kohden Arturialta todetaan, että alkuperäisen soittimen ominaispiirteet on vangittu mallinnustekniikalla ja sitten on jatkettu vielä askel pitemmälle. Mukana paketissa on erilaisia klassikkovahvistimien ja efektien emulointeja, joilla Clavinetin perussoundia voi jalostaa soittimelle tyypillisin keinoin.
Fairlight CMI taas esiteltiin 1979 ja sekin kuuluu omalla tavallaan soundi- ja musiikkituotannon suuriin uudistajiin.
Arturian mallinnos tarjoaa alkuperäisen tavoin 10 multitimbraalia ja polyfonista slottia soundien koostamiseen, realiaikaisen aaltomuotoeditoinnin, efektipaletin sekä sekvensserin.
Ja kermaksi kakun päälle upouuden Spectral-toiminnon, jolla voi skannata ja miksata audioleikkeitä omia wave table -soundeja varten.
V Collection 6 sisältää myös kaksi isoa päivitystä aiemmin jo pakettiin kuuluneisiin soittimiin.
Analog Lab 3 on koko V Collection -soittimiston hallintaan ja soundien arkistointiin keskittyvä käyttöliittymä, jolla syntikkakokoelman saa valmistajan mukaan kätevästi haltuun ja jonka ansiosta juuri sen oikean soundin metsästäminen 6000 presetin joukosta käy näppärästi.
Piano V 2 puolestaan on saanut matkaansa kolme uutta pianomallinnosta virtuaalisten mikrofonien asemointivaihtoehtoineen, ekvalisaattoreineen, stereo-efekteineen ja soittimeen integroituine kompressoreineen.
Arturialta kerrotaan, että V Collection 6:n muutkin virtuaali-instrumentit on käyty läpi ja niihin on jokaiseen tehty erinäisiä pienempiä ja isompia parannuksia, joilla niin käytettävyys kuin soundipuoli ovat aiempaakin ehompia.
Edellä esiteltyjen lisäksi pakettiin kuuluvat Synclavier V, B-3 V, Stage-73 V, Farfisa V, Mini V, Matrix-12 V, Solina V, SEM V, Wurli V, Jup-8 V, ARP 2600 V, CS-80 V, Prophet V, VOX Continental V, sekä Modular V.
Lisätiedot: EM Nordic