Annas kun arvaan, se on MojaveAudio ja Dynaaminen. Siis Mad, näin meidän kesken.
Solistitoimen ohella valmistaja suosittelee Madia myös istrumenttikäyttöön, ja testijakson perusteella voisinkin kysyä, onko tässä nyt sitten ensisijaisesti laulumikrofoni vai pikemminkin erittäin pätevä yleismikrofoni, joka sattumoisin on muotoiltu solistin kouraan sopivaksi ja muiltakin ominaisuuksiltaan laulajalle mainiosti passaavaksi.
Soinniltaan Mad on nimittän hyvin hallittu ja eri taajuusalueet selkeinä toistava mikrofoni, jossa ei ole tuunatun makua eikä hypetyksen tuntua. Soinnin yleispiirre on verraten kirkas, mutta maltillinen preesens-alueen kumpu on sävyltään miellyttävä. Lisäksi juuri sen alapuolelle sijoittuva hienon hieno notkelma vasteessa leikkaa hiukan terää sellaisilta korvaa riipiviltä taajuuksilta, joita melko tavanomaisesti tyynnyttelen ekvalisoimalla.
Toistokaista alkaa huomattavan syvältä bassosta ja ulottuu terveenä yli 10 kilohertsin.
Madissa onkin hieman kondensaattorimikrofonille ominaista ilmettä, ja se tekee siitä kelpo välineen myös esimerkiksi näppäillen soitettavan akustisen kitaran äänittämiseen. Siinä tilanteessa preesens-alueen kirkkaus nostaa mukavasti esiin plektran tai kynnen ja kielten kohtaamiset. Äänten alukkeet piirtyvät täsmällisinä ja kun alemmat taajuusalueet toistuvat selkeinä ja luontevina, on kokonaissointi miellyttävän täyteläinen.
Otekäden siirtelystä syntyvät sivuäänet eivät toisaalta hyökkää esiin vaan pysyvät nätisti vähän syrjemmällä.
Maltillinen bassokorostus sadan hertsin paikkeilla on tehokkaasti hallittavissa etäisyyttä muuntelemalla ja mikkitekniikan sisäistäneelle laulajalle tai juontajalle tämä piirre antaa mainion välineen syvän rintaäänen korostamiseen tai miedontamiseen. Tyypillisillä lauluetäisyyksillä operoitaessa ääni säilyy terveenä myös etäämmältä, se ei ohene heiveröiseksi eikä muutu pistäväksi.
Sitä se ei tee kyllä äänitystilanteessa instrumenttienkaan kohdalla, ja esimerkiksi kitaravahvistinta voi halutessaan taltioida sellaiselta etäisyydeltä, että huonesointiakin mahtuu jo reippaasti mukaan ja silti itse pääasia pysyy elinvoimaisena ja ryhdikkäänä.
Kun äänenpaineen sietoakin on tavattomasti, voi Madin viedä myös lähelle rumpuja ja muita äänekkäitä kohteita varsin huoletta. Jos tyyliin kuuluu vaikka treenien dokumentointi muutamalla mikillä, niin sopivasti sijoitetulla yksittäiselläkin Madilla saa kokonaisen setin aika mukavasti taltioitua.
Kahdella hoituisi sitten jo vähintään demotasoinen äänite ja mikäli tyylisuunta on 60/70-luvun taitteeseen juontuva retro, niin miksei vallan julkaisukelpoistakin saisi aikaan huolellisella työskentelyllä.
Mikrofonin sijoittelua helpottaa sekin, että Madin herttakuvio tuntuu pitävän kutinsa käytännössä. Niinpä sivusuunnista tai takaa saapuvat äänet vaimenevat tasaisesti eikä vuotoääni tärvää asiaa.
Omilla ansioillaan
Madin soundissa on hieman samalla hyvällä tavalla eurooppalaista otetta kuin on mikrofonin muotoilussakin Tanskasta Itävaltaan ulottuvalla kaitaleella. Mitoiltaan se on muuten aivan hitusen esimerkiksi Sennheiserin e835:ttä kookkaampi, mutta yllättäen kolmanneksen kevyempi. Silti se on oikean esineen painoinen, eikä tunnu otteeseen kopattuna lelulta, kiitos vankan metallirungon sekä jämerältä vaikuttavan grillin.
Kierteillä runkoon kiinnittyvän verkkokopan sisällä on tuulisuojana tyypillinen yksinkertainen superlon-vuoraus, jonka voi irrottaa pesua tai vaihtoa varten. Yleisen käytännön mukaisesti mikrofonin kalvoa suojaa vielä toinen vastaava kerros.
Itse kapseli puolestaan on ripustettu pneumaattisesti vaimennetulla mekaniikalla mikrofonin runkoon. Käsittelyäänten vaimennus on asiallinen, eivätkä suusta normaalin ulosannin puitteissa puhahtavat hönkäykset tuki mikrofonia.
Amerikkalainen Mojave Audio on aiemmin keskittynyt pelkästään studiomikrofoneihin ja päänavausta tälle saralle on nyt rakennettu yhdessä arvostetun osaajan, David Royerin, kanssa. Erityisesti ilahduttaa se, ettei valmistaja ole selvästikään asettanut päämääräkseen kloonata jotakin jo markkinoilla paikkansa vakiinnuttanutta mallia ainoastaan ollakseen mukana muiden joukossa, vaan tässä on selvästi tavoiteltu ihan omaa ja toisten rinnalle aidosti erilaista vaihtoehtoa tuovaa tuotetta. Ja siinä on onnistuttu niin hienosti, että Madilla on kaikki edellytykset vakiinnuttaa paikkansa nimenomaan omana itsenään.
Mojave MA-D
Dynaaminen mikrofoni
• suuntakuvio hertta
• herkkyys -53 dB (Re 1V/pa)
• maksimiäänenpaineen kesto yli 160 dB SPL (@ 1 kHz)
• nimellinen impedanssi 600 Ω (@ 1 kHz)
• toistoalue: 60 – 10 000 Hz (+/- 2,5 dB)
30 – 15 000 Hz (+ 2 dB – -6 dB)
• hintaluokka noin 200 €
Lisätiedot: Msonic
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 1/2024. Vastaavantyyppisiä, niin lyhyitä kuin pitempiäkin, käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan.
Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.