Roland TR-8 – kasinollakasin paluu

Image

Rolandin TR-808 Rhythm Composer on tarkistamattoman lähteen mukaan maailman käytetyin rumpukone, jos mittarina ovat hitit joilla masiinan ääntä kuullaan. Aika ajoin keskustelupalstoilla käykin selväksi, että kyseinen analogiajan rumpukone on edelleen haluttua tavaraa ja valmistajaltakin on kärtetty tämän tästä autenttista uusiopainosta. Analogisen koneen uusiovalmistuksen Roland on torpannut päättäväisesti toteamalla, että yhtiö ”suunnittelee tulevaisuutta” eikä siis kopioi itseään. Tarkemmin kun pohtii, niin eiväthän nämä kaksi sulje pois toisiaan ja niinpä TR-808 palaakin nyt uudessa hahmossa, mukanaan myös TR-909.

Roland lupaa, että uusi TR-8 tuo kaikki esikuviensa toiminnalliset ominaisuudet nykyaikaisessa paketissa ja yhtä autenttisesti sen pitäisi toistaa alkuperäinen analoginen äänimaailma, nyt mallinnustekniikkaa hyväksi käyttäen. Lupauksen vakuudeksi Roland ilmaisee paiskineensa töitä tavoitteen eteen pakkomielteen omaisesti, mikä on johtanut mm. uuden ACB-mallinnusmenetelmän kehittämiseen. Kirjainyhdistelmä muodostuu sanoista Analog Circuit Behavior ja uuden menetelmän ansiosta on kuulemma pystytty analysoimaan ja sen jälkeen toistamaan virtuaalisesti TR-808:n sekä TR-909:n jokaisen soundin käyttäytyminen yksittäisenä soivana äänenä sekä samanaikaisesti muiden soivien äänten kanssa syntyvänä summana. Samalla äänten sointiväriin ja käyttäytymiseen vaikuttavat säädöt on voitu viilata alkuperäisen mukaisiksi, joskin on huomattava, että TR-8 on uuden polven rumpukone ja kykenee tarjoamaan myös nykyaikaisia lisäherkkuja. Uutukaisessa on esimerkiksi jokaisen instrumenttisoundin trimmaukseen erikseen omat Tune- ja Deacay-säätimensä, ja lisäksi bassorummun ja virvelin soundia voi justeerata Attack-, Snappy-, ja Comp-säätimillä.

TR-8  edustaa uutta aikaa muunkin kuin soundien syntytavan osalta. Tuttu 16 askeleen sekvensseri A- ja B-variaatioineen, perinteiset ohjelmointitavat ja säätimet muodostavat kyllä rungon, mutta sitä on sitten laajennuttu erilaisilla nykyaikaisilla toiminnoilla.
Esimerkiksi tempon asetus onnistuu suoraan painiketta napauttamalla (tap tempo), tai erityisesti tarkoitukseen nimikoidulla enkooderilla säätäen, ja kummassakin tapauksessa soiton svengi säädetään portaatta omalla namikallaan aina suorasta naputuksesta kolmimuunteisesti keinuvaan shuffleen.
Scatter-säädöllä taas voi lennossa manipuloida groovea muuten: sillä voi esimerkiksi kääntää kuvion takaperoiseksi, geitata soundeja, lyhentää koko kuviota ja varioida monin tavoin. Tarjolla on 10 erilaista Scatter-vispilää, joilla soppaa voi hämmentää.
Sekvenssin askelmäärää voi kasvattaa aina 32 asti ja valmiita kuvioita voi sekä kopioida että muunnella sattumanvaraisiksi. Myös fillailuun on aiempaa enemmän vaihtoehtoja.
Näyttö ja valaistut painikkeet tuovat nekin TR-8:n käyttöön aivan uudenlaista visuaalisuutta

TR-8 on osa Rolandin 2014 NAMM-messuilla lanseeraamaa AIRA-soitinperhettä, joka muodostaa kokonaisuutena täysin varustellun musiikin tuotantokeskuksen. Palaamme aiheeseen Petri Alangon johdolla vielä tämän vuoden puitteissa, kunhan sarjan kaikki ennakkoon ilmoitetut laitteet ovat saatavilla ja saamme koko kattaukseen testiin.

Lisätiedot: Roland Suomi