Allen & Heath CQ – fiksuja pikkumiksereitä

|
Image

Ensisijaisesti keikkakäyttöön suunnitellut mikserit soveltuvat myös studiohommiin. 

Uutuussarjan kolme eri mallia on porrastettu fiksusti hieman erilaisiin tarpeisiin ja tilanteisiin. Jokaista voi ohjata langattomasti mobiili-applikaatiolla ja kahta kosketusnäytöllä varustettua mallia myös suoraan mikserin omilla namikoilla. Se kolmas, CQ-20B, onkin sitten rakennettu lavarasian muotoon ja tottelee pelkästään etäohjausta.

Monokanavia on pienimmässä 10, kahdessa kookkaammassa mallissa puolestaan 16. Stereokanavia taas on kahdessa pienemmässä yksi kummassakin ja sarjan kookkaimmassa sitten tuplaten. Viimeksi mainitussa CQ-20B:ssä on vielä kaksi instrumenttitason tulojakkia kitaran tai basson suoraa kytkentää varten.

Jokaiseen malliin voi ajaa audiota stereofonisesti Bluetooth-yhteydellä, ja kahteen isoimpaan myös USB:n kautta. Kaikki osaavat hyödyntää massamuistia, ulkoista USB-kiintolevyä siinä missä SD-korttiakin.

Työskentelyyn langattoman verkon kautta pienin malli, CQ-12T, tarvitsee ulkoisen wifi-reitittimen, mutta kahdessa isommassa on oma lähetin/vastaanotin langatonta viestintää varten.
Kokeiltavana kävi sarjan keskimmäinen, CQ-18T, johon artikkelia kirjoitettaessa asensin 1.1.0-käyttöjärjestelmän.

Image

Analogisia liitäntöjä on kiitettävästi, eikä digipuolella jää köyhemmäksi. Wifikin toimii valinnaisesti joko 2,4 GHz:n tai 5 GHz:n alueella, ja kuljetuksen ajaksi lyhykäinen antenni käännetään pidikkeeseensä kansilevyn harjanteen suojaan.

 

Toimeen

Nämä mikserit on suunniteltu käyttäjälle, jolla ei välttämättä ole valtavan pitkää kokemusta audiotyöskentelystä. Apuja erilaisten valmiiksi sommiteltujen sapluunoiden muodossa onkin tarjolla, mutta kovin äkkinäiselle luonteelle haltuunotto voi silti olla haastava pala, koska pieniin laitteisiin on saatu mahdutettua aikamoiset määrät toimintoja asetuksineen. 
Kannattaakin pitää hollilla netistä ladattava käyttöopas, joka on verraten selkeästi laadittu ja jota pdf-muodossa on varsin näppärää selailla. Sanahaku nopeuttaa vastauksen löytämistä, vaikka joissain kohden oikean hakusanan keksiminen vaatiikiin kekseliäisyyttä. Esimerkiksi kanavien solo-kuuntelua opas ei käsittele sanalla solo, eikä perinteisillä PFL/AFL-nimikkeillä, vaan asia löytyy termillä ”Listen”. 

Mikä on tavallaan loogista ja mallaa hyvin yhteen sen kanssa, että kanavan solo-toiminto aktivoituu painamalla kuulokkeiden symbolia, eikä solo/pfl/afl-nappulaa. Ja koska miksereiden pääasiallinen käyttöympäristö on keikkatoiminta, Listen-komennon toimenkuva on rajattu ja vahinkojen mahdollisuus karsittu samalla minimiin. Varsinainen stereomiksaus ohjataan nimittäin aina keskeytymättä päälähdöistä PA:lle, ja Listen vaikuttaa vain kuulokekuunteluun.

Luureja taas voi olla käytössä kahdet, ja kumpaankin pääsee itsenäisesti valitsemaan, mitä signaalia niillä kuunnellaan. Vaihtoehtoina ovat kuusi aux-tyyppistä lähtöä (esimerkiksi monitorimiksausta varten), päämiksaus stereona tai mainittu Listen-valinta. Jos yhtään Listen-näppäintä ei kuitenkaan ole täpättynä, kuulokkeisiin ohjautuu oletusarvoisesti päämiksaus. Loppujen lopuksi siis aivan järkeenkäypä järjestely, omaperäinen vain.

