Nayteikkuna

Manley Core - käsityönä Jenkkilästä!

Äänittäjille suunnattujen ylellisyystuotteiden valmistaja, Manley, toi hiljattain markkinoille etuvahvistimen, jonka varusteluun kuuluvat mm. erilliset kompressori ja limitteri, sekä ekvalisaattori. Manley julistaa omaavansa 25 vuoden kokemuksen studiolaitteiden suunnittelusta ja valmistamisesta joten ei ihme, että tässäkin yhdistelmälaitteessa on paljon tuttua.


Etuasteen alkuun Manley sijoittanut käsin käämityn, myymetalliin koteloidun oman muuntajansa. Varsinainen signaalin vahvistus hoidetaan A-luokassa toimivalla kytkennällä ja luonnollisestikin Manleyn kyseessä ollessa putkitekniikalla.
Phantom-virta ja tulosignaalin napaisuuden kääntö hoidetaan tarvittaessa kytkimillä, samoin 120 Hz:n rajataajuudella toimivan bassoleikkurin aktivointi.
Karkea tasosovitus mikrofoni- ja linjasignaaleille tehdään valintakytkimellä ja hienosäätö potentiometrillä.
Nimellisimpedanssiltaan 10 megaohmin instrumenttitulo etulaidassa perustuu Manley Slamin vastaavaan toimintoon ja kytkentä on toteutettu puolijohtein.

Kompressorissa hyödynnetään VoxBoxin dynamiikkapuristimessakin käytettyä ELOP-kytkentää ja melko tyypillisten säätöjen sijaan huomio kiinnittyy hieman erikoisempaan ratkaisuun: kompressori sijaitsee signaalipolulla ennen mikrofonivahvistinta, jota sen vuoksi on valmistajan mukaan käytännöllisesti katsottuna mahdotonta ajaa särölle.

Coren ekvalisaattori koostuu hyllytyyppisistä basso- ja diskanttisäätimistä sekä puoliparametrisesta keskialueen korjaimesta. Alakaistan rajataajuudeksi ilmoitetaan 80 Hz ja yläkaistan 12 kHz. Keskialueen voi kohdistaa 100–10 000 Hz:n haarukassa.

Limitteriksi Core on saanut matkaansa nopeasti reagoivan ”brick wall” -tyyppisen leikkurin, jonka kynnystasoa ja palautumisnopeutta voi säätää.
Komea viisarimittari osoittaa valinna mukaan joko kompressorin vaimennuksen määrää, tai joko mikrofonivahvistimen tai päälähdön signaalitasoa.

Coren takalevystä löytyvät balansoidut linja- ja mikrofonitulot, kompressorin ja etuasteen jälkeen haaroitettu direct out -lähtö, mikrofonivahvistimen ja ekvalisaattorin väliin sijoitettu inserttipiste, sekä balansoitu päälähtö.

Lisätiedot: F-Musiikki

23.04.2014
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy