Kaksi ensiluokkaista, mutta teknisesti hyvin erilaista ja soinniltaankin persoonallista kaiutinparia osoittavat, että erinomaisen tuloksen saavuttamiseen ei ole vain yhtä ja ainoata tietä.
Fyysisesti verraten kookas testikaksikko myös painaa melkoisesti, ja kumpikin malli tarvitsee ehdottoman jämerät telineet tai muut tukevat alustat allensa. Ison mikserin tai studion pöytäkalusteiden kohdalla onkin syytä varmistaa rakenteen kestävyys sekä tasapaino, ettei synny kallista vahinkoa.
Kovin pieneen tarkkaamoon tai aivan lähikuunteluun en kumpaakaan mallia lähtisi myöskään mallaamaan.
Koekuuntelun järjestäminen omaan päälle 16 neliön kokoiseen tarkkaamooni osoittautui hankalaksi, joten sijoitin kaiuttimet testausta varten soittohuoneeseen (n. 35 m2), jonka akustointi soveltuu myös tarkkaamon tapaan käytettäväksi, ja jossa kuunteluetäisyys ja kaluston asettelu olivat joustavammin sovitettavissa.
Hedd Audio Type 20 Mk2
Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy diskanttielementtiin, joka on rypytettyyn kalvoon perustuva Air Motion Transformer.
Ja kun sanon ensimmäiseksi, niin se pätee sekä näkö- että kuulohavaintoon. Poikkeava ulkonäkö nimittäin kuulostaa myös erilaiselta verrattuna pyöreisiin kalottikaiuttimiin. AMT:n sointi on kirkkaampi ja erottelevampi, mutta silti samalla sileää kuin silkki ja pehmeätä kuin sametti. Käsiperkussiot, symbaalit ja lauletut konsonatit artikuloituvat selkeinä, mutta lujaakaan kuunnellessa ne eivät muutu riipiviksi tai hyökkääviksi.
Keskialue on terve ja miellyttävä, erottelevuutta riittää, mutta täyteläisyyttä ei ole sen edestä tarvinnut uhrata. Bassorekisteri puolestaan on tarkkapiirteinen ja syvä. Siinä missä diskantti tuikkii kirkkaiden tähtien tapaan, bassoa voisi kuvata elokuisen yön tummuudeksi, jota vasten ne piirtyvät. Kaikki on selkeää, kaikki kuuluu, mutta mikään ei hypi korville.
Säätö poikineen
Säätövaraa oman maun ja kuunteluhuoneen akustiikan mukaisille toimille Hedd Audio antaa runsaasti. Kaiutinta voidaan ensinnäkin kuunnella kotelon refleksiaukko avoimena, tai mukana tulevalla siistillä tulpalla suljettuna. Takalaidan kytkin käännetään samalla vastaavaan asentoon, jolloin DSP huomioi valitun kotelotyypin ja sovittaa sähköisen toiminnan sen mukaisesti.
Bassotoiston nimellinen alaraja on 32 Hz, mutta extend-valinnalla lukemaksi saadaan 26 Hz. Erillistä subwooferia käytettäessä toistokaistan alarajan voi toisaalta nostaa myös 80 Hz:n kohdalle. Lisäksi bassotoistolle on vielä oma hyllykorjaimensa, jolla alakertaa saa vaimennetua tai vahvistettua desibelin kerrallaan. Vastaava säätö on myös diskanttitoistolle ja kummallakin kaistalla enimmäiskorjaus on neljä desibeliä suuntaansa.
Yleissoinnillekin on vielä erikseen kompensaatiovalinta, jolla voidaan neutraloida kaiutinten ja kuuntelupisteen välissä olevan miksaus- tai työpöydän pinnasta heijastuvien ääniaaltojen vaikutus.
Tulosignaalin sähköisen toiminnan sovitus on standardiominaisuus, mutta Hedd Audion oma ”linearisointi” puhdasta ekstraa. Kyseessä on yksinkertaistettuna DSP-prosessi, jolla kompensoidaan kaiutintoistossa vääjäämättä syntyvä kulkuaikaero matalien ja korkeiden taajuuksien välillä.
Signaalin analysointi ja vaihe-erojen korjaus vaativat DSP:ltä hetken työaikaa, joten prosessi aiheuttaa pienen viiveen ääneen. Tämä ei haittaa mitään puhtaassa kuuntelutilanteessa, mutta äänitysvaiheessa ja raitoja muokatessa linearisointi kannattaa valmistajan omankin suosituksen mukaan kääntää pois päältä, jotta pysytään taimissa.
