Moni pikkustudion isäntä tai omaa työhuonettaan kalustava on päätynyt kokoamaan eri valmistajien prosessoreista juuri omien tarpeidensa mukaisen kompaktin pakillisen työkaluja. Tähän tarkoitukseen alunperin Apin kehittämä 500-sarjan speksi on kätevä ja runsaasti vaihtoehtoja tarjoava formu, semminkin kun nyt myös Dbx valmistaa siihen sopivia laitteita.
Merkkiuskollisia asiakkaitaan ajatellen Dbx on tuonut viiden klassikkomalliin perustuvan prosessorin ohella myyntiin myös PowerRack-telakan, jossa on tilaa kahdeksalle 500-sarjan moduulille.
PowerRack tarjoaa moduuleille tukevan metallisen koteloinnin, ja paketti haukkaa pajan laiteräkistä kolmen yksikön verran.
Jokaiselle moduulillle on balansoitujen XLR-tulojen ja -lähtöjen lisäksi myös balansoimattomat jakkiliitännät. Käyttövirtaa emokehikko antaa 350 mA per moduuli, ja phantom-syöttö löytyy tarvittaessa kytkimen takaa.
Moduuleiden keskinäisen järjestyksen voi sommitella räkin sisäisillä kytkennöillä ja digitaalisesti ohjattavat reititykset pysyvät PowerRackin muistissa virran katkaisun aikanakin.
Dbx:n varsinainen moduulisaraja käsittää tässä vaiheessa viisi mallia, jotka ovat 560A (kompressori/limitteri), 530 (parametrinen korjain), 580 (mikrofonivahvistin), 520 (de-esser) sekä 510 (sub-harmonia-prosessori).
Kompressori/limitteri 560A tarjoaa manuaaliset säädettävän kynnystason (threshold), kompressiosuhteen (ratio) ja lähtövahvistuksen (output gain).
Kompression tyylilajiksi voi valita Dbx:n patentoiman ja loivasti toimivan OverEasy-moodin, tai jyrkemmän hard knee -vaihtoehdon.
560A tarjoaa poikkeuksellisen laajan kompressiosuhteen säädön, sillä valittavana on joko perinteinen (1:1 – ∞:1), tai Infinity+ -valinnan takaa löytyvä negatiivinen (1:1 – -1:1) suhde.
Toimintaa ilmentää pylväsmittaristo, joka näyttää valinnan mukaisesti kompression määrän ohessa joko tulo- tai lähtösignaalin tasoa. Näyttö perustuu RMS-tason mittaamiseen.
Perinteikkääseen dbx 905-malliin perustuva 530 Parametric EQ on kolmialueinen parametrikorjain, jonka basso- ja diskanttiyksiköt voidaan valita toimimaan joko hylly- tai kellokäyrällä. Jokaisella kaistalla on oma Q-arvo säätönsä kaistanleveyden muokkaamiseksi.
Mikrofonivahvistimeksi uuteen mallistoon Dbx on tuonut 580 Mic Pre:n, jota valmistaja itse luonnehtii erittäin vähäkohinaiseksi, läpikuultavaksi ja tarkaksi. Vahvistusta löytyy enimmillään 60 dB ja moduuli huolii mikrofonisyötteen vaihtoehtona myös linjatason signaalin.
Gain-säätö, bassoleikkuri ja polariteetin kääntö ovat tyypillisiä tällaisen työkalun teriä, mutta sävyyn vaikuttavat High Detail ja Low Detail Eq ovatkin sitten hieman eksoottisempia säätöjä. Messuilla valmistaja ei edes vielä paljastanut niiden tarkempaa toimintaa, joten hankimme lisätietoa kenties sitten käytännön kokeilun kautta.
S-sihahdusten taltuttamiseen suunniteltu 520 De-Esser on Dbx:n mukaan huomattavan tehokas työkalu kyseiseen puuhaan, ja sen juuret juontavat 902-malliin.
Toiminta kohdistetaan 800 – 8 000 Hz:n välille yhdellä säädöllä ja toisella sitten määritellään sopiva vaimennus 0 – 20 dB:n haarukassa. Laite havainnollistaa vaimennuksen myös visuaalisesti mittarillaan.
Tuhdimpaa bassoa kaipaavalle on mallistoon sisällytetty 510 Sub Harmonic Synth, jonka luvataan tuottavan syvää ja vahvaa pohjaa oktaavin verran alkuperäisen materiaalin alapuolelle. Synteettisen basson voimakkuus, matalan rekisterin yleistaso ja taajuusalueen rajaus kuuluvat säädettäviin parametreihin.
Kauppoihin Dbx:n uutta 500-sarjaa odotellaan loppukesän tai alkusyksyn paikkeilla.
Lisätiedot: Studiotec Pro Audio