CQ-miksereissä on neljä sisäistä efektiprosessoria, joille voi antaa omat tehtävänsä. Jokaisen myllyn voi erikseen määrittää myös joko aux-syötön taakse tai kytkeä jonkin tietyn kanavan inserttiin.

Virrat päälle laitettaessa mikseri avautuu tietolaitemaisesti kotivalikkoon ja ehdottaa QuickStart-proseeduuria ensisijaisena etenemistapana. Tarjouksen hyväksymällä pääsee valitsemaan eri tyyppisiin käyttötilanteisiin sommitelluista valmiista sapluunoista itselleen sopivimman. 

Esimerkiksi All Quick avaa käyttöön pelkistetyin ominaisuuksin toteutetun mikserin, jossa kanava-EQ:t toimivat kolmen kiinteän vaikutusalueen ja bassoleikkurin voimin (käyttöoppaan mukaan analogista ZED-sarjaa vastaavalla tavalla), ja kompressoria säädetään yhdellä nupilla.
All Complete sen sijaan avaa miksaajalle kaikki kanavat täysin varusteltuina, jolloin kanavakorjaimet ovat nelialueisia ja täysparametrisia, dynamiikkaprosessoritkin kaikilta osin yksityiskohtaisesti säädettävissä.

Hyviä tuloksia kohtuullisin ponnistuksin… All Quick -tasolla miksauksen saa aivan kelpo kuosiin, vaikka kokemusta ja taitoa ei olisikaan vielä kovin paljon.

Image

EasyEQ on nimensä mukaisesti helppo ja nopea. Yleissoinnin pikamuokkaukseen se on toimiva väline ja siinä on yksi erinomainen piirre – sillä on vaikea tärvellä mitään totaalisesti, toisin kuin täysparametrisellä korjaimella

Image

EasyBass antaa tyylinmukaiset pikamausteet bassolle. Genren mukaan nimikoidut valmiit ja yleispätevät muokkaukset saattavat toimia tai sitten ei. Soitin ja soittotapa eivät miksikään muutu, mutta toisinaan löytyy sellaista mitä ei olisi osannut omin päin keksiäkään

 

Image

Ja EasyDrums tekee saman rummuille.

 

Vastaavaan tapaan valmis sapluuna on laadittu myös konferenssikäyttöön – sekä vähän huvittavasti Rock/Pop/Country/Jazz-genreille, joilla ilmeisestikin on niin säännönmukaisesti toistuvia ilmiöitä, että ne on järkevää huomioida jo mikserin kanavayhdistelminä. Nämä genren mukaiset sapluunat sisältävät nimittäin valmiin lajitelman eri instrumenteille pedattuja helppokäyttöisiä All Quick -kanavia, stereotyyppisille bändikokoonpanoille ajateltuina. Jos oman yhtyeen kokoonpano ei joltain kohdin mallaa, voi kanavia toki vaihtaa yksitellen sopivammiksi tai siirtyä pelkistetyistä säädöistä ekspertimmälle tasolle.

Ja mikäli mikseri päätyy kokouskäyttöön, voi avuksi ottaa automaattisen tasojen hallinnan, jossa kanaville voi asettaa myös prioriteettijärjestyksen: puheenjohtajan puhuessa muiden mikrofonit vaimennetaan. Automaattinen gain-säätö itsessään palvelee kyllä myös musiikkituotannon tarpeita ja tuntuu aika mukavasti löytävän sopivat tasot sille malliksi soitettavan tai laulettavan audion perusteella.

 

Image

Kanavia voi nimikoida, värittää ja kytkeä stereopareiksi. Viimeksi mainittu ominaisuus tosin vaatii suunnittelua, sillä pariton kanavanumero on aina stereon vasen kanava ja sen pariksi kelpaa vain yhtä numeroa suurempi parillinen kanava.

 

Image

Complete- eli eksperttitasolla pääsee kanavia ekvalisoimaan nelialueisella parametrikorjaimella, jossa reunimmaiset kaistat voi asettaa myös leikkureiksi tai hyllytyyppisiksi. Tai kolmantena vaihtoehtona niillekin voi määrittää keskitaajuuden ja vaikutusalueen leveyden.