Erinomainen kaiutin, jolla mielellään työskentelisi tai kuuntelisi vapaa-ajalla musiikkia.
ATC SCM25A Pro Mk2
SCM25A Pro Mk2 toimitetaan pehmeään, mutta vahvan tuntuiseen kangassäkkiin pussitettuna ja tyköistuvilla pehmusteilla ympäröitynä. Pahvipakkaukseen kanteen on printattu kuvaviestejä, joilla kellot, sormukset ja muut mahdollisesti kaiuttimen pintaa naarmuttavat jutskat kehotetaan riisumaan pois ennen tuotteen nostoa laatikosta. Kun kaiutin on esillä ja kangaspussin riisuu pois, täytyy vielä varoen irrotella etupuolen elementtejä suojaava paksuhko muovikalvo. Sitten päästään asiaan.
Kahdeksan eri lukua sisältävässä käyttöohjeessa käydään läpi kuuntelutilan akustoinnin tarve, sähköisen korjauksen mahdollisuudet ja rajat, bassokaistan boostauksen edut ja haitat, kaiutinten sijoittelu sekä niiden asennus studion etuseinään upottamalla.
Asennuksen yhteydessä kaiuttimen vahvistinmoduulin voi irrottaa ja sijoittaa vapaasti paikkaan, jossa tuuletus ja mahdollinen huolto käyvät helpommin. Luonnollisestikin kohtuulllisen etäisyyden puitteissa, jotta kaiutinkaapeloinnista ei tulisi tarpeettoman pitkää.
Kaiutinten mukana toimitetaan maadoitetut virtajohdot sekä kaksi harmaasta vaahtomuovista leikattua tötteröä, joilla kaiutinkotelon refleksiaukko voidaan sulkea. Muun designin eleganssiin nähden käsivaralla leikatut, osapuilleen limsatölkin paksuiset ja puolikkaan pituiset superlon-tötsät ovat hämmentävän kotikutoisen oloisia. Ne kuitenkin toimittavat tehtävänsä aivan mallikkaasti, ja kun refleksiaukko sijaitsee kaiuttimen päädyssä, ei tulpan harmaata päätä juurikaan edes näe käyttötilanteessa.
Takalevyyn upotettuja, pienellä ruuvimeisselillä käännettäviä säätimiä on vain kaksi, yksi tulosignaalin tasosovitusta varten, toinen enimmillään kolmen desibelin bassokorostuksen annosteluun.
No jopas
Ensivaikutelma kuuntelussa on samanlainen kuin oikein hienoon autoon istuutuessa tai mestaritason soitinrakentajan kitaraa syliin ottaessa – tältä sen vaihteiston tietysti täytyykin tuntua, juuri näin sen kaulan pitää kättä vasten asettua. Samalla varmuudella SCM25A Pro Mk2:n soinnista kuulee oitis, että siihen ei ole mitään lisättävää, ei liioin poistettavaa.
Lauluäänen puhtaus ja sävyn luonnollisuus on ensimmäinen ihmetys, ja yhtä lailla hämmästyttää akustisten soitinten ja tilojen selkeä ja luonnonmukainen sointi. Virvelin kanttiin kopautettu kapulakin kuulostaa ehdalta kapulalta eikä tikulta.
Bassorekisteri ei kilpaile erillisten subwoofereiden kanssa, mutta sellaisen voi tarvittaessa toki rinnalle kytkeä. SCM25A Pro Mk2 toistaa itsessään kyllä varsin alas, mutta vaste noudattaa vaikkapa flyygelistä tuttua logiikkaa – senkin alaäänet voivat soida vahvoina, mutta voimakkuudeltaan ne asettuvat kauniisti gaussilaisittain kaartuvalle linjalle ylempien oktaavien kanssa, eivätkä korostu samalla tavalla keinotekoisena kumpuna kuin rytmimusiikin tietyissä genreissä tai vaikkapa peli- ja elokuvamaailman tehosteissa ehkä kaivataan.
Valmistajan linja vaikuttaa järkeenkäyvältä ja käyttöopaskin kehottaa korjaamaan kuuntelua tilan akustoinnilla sähköisen manipulaation sijaan. Ajatus on kirkas ja kiistämätön. Silti oli tietysti kokeiltava säätöruuvin vaikutusta bassotoistoon ja todettava jälleen, että kolme desibeliä on enemmän kuin riittävästi silloin, kun se vaikuttaa oikeassa kohdassa. Kyllä toimii.
