Ruotsalaisavalmistajan aiemmatkin mallit ovat ammentaneet vahvoja vaikutteita firman omasta historiasta, mutta tuoreet Condor-kitarat vievät nostalgian vieläkin pitemmälle.
Hagströn esitteli Condor-mallin 1963 ja alkuperäisiä 60-luvun soittimia liikkuu yhä markkinoilla harvakseltaan varsin mellevään hintaan. Condor poikkesi tehtaan mallistosta ulkomuotonsa lisäksi myös rakenteeltaan, sillä se oli Impala-mallin ohessa ainoa Hagström, jossa kaula liitettiin runkoon liimaamalla eikä ruuvaamalla.
Condorin nimi vaihdettiin aikoinaan Amerikan markkinoille Corvetteksi, jottei kitaraa sekoitettaisi saman nimiseen Gretcshin soittimeen. Nyt ovat pasmat kuitenkin järjestyksessä ja Condor oma itsensä mahonkirunkoon liimattua mahonkikaulaansa myöten. Ja kaulan sisältä löytyy Hagströmin tuttu H-kaularauta.
Tallella ovat tutun oloiset liukukytkimet mikrofonien valintaan ja äänensävyn esimuokkaukseen. Ainokainen potentiometri onkin voimakkuuden säätö.
Alnico 5 -magneetein tehdyt Retro-S-mikrofonit vastaavat Hagströmin mukaan alkuperäisiä ja samat sanat pätevät Tremar-vibrakampeen, mutta talla ja kielisilta ovat uudempaa designia.
Uutta ovat myös firman patentoimasta resinator-materiaalista valmistettu otelauta ja GrapTechin Tusq -satula, jonka leveydeksi ilmoitetaan 43 millimetriä.
Condoria valmistetaan mustalla kiiltolakkauksella viimeisteltynä sekä kolmena eri sunburst-versiona.
Alunperin Condor-kitaran lapa oli Fenderin Stratocasterista tuttua mallia, mutta nykyversio on lainannut linjansa Hagströmin omasta Condor-bassosta 1960-luvulta.
Lisätiedot: EM Nordic