 

Image

Syvällisemmin asiaan uppoutuva voi säätää myös dynamiikkaprosessoreiden asetukset pikkutarkasti ja tilanteen mukaan. Jos ei halua, ei tarvitse. All Quick -kategorian valmiilla soitinkohtaisilla työkaluilla saa kelpo jälkeä niilläkin.

 

Äänittämään

CQ-sarjan miksereissä on jokaisessa tulokanavassa erikseen valinta joko analogiselle äänilähteelle tai USB:n kautta saapuvalle digisignaalille. Valinnat ovat itsenäisiä ja mahdollistavat sujuvan moniraitaisen äänitystoiminnan kanavamäärän puitteissa. 

Tietokoneelle CQ-mikseri näyttäytyykin monikanavaisena äänikorttina ja reititykset käyvät helposti. Ainoa merkille pantava ehto liittyy näytetaajuuteen: CQ-mikserit toimivat joko 48 kHz:n tai 96 kHz:n näytetaajuudella, mutta muita vaihtoehtoja ei ole. Tämä ei ole merkittävä rajoite, jos koko projekti luodaan alun alkaen CQ-mikseriä käyttäen tai mainituilla taajuuksilla. Aiemmin jollain muulla näytetaajuudella aloitetun äänitteen jatkaminen CQ:ta käyttäen vaatii kuitenkin tiedostojen konvertoinnin ennen kuin puuha sujuu.

Jos mikseriä haluaa käyttää esimerkiksi keikkojen dokumentointiin tai harjoitusten taltiointiin, tietokonetta ei ole pakko ottaa mukaan. CQ-mikserit tallentavat moniraitaista audiota tarvittaessa suoraan USB-kiintolevylle tai SD-muistikortille, mutta mahdollisia päällesoittoja tai yksittäisten raitojen uusintoja ei pelkän massamuistin kanssa operoidessa pääse tekemään. Tallennusmahdollisuus on silti noteeraamisen arvoinen etu niin pohjaraitojen äänityksessä kuin virtuaalisen soundchekinkin kannalta – edellisten keikkojen soittoja voi kuunnella PA-miksausta tai monitorointia ruuvatessa, ja säädöt voi sitten hakea kohdilleen autenttisella materiaalilla, vaikka muusikot itse olisivat vielä muualla.

Tuntuma vaaditaan

Allen & Heath on paketoinut runsaat ominaisuudet CQ-sarjan miksereihin. Koska vaihtoehtoja on paljon, vaatii käyttö jonkin verran totuttelua ja ajatustyötä. Suoraan keikalle en näillä lähtisikään, mutta kevyelläkin perehdytyksellä tai päivän rauhallisella tutkailulla pääsee jo pitävästi juoneen kiinni, jos minkäänlaista tuntumaa miksaamiseen on entuudestaan.

Tarkkapiirteinen näyttö ja CQ-18T:n kanteen asemoidut säätimet tekevät työskentelystä nopeaa ja havainnollinen applikaatio antaa vapauksia siirtyä salin puolelle miksaamaan, vaikka itse mikseri olisi sijoitettu lavalle. 
Nykyaika on aivan mahtavaa.

Allen & Heath CQ

Kompakti digimikserisarja

• 10 tai 16 monokanavaa, analoginen/digitaalinen tulo
• stereokanava analogiselle/USB/Bluetooth-signaalille 
(CQ-20B:ssä kaksi stereokanavaa)
• kaksi korkeaimpedanssista instrumenttituloa (vain CQ-20B)
• jokaisessa kanavassa ekvalisointi, gate ja kompressori
• neljä sisäistä efektiprosessoria
• pääkäyttö PA-miksaukseen, tilanteet ohjelmoitavissa 
scene-muistiin
• toimii myös tietokoneen äänikorttina 
(näytetaajuus 48 tai 96 kHz)
• moniraitainen tallennus ja toisto massamuistilla 
(USB, Micro SD)

Hinnat
CQ-12T: 799 €
CQ-18T: 1059 €
CQ-20B: 899 €

Lisätiedot: F-Pro Esitystekniikka 
 


Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2023. Vastaavantyyppisiä, niin lyhyitä kuin pitempiäkin, käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. 

Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.