Hedd Audio Type 20 Mk2
Aktiivinen kolmitiekaiutin
• bassolementti, 7"
• keskiäänielementti, 4"
• HEDD Air Motion Transformer -diskanttielementti
• toistoalue 32 Hz – 40 kHz (norm.), 26 Hz – 40 kHz (extend.)
• jakotaajuudet 250 Hz ja 3,2 kHz
• DSP kaiuttimen toiminnan ohjaukseen
• linearisointitoiminto vaihevasteen oikaisuun
• toimii suljettuna tai refleksikotelona
• mitat: 280 × 358 × 338 ( (k × l × s, mm)
• paino 15,4 Kg
• hinta: 2 299 € / kpl
Lisätiedot: Seastone Audio
Acoustic Transducer Company SCM25A Pro Mk2
Aktiivinen kolmitiekaiutin
• ATC SB50-164SC -bassolementti, 6,5"
• ATC SM75-150 -keskiäänielementti, 3"
• ATC SH25-76S -diskanttielementti, 1"
• toistoalue 47 Hz – 25 kHz (-6 dB)
• jakotaajuudet 380 Hz ja 3,5 kHz
• bassotaajuuksien korostus, max. 3 dB
• toimii suljett una, tai refleksikotelona
• mitat: 271 × 373 × 411 (k × l × s, mm)
• paino 25,1 Kg
• hinta:11 900 € / pari
Lisätiedot: Arva Audio
Hedd Audio
Saksalainen Heinz ElectroDynamic Designs aloitti toimintansa 2015, mutta kuvan selkiyttämiseksi historiaa täytyy tarkastella pitemmälle. Hedd Audion perustaja, fyysikko Karl Heinz oli nimittäin aikaisemmin mukana perustamassa toista Berliinissä päämajaansa pitävää kaiutinvalmistajaa, Adam Audiota, jonka eteen työskennellessään hän kehitti Air Motion Transformeriksi nimetyn, rypytettyyn kalvomateriaaliin perustuvan
diskanttielementin. Pohjatyön tällaiselle valtavirrasta poikkeavalle rakenteelle oli tehnyt jo 1960-luvulla niin ikään saksalainen Oskar Heil, jonka oppipoikana Heinz oli nuorempana työskennellyt. Siksi ei olekaan ihme, että Adam Audion ja Hedd Audion mallistoissa on paljon yhtäläisyyksiä.
Heinz ei kuitenkaan ole tyytynyt vain monistamaan aiemman kehitystyön tuloksia, vaan hän on jatkanut AMT-elementin kehitystyötä ja onnistunut laajentamaan sen toistokyvyn koko äänialueen kattavaksi. Tällaista täyden kaistan ATM-elementtiä käytetään HeddPhone-kuulokkeissa.
Ammattikäyttöön tarkoitettujen tuotteiden lisäksi Hedd Audion mallistoon kuuluukin myös kotikuunteluun suunniteltuja tuotteita.
ATC
Kaiutinelementtien valmistajana 1974 aloittanut brittiläinen Acoustic Transducer Company hankki varhaiset meriittinsä PA-käyttöön suunnatuilla tuotteilla. Firman ensimmäinen malli oli läpimurto – 12-tuumainen kartioelementti, jolla oli kokoluokkansa äänekkäin ulosanti ja vieläpä kilpailijoitaan pienemmin särölukemin.
Kahta vuotta myöhemmin ATC:n kehittämä pehmeäkalvoinen keskialueen kalotti SM 75-150s taas lunasti paikkansa raskaansarjan studiomonitorien komponenttina.
Muiden valmistajien kaiutinjärjestelmiin myytävien elementtien rinnalle alettiin myös suunnitella täydentäviä tuotteita. Seuraavalla vuosikymmenellä ATC kehitti määrätietoisesti aktiivielektroniikkaa, alkaen vaihekorjauksen sisältäneestä EC23-jakosuotimesta.
Hyppyyn aktiivimonitorien valmistajaksi antoi vauhtia Tanskan yleisradioyhtiön pyyntö suunnitella ja valmistaa heidän toiveidensa mukainen monitorimalli. Tuolloin syntyneet SCM50 ja SCM100 ovat edelleen päivitettyinä versioina yrityksen mallistossa.
Nykyisin ATC valmistaa sekä ammatti- että kotikäyttöön suunniteltuja kaiuttimia.
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 2/2024. Vastaavantyyppisiä, niin lyhyitä kuin pitempiäkin, käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan.
Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.